Hyppää pääsisältöön

”Otin lompakon, annoin isälle rahat ja sanoin, että osta renkaat – ja jos poika pärjää, niin tuo se käymään” – moottoriurheilun mesenaatti Antti Aarnio-Wihuri on Valtteri Bottaksen uran vahva edistäjä

Antti Aarnio-Wihuri
Antti Aarnio-Wihuri Urheilu-Suomi

Urheilu-Suomen Heikki Soinin haastattelussa on teollisuuspatruuna, monialayritys Wihurin johtaja. Urheilu-Suomen Yle Puheen radiolähetyksen juontaja selvittää, miksi Aarnio-Wihuri on tukenut nuoria kuljettajia – tunnetuimpana tällä hetkellä Valtteri Bottas.

Aarnio-Wihuri on ajanut itsekin kilpaa ja omisti Keimolan radan aikoinaan. Lisäksi hän on kilpaillut venekilpailuissa.

“Kaikki parhaat rallikuskit on maanviljelijöitä ja olen itsekin maaseudulta. Ehkä innostus jostain sieltä maaseudulta kimpoaa. Kun minä kilpailin, tarvittiin teknistä ymmärrystä, ja sitä tulee kun joutuu korjaamaan koneita. Nykyäänhän ainoa väline mikä tarvitaan korjauksiin on puhelin, jolla soitetaan korjaaja, joka tuo tietokoneen”, Aarnio-Wihuri kertoo.

AAW Racing Teamin kuljettaja oli Leo Kinnunen, hän voitti kolmena vuonna Interserie-nimisen sarjan. Aarnio-Wihuri oli tallipäällikkönä, hoiti suhteita ja valitsi kuljettajat. Vuonna 1974 tallin toiminta loppui.

“Kaikki oli käytännössä saatu ja päätettiin että lopetetaan. Se oli sen ajan homma.”

Leo Kinnunen sai käyttää tallin nimeä pyrkiessään Formula 1 -piireihin, koska ajatteli Aarnio-Wihurin nimen avaavan mahdollisuuksia. Mesenaatti itse ei nähnyt, että aika olisi ollut kypsä omalle panokselle formuloihin.

“Ei ollut kuitenkaan kilpailukykyistä autoa saatavissa. On turha lähteä mukaan sellaiseen jossa etukäteen tietää, että menestystä ei tule. Ja niinhän siinä kävi.”

Olisiko nyt Wihurin oma talli mukana Formula 1:ssä jos hommaa olisi jatkettu 70-luvulla?

“Aika vaikeata olisi. Me ollaan aika syrjässä täällä, ja yrittäjiä on paljon jotka on paremmissa olosuhteissa. En pidä mahdollisena, että F1-talli suomalaisena tänä päivänä pärjäisi.2

Valtteri Bottaksen takana Aarnio-Wihurin maine on auttanut paljon. Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff on sanonut, että ilman Aarnio-Wihuria ei olisi sopimusta Valtterin kanssa tehty.

“Tunnen Wolffin aika hyvin ja hänen kanssaan on helppo jutella, hän on suoraviivainen saksalaistyyppinen ihminen. Meillä oli ollut hyvä yhteistyö aikaisemmin ja siitä oli helppo jatkaa.”

“Ykkösasia on, että kuskin pitää olla sellainen jonka tiimi uskoo pärjäävän. Raha on kakkosasia. Onhan siellä kieltämättä joitakin, jotka ajaa tosi isolla rahalla ja on ostanut sen paikan, mutta esimerkiksi Mersulla se on tärkeintä että kuski on pätevä.”

Aarnio-Wihurilla on vuosien kokemus ja näkemys Formula 1 -sarjan tilanteesta.

“Kyllä siellä ajaa maailman nopeimmat kuskit, mutta on siellä joukossa niitä jotka ei ole maailman nopeimpia. Sen näkee aika-ajoista, että jos jää sekuntikaupalla, niin joko auto ei täytä mittoja tai kuski ei täytä mittoja.”

Aarnio-Wihuri oli tietysti henkilökohtaisesti paikalla pitkissä keskusteluissa. Rahallisen tuen määräää ei paljasteta.

“En sano summia, mutta isojahan ne on. Olen aina sanonut, että kun nousee kartingista seuraaviin luokkiin, niin kustannus aina kaksinkertaistuu seuraavalla asteella.”

“Tässä vaiheessa voi sanoa, että oli alunperin selvää, että Valtteri jatkaa ainakin toisen vuoden ja todennäköisesti enemmänkin.”

Aarnio-Wihuri pitää tiivistä yhteyttä talleihin.

“Ideoita ja muita yhdessä mietitään, mistä saadaan enemmän yhdessä hyötyä. Niin Mersun kuin Williamsinkin kanssa. Tunsin Frank Williamsin niiltä ajoilta kun ajoin itse kilpaa.”

“Kun itse kilpailin, sanoin lehdistölle että auto tekee 30 prosenttia, huolto tekee 30 prosenttia, kuski tekee 30 prosenttia ja 10 prosenttia tarvitaan vielä pirun hyvää tuuria. Se voi olla jossain muussa urheilulajissa enemmän yksilösuoritus, mutta moottoriurheilussa se jakautuu tällä tavalla. Missään lajissa ei tänä päivänä pärjää jos ei ole hyvää asiantuntijatiimiä ympärillä”, arvioi Aarnio-Wihuri.

Teollisuuspamppu vie vieraita formulakisoihin.

“Ehkä tämän vuoden aikana on satakunta ihmistä käynyt meidän vieraana. Saan kulkea vapaasti, Mersu on hoitanut laput kaulaan, jolla pääsee ihan joka paikkaan – jopa lähtösuoralle ennen kisaa, jonne ei kovin moni pääse.”

Formula-kimalluksen mielikuvat syntyvät Monacon kisan jahtien kyllästämästä loistokkaasta radanreunusmaisemasta.

“Monaco on surkea rata. Kaikki kuskit ja tallitkin on sitä mieltä että ei siellä pitäisi ajaa. Rata on ollut aikoinaan kelvollinen, mutta eihän sitä ole F1:lle rakennettu. Se on hyvin hoidettu PR:nä, että se olisi tärkein kilpailu.”

Sehän oli sattuma. Hänen isänsä tuli esittäytymään, että hänellä on poika joka on pärjännyt jotenkuten.

Aarnio-Wihurin ja Bottaksen perheen tarina alkaa parkkipaikalta.

“Sehän oli sattuma. Hänen isällään oli siivousfirma joka siivosi meidän tehdasta Nastolassa. Hän tuli esittäytymään ja sanoi, että hänellä on poika joka on pärjännyt jotenkuten, mutta nyt on parin viikon päästä SM-kilpailut ja pitäisi saada uudet renkaat siihen karting-autoon.”

“Mä kysyin, että paljonko ne maksaa – se oli markkoja siihen aikaan, muutaman satasen. Otin lompakon, annoin isälle ne rahat ja sanoin, että osta renkaat ja jos se pärjää niin tuo se joskus käymään niin katotaan mitä voidaan tehdä. Hän voitti sen Suomen mestaruuden ja siitä se alkoi.”

Yhteistyössä Aarnio-Wihuri saa tietysti näkyvyyttä – ja Valtterin vierailut ovat merkittävä osa.

“Kyllä siitä on suurin piirtein se hyöty saatu mitä on rahaa laitettu, mutta sen laskeminen on mahdotonta. Nyt Valtteri oli viime viikolla meidän tukkukaupan ihmisten kanssa päivän – ja kyllä ne kaikki sitä arvostaa hirveesti.”

Yhteys palaa jatkuvasti, ja myös tallipäällikkö Wolff lähettää tietoja Aarnio-Wihurille joka kilpailun jälkeen - mitä on tapahtunut, mitä on tehty ja miksi.

Heikki Soini juontaa Urheilu-Suomen lähetystä Yle Puheella.
Heikki Soini juontaa Urheilu-Suomen lähetystä Yle Puheella. Kuva: Jussi Nahkuri / Yle Urheilu-Suomi,heikki soini

“Meillä on hyvä yhteistyö Valtterin kanssa. Ja hän on oppinut luottamaan, kun on 17 vuotta yhteistyötä tehty niin tietysti siinä on tullut sellainen suhde että jutellaan ja mietitään yhdessä. Kun on huolia, kuten nyt parissa kilpailussa, niin yhdessä mietitään missä se syy voi olla – ja sehän selvisi että vaihdelaatikossa oli huolia jo aiemmin.”

“Formula 1 on kovaa hommaa ja psykologiallakin on merkitystä. Positiivisesti puidaan asioita ja toivottavasti siitä on jotain hyötyäkin. Varsinkin kun Valtteri oli nuorempi yritin neuvoa. Palkinnot jaetaan vasta maaliviivalla, että sinne kannattaa aina pyrkiä.”

Nouseva kuljettaja Niko Kari kävi keskustelemassa Aarnio-Wihurin kanssa juuri ennen kuin Urheilu-Suomen Heikki Soini astui sisään toimistoon tekemään haastattelua.

“Erittäin paljon käy kuskeja. Meillä on nyt keskustelut mitä Niko ensi vuonna tekee, olisiko siinä jotain mikä kiinnostaa meitä. Mitään päätöksiä ei ole olemassa”, Aarnio-Wihuri sanoo haastatteluhetkellä.

“Näin syksyllä kun valmistaudutaan uuteen kauteen, niin ainakin parikymmentä maailman parasta kuskia on minuun yhteydessä ja kertoo kuinka hyviä he on. He kertoo kuinka ylivoimaisia he on, mutta on ollut vain huono tuuri tai huono auto – jossa on osa totta. Sehän on tärkeintä jos haetaan formulakuskia, niin sillä täytyy olla hirveä itseluottamus, jos ei luota itseensä niin eihän siitä hommasta mitään tule. Siinä mielessä ymmärrän, että he pitää itseään ylivoimaisesti parhaana.”

Aarnio-Wihuri myöntää, että keskusteluissa tulevien huippujen kanssa hän yrittää selvittää miten kantti kestää.

“On Suomessa useampi kaveri jota olen välillä auttanut, mutta sitten se ei ole onnistunut, niin lopettanut sen. Se vaatii kaverilta oikeata asennetta, ei saa olla ylimielinen, mutta täytyy uskoa itseensä, pitää pystyä hallitsemaan asioita.”

Toto Wolff on sanonut, että Valttei Bottas on uransa velkaa Aarnio-Wihurille.

“Se on hyvä tunnustus, ja onhan se määrätyllä tavalla totta, jos ollaan 17 vuotta tehty yhteistyötä ja olen ollut aina se pääsponsori. Mitään velkakirjaa ei ole tehty, mutta Valtteri on kiitollinen.”

Kuuntele koko Yle Puheen ohjelma tästä: