Hyppää pääsisältöön

Kendrick Lamar on aikamme merkittävimpiä räppäreitä – Mikä tekee hänestä niin erityisen?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten Kendrick Lamar on noussut kolmen viimeisimmän studioalbuminsa myötä nykyiseen asemaansa.

Kendrick lamar

Jos pitäisi valita 2010-luvun merkittävin artisti, Kendrick Lamar olisi kilpailussa vahvoilla.

Sekä kriitikoiden että yleisön rakastamaa artistia on odotettu Suomeen jo vuosia sen jälkeen, kun hän viimeksi vieraili Suomessa vuonna 2013. Vihdoin räppäri nähdään ensi kesänä jälleen Suomessa Flow-festivaaleilla.

Kaupallisesta suosiostaan huolimatta Kendrick Lamar on aina ollut uskollinen musiikkinsa valveutuneelle sisällölle. Artistina hän ottaa selkeästi kantaa ja kyseenalaistaa yhteiskunnan ympärillään. Hän käyttää myös suosiotaan hyödyksi ajaessaan esimerkiksi afroamerikkalaisten oikeuksia Yhdysvalloissa.

Käydään läpi, miten Kendrick Lamar on noussut kolmen viimeisen albuminsa voimin siihen asemaan, jossa hän tällä hetkellä on.

Good Kid, m.A.A.d city

Räppärinä Lamar on erinomainen tarinankertoja, ja tätä ominaisuutta hän on hyödyntänyt läpi uransa. Suuren yleisön tietoisuuteen räppäri nousi kakkosalbumillaan Good Kid, m.A.A.d city vuonna 2012.

Good Kid, m.A.A.d city -levy on elokuvallinen kasvutarina nuoresta comptonilaisesta, joka jengisotien keskellä haaveilee paremmasta tulevaisuudesta.

Would you say my intelligence now is great relief?
And it's safe to say that our next generation maybe can sleep
With dreams of being a lawyer or doctor
Instead of boy with a chopper that hold the cul de sac hostage

Levyllä Lamar käsittelee sitä, millaista on kasvaa köyhyyden, rikollisuuden ja eriarvoisuuden sävyttämässä ympäristössä. Henkilökohtaisen kasvukertomuksen lisäksi levyllä pureudutaan syvemmin amerikkalaiseen jengikulttuuriin.

Albumi on menestynyt sekä kaupallisesti että kriitikoiden keskuudessa. Levy on myynyt platinaa ja vuonna 2014 se voitti peräti neljä Grammy-palkintoa.

To Pimp a Butterfly

Kendrick Lamarin kolmatta To Pimp a Butterfly -albumia on tituleerattu 2000-luvun parhaaksi albumiksi.

Edellisen albumin tapaan To Pimp a Butterfly on henkilökohtainen ja tarinallinen levy. Katsaus levyllä laajenee Comptonista amerikkalaiseen yhteiskuntaan ja erityisesti afroamerikkalaisten asemaan sekä oikeuksiin. Esimerkiksi Alright-kappale ja erityisesti “we gon' be alright”-laini on noussut Black lives matter -kansanliikkeen tunnuslauluksi.

Wanna kill us dead in the street fo sho’
Nigga, I’m at the preacher’s door
My knees gettin’ weak, and my gun might blow
But we gon’ be alright.

To Pimp a Butterfly on kunnianhimoinen ja kuuntelijan kannalta haastava. Kappaleet ovat sekoitus muun muassa hip hopia, poppia, jazzia ja funkia. Pituutta albumilla on lähes 80 minuuttia. Lopulta levyn teema kietoutuu päätöskappaleella kokonaisuudessaan kuultavan runon ympärille, jota kierrätetään mukana koko levyn ajan.

Levy on myynyt platinaa, ja sen lisäksi albumi poiki Lamarille peräti viisi Grammy-palkintoa.

Damn

Edellisen To Pimp a Butterfly -levyn jälkeen Kendrick Palasi viimevuotisella Damn-albumillaan perinteisemmän hip hopin äärelle. Jazzahtava ilotulitus vaihtui koneellisiin biitteihin ja suoraviivaisempaan ulosantiin. Levyllä Lamar leikittelee rytmiikalla, mikä korostaa hänen teknistä taituruuttaan räppärinä.

Damn-albumi päättyy Duckworth-kappaleeseen, joka perustuu tarinaan siitä, miten Anthony "Top Dawg" Tiffith suunnitteli paikallisen KFC-pikaruokaravintolan aseellista ryöstöä. Mielenkiintoisen tarinasta tekee se, että kyseisessä KFC:ssä tuolloin työskenteli Kendrick Lamarin isä. Tiffith ei kuitenkaan toteuttanut aikeitaan ryöstöstä. Sen sijaan vuosia myöhemmin hän kiinnitti nuoren Kendrick Lamarin Top Dawg Entertainment -levy-yhtiön listoille.

Twenty years later, them same strangers you make ‘em meet again
Inside recording studios where they reapin’ their benefits
Then you start remindin’ them about that chicken incident
Whoever thought the greatest rapper would be from coincidence?

Edellisiin albumeihin verrattuna Damn on levynä helpompi sulattaa. Albumi nousi viime vuoden kolmanneksi kuunnelluimmaksi albumiksi Spotifyssa ja levy on kerännyt seitsemän Grammy-ehdokkuutta.

Juttuun lisätty selvyyden vuoksi maininta Kendrick Lamarin edellistä esiintymisestä Suomessa. 23.1.2018 kello 9:55