Hyppää pääsisältöön

Jouko Jokinen: Linkittäminen muiden medioiden sisältöihin palvelee lukijoita ja on Ylenkin etu

henkilökuva
henkilökuva Kuva: Yle Jouko Jokinen

Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoimitusten vastaavana päätoimittajana on helppo vastata kysymykseen, mikä on työssämme tärkeintä.

Uutiset.

Tehtävämme on tuottaa ihmisille uutta tietoa, joka on tärkeää, hyödyllistä ja kiinnostavaa. Kaikki muu on toiseksi tärkeintä.

Kirjoitan tätä tekstiä sunnuntai-iltana 21. tammikuuta. Normaalien sunnuntairutiinien ohessa olen seurannut uutisantiamme toisella korvalla ja silmällä kaikista kanavistamme. Tämä on ollut vilkas uutissunnuntai, sillä Saksaan on vihdoin syntymässä hallitus, Turkki hyökkäsi kurdeja vastaan ja päivä tarjoaa paljon kohtalaisen kiinnostavia urheilu-uutisia. Erinomaisen uutispäivän tästä tekevät kuitenkin omat uutiset.

Kärjessä on ollut parikin omaa melko klassista uutista.

Taloustoimittaja Tero Valtanen kertoi, että Helsingin telakalle etsitään ostajaa. Prosessi on jo pitkällä ja vahvimman ehdokkaan nimi tiedossa. Ja poliisi tutkii ostajaehdokkaan toimitusjohtajan toimia...

Kakkosuutisena keikkui pitkään Ahti Kaarion sotarobottiuutinen, josta on verkossa erittäin näyttävä ja perusteellinen kattaus. Molempia uutisia varmasti siteerataan.

Yle oli toista vuotta peräkkäin Suomen Tietotoimiston vertailussa eniten siteerattu media. Uutisiamme siteerattiin 2017 yli 200 kertaa. Hesari oli kakkonen 180 siteerauksella.

Hopea ei ole häpeä, mutta tässä vertailussa meidän on oltava ykkönen. Uutisresurssimme on Suomen paras, meitä seurataan laajimmin kaikkialla Suomessa ja uutisiimme luotetaan.

Siteerausten ynnäilyä voi kritisoida, sillä tavalliselle uutisten kuluttajalle sillä ei ole juurikaan merkitystä. Vanha totuus kuitenkin on, että mitä et voi mitata, et voi johtaa. Siteeraukset ovat yksi uutistyömme mittari. Kevyt tuuletus tästä ykkössijasta on paikallaan.

Siteeraus ei saa olla itsetarkoitus. Jokainen uutisihminen tietää, että optimoimalla ajoitukset (viikonloput, loma-ajat, pyhät), tekemällä paljon kyselyjä ja markkinoimalla omaa uutisantiaan tehokkaasti siteerausten määrän saa nousuun. Tärkeämpää on miettiä, miten aiheet ja julkaisuajat palvelevat tavallista kansalaista.

Uutiskilpailu on kaikkien – ja erityisesti uutisten kuluttajien – etu. Ylellä on uutiskilpailun lisäksi myös velvollisuuksia muita medioita kohtaan.

Kansanedustaja Arto Satosen työryhmän raportissa (2016) annettiin vahva suositus, että Yle linkittäisi omaan uutissisältöönsä enemmän muiden medioiden sisältöjä. Se on erittäin hyvä suositus, sillä linkittäminen on kuluttajan etu.

Tehtävämme on auttaa lukijaa ja tehdä hänen elämänsä helpommaksi. Linkit säästävät aikaa, niistä on hyötyä ja on myös Ylen etu laajentaa luotettavien medioiden tavoittavuutta. Samalla Yle tukee lakiinkin kirjattua tavoitetta eli median monimuotoisuutta. Linkki on median kuluttajalle paljon siteerausta tärkeämpi asia.

Linkittämisestä olemme viime viikkoina paljon puhuneet ja saaneet käytännöt paremmiksi. Linkkien määrä kasvaa koko ajan. Yksi ongelma meillä kuitenkin on – unohtelu. Pitäisi muistaa, että uutinen on valmis vasta, kun se on linkitetty.

Jouko Jokinen
johtaja, vastaava päätoimittaja
Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminta

Kommentointi sulkeutuu 22.02.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua