Pelon ilmapiiri, naisen alistaminen synnytyskoneeksi, ympäristön tuhoutuminen, demokratian murentuminen. Mitkä asiat Atwoodin teoksessa ovat pelottavimpia? Onko Atwoodin kuvaama maailma mahdollinen tai onko se jossain jo todellinen?
Tule mukaan kuuntelemaan radion Lukupiiriä 27.1. klo 19 ja osallistu verkkokeskusteluun tai soita studioon 09 144800.
Toimittaja Kaisa Pulakan vieraana studiossa ovat kirjailija Johanna Sinisalo ja Suomen Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson.
Lukupiirin verkkokeskustelu aukeaa tähän 27.1. klo 19.02, verkkokeskustelua isännöi Jani Tanskanen.
Palaa tästä verkkokeskuteluun
Tanskis Yle 27.1.2018 19.01
Maanalainen Lukupiiri alkaa nyt. Käsiteltävänä kirjana on Margaret Atwoodin Orjattaresi. Keskustelua luotsaa toimittaja Kaisa Pulakka ja vieraina ovat kirjailija Johanna Sinisalo ja Suomen Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.02
Täällä verkossa keskustelen minä eli Jani Tanskanen. Mukana myös Raili.
kaustinen 27.1.2018 19.04
Lukupiiri-iltaa kaikille. Mielenkiinnolla odotan, kunhan saisin vielä äänenkin tähän.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.04
Täällä voitte kommentoida lähetystä ja kirjaa. Saa esittää kysymyksiä, huomioita, ajatuksia. Tuttuun tapaan tuon poimintoja studioon.
Mukavaa että kaustinen, vanha tuttu, on paikalla!
Pekka 27.1.2018 19.05
Moi, pitkästä aikaa! Lähetysikkuna palasi hetkeksi :)
kaustinen 27.1.2018 19.07
Kiitos samoin "Tanskis" . Ainahan minä.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.07
Verkkokeskustelulle on sijansa. Rohkeasti kommentteja, ajatuksia, huomioita kehiin :)
kuusini 27.1.2018 19.08
Radiosta ääni tietsikalta kirjoitukset...
Tanskis Yle 27.1.2018 19.08
Olisi kiva, jos saataisiin tänne uusi näppäimistö.
LA 27.1.2018 19.08
hei kaustinen: klikkaa mustan "lootan" kajaria, ja ääni kuuluu ;-)
Tanskis Yle 27.1.2018 19.09
Mitä tahtoisitte kysyä konklaavilta kirjasta?
kaustinen 27.1.2018 19.10
Kirjan olen lukenut joskus -90 luvun alussa. Silloin pikkasen hymyilytti, mutta nyt jo mietityttää.
Kiitos LA, "vanha" kamu:-D
Tanskis Yle 27.1.2018 19.11
Kaustinen, miksi hymyilytti? Ja miksi reagointitapa on muuttunut?
Hilkka 27.1.2018 19.12
Minä en enää Margaret Atwoodia lue. Mulla pitää aina olla jokin pieni rako toivolle. Esimerkiksi Cormac McCarthyn, Maarit Verrosen ja Kazuo Ishiguron kirjoissa on toivoa, vaikka teemat ovat rankkoja. Kärjistetysti koen, että kun lukee Atwoodia, vois saman tien tappaa itsensä.
Eeva Härkönen 27.1.2018 19.13
Olen aina vältellyt kirjoissa ja elokuvissakin science fictionia ja dystopioita, koska ne tekevät oloni hankalaksi. Nyt kuitenkin tartuin Orjattareen, kun se sattui helposti löytymään kirjaston hyllystä. Pari iltaa se vaivasti yöpöydällä, mutta lopulta aloitin. Vaikutus olikin melkoinen: näin omituisia unia ja koko ajan lukiessani ihmettelin, ettei mikään siinä tuntunut mahdottomalta tapahtuma milloin vain. Hyytävää! Lopuksi jäin miettimään, mikä tilanne oli kirjan lopussa olleen historiantutkimusseminaarin ...
kaustinen 27.1.2018 19.13
Hymyilytti, kun ajattelin, että "eihän tällaista voi koskaan olla" (kirja minä muodossa) Nyt ajattelen että, saattaahan tällaista olla koko ajan. Paljonkin.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.13
Aivan, siitä lopun tilanteesta ei juuri kerrota.
Hilkka, huh, mutta voisiko dystopioissakin sittenkin olla myös toivoa? Nehän muistuttavat siitä, että ei kannata mennä huonoon suuntaan.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.15
Eevaan kirja vaikutti siis aika tavalla. Onko teillä muita vastaavia voimakkaita lukukokemuksia?
Tanskis Yle 27.1.2018 19.17
Jäin miettimään vielä tuota Hilkan esiin nostamaa toivon näkökulmaa. Ennen dystopiat olivat tosiaan tosi toivottomia. Mutta nykyään dystopioihinkin on tullut toivon elementtejä mukaan. On merkkejä muutoksen mahdollisuudesta, usein nuorien kautta. Tästä näkökulmasta esim. tässä: ...
kaustinen 27.1.2018 19.18
Tämähän on elokuvana 19.2.18 klo 19 Turussa Logomon tiloissa?
johan 27.1.2018 19.18
tanskis voitko kysyä Johanna sini salolta että onko orjattersi ollut esikuva hänen ennen päivän laskua ei voi ja voitko myös kysyä sen millä tavalla orjattaresi merkitys on muuttunut vuosien varrella?
Tanskis Yle 27.1.2018 19.19
Kaustinen, kyllä. Tässä linkki: http://logomo.fi/tapahtuma/kavi-orjattaresi/
Kylmäpää 27.1.2018 19.19
Mielenkiintoinen keskustelu
Tanskis Yle 27.1.2018 19.20
Johan, voin kysyä. Ehkä itse näkisin, että vaikutukset ovat varmaan suorempia Sinisalon muissa kirjoissa, mutta haluatko että kysyn juuri tuosta?
Ja mitä tarkoitat kirjan merkityksellä?
Tanskis Yle 27.1.2018 19.21
Sitä, miten Sinisalo henkilökohtaisesti merkityksellistää kirjan? Sitä millainen rooli kirjalla on ollut yleismaailmallisesti? Vai jotain muuta?
johan 27.1.2018 19.22
juuri siitä ja sitä millainen rooli on ollut yleismaailmallisesti?
Tanskis Yle 27.1.2018 19.23
Ok, kysyn kun Kaisa antaa mulle puheenvuoron :)
Näin näköjään oon kirjoittanut tuosta toivosta: "Dystopioita luonnehditaan usein utopian eli ihanneyhteiskunnan vastakohdaksi. Silti synkkyydestään huolimatta dystopiakirjallisuudessa on myös toivon säikeitä. Uusissa dystopioissa yhteiskunnan oloja vastustavat kapinalliset eivät tuhoudu ja ympäristökatastrofin jälkeisessä maailmassa ihminen kykenee järjestämään elämänsä. Lisäksi perinteisempikin dystopia edustaa sinänsä samaa vaihtoehtojen ajattelua ja yhteiskunnallista mielikuvitusta kuin utopia. Nykymenon ...
Tanskis Yle 27.1.2018 19.24
Mutta tosiaan tää Atwoodin kirja on aika toivoton. Tai onhan siellä toki se vastarintaliike.
Mitä te ajattelette siitä, että kirja herättää ankeita ajatuksia? Voiko kirja silti tai juuri sen tähden olla hyvä?
Kylmäpää 27.1.2018 19.26
Ihan ei enää osu nykyaikaisten lestaadiolaisten naisten itsemääräysoikeuden lyttääminen. Minulla on työkavereina heitä. He ovat viisaita ja itsenäisiä. T. Ateisti p-pohjanmaalta
merikapteeni 27.1.2018 19.26
Niin, naisille tai muille vähemmistöille?!? Johan onkin...
Tanskis Yle 27.1.2018 19.27
Lestadiolaisia on monenlaisia, kuten meitä kaikkia.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.29
Atwoodin yhteiskunnassa myös monet kristinuskon piiriin kuuluvat ryhmittyvät joutuvat tuhon omiksi. Siellä tilaa on vain yhdenlaiselle meiningille. Onneksi meidän maailmamme ei sentään ole ihan sellainen. Ainakaan vielä!
Tanskis Yle 27.1.2018 19.30
Tää soittajan esiin nostama luontoteema on tärkeä. Siitä ei ehkä ole keskusteltu kovin paljon Atwoodin yhteydessä.
kaustinen 27.1.2018 19.30
Kirja on ajatuksia herättävä, ja suorastaan houkutti lukemaan loppuun asti, vaikka en silloin lukiessani uskonutkaan, että sellaista voisi oikeasti tapahtua.
kaustinen 27.1.2018 19.32
Tämä soittaja lukee kirjat aina ajatuksella. Minä vain ahmaisen, vasta jälkikäteen mietin sisältöä.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.32
Kaustinen, millaisia ajatuksia heräsi?
Elbe 27.1.2018 19.32
Vieläkö kirjan nimeksi tulisi Orjattaresi...vai pidettäisiinkö alkuperäinen nimi ,kuten nykyään leffoissa....
Tanskis Yle 27.1.2018 19.33
Jep, ihana soittaja! Ja ylipäätään monilla on tosi kiinnostavia huomioita.
Elbe, siis uusissa painoksissa?
outsa 27.1.2018 19.34
Tuskin olisi tällä nimellä. Nimihän on lähes harhaanjohtava.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.34
Ainakin viime vuonna julkaistu painos oli vielä Orjattaresi-nimellä.
LA 27.1.2018 19.34
Elbe, ajattelin samaa. "Palvelijatar" olisi tarkempi
kaustinen 27.1.2018 19.34
@Tanskis Yle: Päälimmäisenä se, että eihän tällaista v o i koskaan missään oikeasti olla.
Annka 27.1.2018 19.34
Todella hvä kirja, järkyttävä, ahdistava ja toisaalta just semmonen, että voisi kuitenkin olla totta.
kaustinen 27.1.2018 19.36
Nythän me tiedämme, että kirja on totta, eri muodossa "orjattaria" on kaikkialla.
Lukutoukka 27.1.2018 19.36
Luin sekä kirja
merikapteeni 27.1.2018 19.36
Äärimmäisissä oloissa väkivalta astuu kuvaan vääjäämättä, ei maha mittään. Vaan asiasta kolmanteen; Etelä-Amerikassa ihmisen peruselämä on - kokemuksieni mukaan - vielä tervettä, toivottavasti säilyykin oman eliaikani ja miksei pitempäänkin....
LA 27.1.2018 19.36
Olen kuullut nyt tarpeeksi tästä kirjasta, ja taitaa jäädä lukematta, vaikka olenkin SciFi fani. Maailman uutiset ahdistavat ihan tarpeeksi...Kiitos, että valaisitte.
Annka 27.1.2018 19.38
Se oli mielestäni jännä, että jotkut alkoivat lopulta kokea tuollaisen yhteiskunnan hyvänä ja turvallisena. Että onkin hyvä asia, ettei tarvitse päättää omasta elämästä, kun toiset päättävät ja että ei ole liikaa virikkeitä ja on ennalta määrätty tehtävä, jota vastaan ei oikeastaan voi taistella. Niin se varmaan on myös todellisess elämässä, että jotkut jopa lopulta pitävät tollasta elämää hyvänä ja vain jotkut alkavat kapinoida.
kaustinen 27.1.2018 19.39
@LA samaa mieltä. Älä lue. Ahdistaa.
merikapteeni 27.1.2018 19.41
Annka joo, monilla ihmisillä on ilmiselvästi nöyryyden toteuttamisen ja toteutumisen kaipuu...
Lukutoukka 27.1.2018 19.41
Olisin kaivannut enemmän taustaa tälle vallan ottaneelle diktatuurille. Se tuli ihan puun takaa. Muuten hieno tarina.
Annka 27.1.2018 19.44
Ei tämä minusta ole 100% toivoton (tästä juuri nyt puhe radiossa). Jotkuthan pääsevät pois sieltä, tämä päähenkilökin, ja jotkut siellä sisällä yhteiskunnassa elävät vähän omien sääntöjensä mukaan. Eli ei ihan toivotonta minusta.
Xjt 27.1.2018 19.44
Luin tämän kirjan yli kymmenen vuotta sitten lähdettyäni Jehovan todistajista. Koin kirjan kertovan erityisesti uskonnollisesta yhteiskunnasta. Naisten asema ei ole helppo todistajissa, vaikka synnytyspakkoa ei olekaan. Lähes pyörryin helpotuksesta luettuani loppuratkaisun. Koen kirjan sanoman toiveikkaana.
Elbe 27.1.2018 19.44
Millainen elämäntilanne mahtoi Atwoodilla olla tämän Orjattaren kirjoitushetkellä....?
Tanskis Yle 27.1.2018 19.44
Annka, jep.
Annka 27.1.2018 19.44
Lukutoukka, ihan samaa jäin kaipaamaan! Mikä tämä Gilead oli ja miten se syntyi, jne.
merikapteeni 27.1.2018 19.46
Paljon riippuu eli roikkuu tietoisuuden eli tiedostamisen tasosta. Maailmassa on paljon sakkia, jotka eivät lainkaan käsitä tuota joka paikassa lanseerattavaa termiä "länsimainen vapaus". Itsekin kuulun niihin. Kysehän on kuplasta koskien kivenkovaa diktatuuria...
Tanskis Yle 27.1.2018 19.47
Merikapteeni, mitä tarkoitat?
Maria 27.1.2018 19.47
Romaanissa on taustalla ja erityisesti lopussa, joka sijoittuu historian tutkijoiden konferenssiin, nähdäkseni myös teema "historia on meidät tuomitseva". Vai onko? Kun Gilead on romaanin lopussa jäänyt menneisyyteen, tarkastelemme lukijoina Handmaid's Talen kertomusta kuin historioitsijat.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.48
Niin, aivan. Toisaalta historioitsija muistuttaa siitä, että ei saisi tuomita oman ajan arvoista käsin.
merikapteeni 27.1.2018 19.49
En tarkoita mitään vaan lausuin asian selkeästi julki viimeisessä lauseessani...
Rauha B 27.1.2018 19.50
Minuakin häiritsee suomenkielinen kirjan nimi ja kommentoijien jatkuva sanan käyttö, koska nähdäkseni alkuperäisteoksessa ei maninita slave-sanaa missään muodossa. Orjatar on mielestäni tässä yhteydessä suomalainen tilanteen tulkinta.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.52
Tuo Johannan veikkaus raamatunsuomennoksen vaikutuksesta on varmaan oikea.
kaustinen 27.1.2018 19.52
En elä ruususen unta. Tiedostan kaiken kamaluuden ympärilläni, mutta en mielelläni lue kirjaa, jos se ahdistaa. Taidan kuitenkin lukea uudelleen tämän "Orjattaren".
Lukutoukka 27.1.2018 19.53
Tosiaan nimen raamatullisuudesta tuli juuri mieleen, että orjatar Haagarhan oli sijaissynnyttäjä. Ja tämä oli kai siihen aikaan ainakin ihan luvallunen tapa.
Annka 27.1.2018 19.54
Viimeinen luku kirjassa myös tavallaan tekee tarinasta vähemmän kauhean, koska se onkin "vain menneisyyttä", eli mitään ei enää voisi näiden henkilöiden eteen tehdä. Niinhän sitä tulee ajatelleeksi muistakin historian kauheuksista, että "järkyttävää, mutta onneksi se on jo ohi".
Maria 27.1.2018 19.54
Handmaid on eufemisni orjanaiselle. Esimerkiksi Raamatun jakeet joihin seremoniassa vedotaan, kertoo orjan raiskaamisesta, ei vapaaehtoisen palvelijan tarjoutumisesta, jotta Raakel saa lapsen.
Elbe 27.1.2018 19.54
Elokuvateollisuus hyödyntää dystopiat monelta kantilta...trailereissa ihmiset juoksee ja vääntelee käsiään räjähdysten säestäessä ja kaikki ovat tuhon omia....mutta muutama jää henkiin. Rujoa Atwoodia a la Hollywood.....
Maria 27.1.2018 19.55
http://shiloh-project.group.shef.ac.uk/?p=1571 " In fact, aspects of “The Handmaid’s Tale” are deliberately based on Genesis — Genesis gives legitimacy to the rituals and rule in Gilead. In Genesis, the handmaids are property of the mistress, sometimes given as wedding gifts by their fathers (e.g. Gen 29:24, 29); the mistress has the power to turn them over to ...
Tanskis Yle 27.1.2018 19.55
Elokuvat elokuvia.
Tanskis Yle 27.1.2018 19.57
Herääkö kysymyksiä, ajatuksia, huomioita?
johan 27.1.2018 19.58
Tanskis et kysynyt minun kysymyksiä voitko kysyä ne sitten kun on sinun vuoro?
Annka 27.1.2018 19.58
Jäin myös kaipaamaan tietoa siitä, mitä lapsille (esim. päähenkilön ryöstetty lapsi) ja sitten niille "epälapsille" tehtiin. Mitä ne epälapset olivat? Epämuodostuneita vauvojako ympäristömyrkkyjen vuoksi?
Tanskis Yle 27.1.2018 19.58
Jep, vuoroni loppui ennen kuin ehdin kysyä. Otan seuraavalla vuorolla!
Elbe 27.1.2018 19.59
Pidin Marian ajatuksista....fundamenttalismi on voimissaan...
kaustinen 27.1.2018 20.00
Soittajalla mielenkiintoinen tarina.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.00
On.
merikapteeni 27.1.2018 20.00
Mielestäni ihminen on vapaimmillaan saadessaan elää ympäristössä, jossa hänen sekä ns. negatiivinen vapauspiirinsä että hänen ns. positiivinen vapauspiirinsä toimivat koherenssissa. Valitettavasti vaan näin ei lainkaan ole monienkaan "vapaudesta" saarnaavien kohdalla meillä "vapaissa länsimaissa"..
Tanskis Yle 27.1.2018 20.01
Tosi kiinnostava tuo kysymys lapsista. Päähenkilön ryöstetystä lapsesta ei toki saada mitään tietoa.
Rauha B 27.1.2018 20.01
Siis "synnytystalkoisiin" .... Suomessakin kuulemma.
Oili 27.1.2018 20.03
Uusimmassa raamatunsuomennoksessa on nimenomaan "orjatar".
Lukutoukka 27.1.2018 20.05
Oli muuten voiko sanoa koomista samalla kun myös järkyttävää se tapa miten näitä lastenteko-orjia siitettiin. Olisihan tämä voinut tapahtua keinohedelmöitykselläkin, tuona aikana jo mitä tarina edustaa. Tietenkin tällä saatiin enemmän draamaa. Nöyryyttävää kaikille kolmelle osallistujalle.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.05
Ehkä keinohedelmöitys olisi syntiä tuossa maailmassa?
Annka 27.1.2018 20.10
Yksi hauska kohta oli se, kun japanilaiset turistit tulivat kameroineen tutustumaan tähän yhteiskuntaan ja ottivat kuvia orjattarista kadulla, frediläisestäkin. Siis oliko tähän yhteiskuntaan kuitenkin turisteilla pääsy ja sitten mahdollisuus myös poistua normaalisti?
Tanskis Yle 27.1.2018 20.10
Aivan :D
Rauha B 27.1.2018 20.11
Nähdäkseni suomenkielen sanalla orja ei ole samalaista tunnelatausta kuin engl. slave.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.12
Itseänikin ihmetytti tämä turistikohta. Mutta kävihän Neuvostoliitossakin turisteja, käyhän Pohjois-Koreassa.
Rauha B, hyvä huomio. Täällä ei ole ollut sellaisia orjuuden käytäntöjä kuin Pohjois-Amerikassa.
JärkiHoi 27.1.2018 20.12
Suotta ollaan huolissaan "synnytystalkoista" Suomessa. Tänä päivänä juuri kenelläkään ei ole sosiaalista tai uskonnollista pakkoa synnyttää enempää kuin mitä vanhemmat ydhessä haluavat. Meillä syntyvyys alenee huolestuttavasti ja se on yksi tekijä, miksi korvaavaa maahanmuuttoa suositaan. Jos myös miehet voisivat synnyttää, kukaan ei olisi huolestunut naisten alistamisesta. Yhdessä me Suomi rakennetaan. Kun elää harmoniassa perinteisen perhemallin kanssa, koettu vapaus on parasta ja ilo lapsista ja elämän o ...
merikapteeni 27.1.2018 20.14
Lukunäytehän meni aivan yksi yhteen sen ilmapiirin kanssa, joka vallitsi seuraillessani taannoin eräässä latino-maassa vajaat 20 v. sitten sotilasvallankaappauksen tapaisen menon toimeenpanoa. Se oli kyllä uhkaavaa ja kyyynelkaasu haisi...
Tanskis Yle 27.1.2018 20.16
Herääkö ajatuksia, kommentteja, kysymyksiä? Jo esitetyt on ylhäällä.
Elbe 27.1.2018 20.17
Naiset ovat varmasti lukeneet Atwoodia....ei synnytetä ,kierrätetään , vaaditaan aseita pois. Toivottavasti kaikki maailman naiset ryhdistäytyvät. Alistuminen seis !
maalainen 27.1.2018 20.17
Kyllä Suomessakin on ollut orjia ainakin keskiajalle asti - kuten yleensä kaikissa yhteiskunnissa. Orjiksi otettiin sota- ja ryöstöretkillä vallattujen alueiden asukkaita.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.18
Toki, mutta täällä ei siis ollut Afrikan orjakauppaa. Ainakaan tietääkseni.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.19
Nyt on hyvä näkökulma!
merikapteeni 27.1.2018 20.26
J. Turkka virnuili aikoinaan: "Suomessa pitää olla nöyrrrrrä!" Vanhemmiten olen sen kyllä oppinut, että niinhän se saakeli on..
Tanskis Yle 27.1.2018 20.27
Turvallisuudesta on tullut superarvo, sanoo Frank Johansson.
Tiinaliisa 27.1.2018 20.28
Suomessa harva tietää, että kirkon suurin herätysliike, vanhoillislestadiolaisuus kieltää jäseniltään ehkäisyn käytön. Kirjaolija Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu kuvaa sitä ahdistusta jota nuorissa uskovaisissa perheissä koetaan.
merikapteeni 27.1.2018 20.29
Kyllä!!! Nöyryyden filosofian viljely luo - luullakseni melkoisen valheellista - turvallisuudentunnetta..
Elbe 27.1.2018 20.29
Frank puhuu viisaita....
Tanskis Yle 27.1.2018 20.30
Jep.
Lukutoukka 27.1.2018 20.30
Näissä ehdottoman hyveellisissä yhdyskunnissa on näköjään aina se ns etuoikeutettu valheellinen langennut joukkonsa. Niin tosielämässä kuin myös tarinoissa. Kuten komentaja, joka vie orjatarta tämän pyhän yhteiskunnan paheelliseen klubiin. Hänen silmänsä alla.
Telle 27.1.2018 20.31
Ihmettelin mikä tarkoitus oli kun kertoja kertoi jostain tapahtumasta ja totesi sitten että ei se näin tapahtunut, kertoi toisen version ja sitten, että ei se näinkään mennyt. Vaihtoehtoisia totuuksia vai?
kaustinen 27.1.2018 20.31
"Vaikka paremmaksi maailma muuttuu, silti hyväksi ei milloinkaan" Laulussa lauletaan..
maalainen 27.1.2018 20.33
Mutta tekeekö nöyryyttäminen ihmisen nöyräksi ? Tuskinpa vain.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.33
Menneisyyden muisteleminen on aina häilyvää.
Todellisuudessakin.
johan 27.1.2018 20.34
voitko kysyä minun kysymykseni tanskis?
Tanskis Yle 27.1.2018 20.35
Malttia.
kaustinen 27.1.2018 20.35
Sanotaan, että aika kultaa muistot, mutta nykyisin kyllä synkistellään niin paljon, että kultaisetkin muistot himmenee.
Telle 27.1.2018 20.37
Aika kultaa muistot tai muuttaa muistoja ja muistia joka tapauksessa. Kirjassa tuntui hiukan häiritsevältä, tunsi itsensä petetyksi kun tarjoiltiin näitä vaihtoehtoisia totuuksia. Tämä nyt on tosin aivan sivuseikka tästä kirjasta puhuttaessa!
merikapteeni 27.1.2018 20.37
Teoksessa tuntuu vilahtelevan "pahellisuus" ja "paheellinen" varsin usein. Se seikkahan pitäisi käsitellä mitä kiireimmin! Mitä se sellainen pahellisuus oikein on? En itse ole tehnyt koskaan mitään pahellista enkä tunne sellaiseen edes mitään kaipuuta. Vaan voipi olla, etten tiedäkään mittään semmosista. Ja - meinaan - paljon on tullut nähtyä kaikenlaista ihmettä pitkin maailmaa...
Tanskis Yle 27.1.2018 20.39
Kielitoimiston sanakirjan mukaan paheellinen merkitsee: "siveetön, säädytön, moraaliton, rietas, rivo"
Elbe 27.1.2018 20.40
Kuka käänsi tämän Atwoodin Orjattaren ?
kaustinen 27.1.2018 20.40
Vink, vink. Jos ette ole ennen hoksanneet, selatkaapa tätä sivua alaspäin, samalla kun kuuntelette. Huikea aarre-aitta:-)
Annka 27.1.2018 20.40
Eiköhän tossa yhteiskunnassa paheellisuus ollut ihan näiden komentajien ja sitä ylempiarvoisten miesten määrittelemää. Ja sitä paheellisuutta sai myös sivuuttaa ja elää paheellisesti, jos se ei paljastunut vaimoille, tädeille ja orjattarille.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.41
Kaisa muuten kertoi haastatelleensa dystopiatutkijaa, joka suositteli verkostoitumista dystooppisessa yhteiskunnassa. Tässä se keskustelu: https://areena.yle.fi/1-4000143
Elbe, suomentaja on Matti Kannosto.
Telle 27.1.2018 20.41
Gileadissa oli varmaankin tarkoin määritelty mikä on siveetöntä, moraalitonta jne. Kirjojen lukemisesta ja kirjoittamisesta alkaen.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.42
Heräisikö vielä kysymyksiä studioon?
kaustinen 27.1.2018 20.44
Voisihan mieskin olla "Orja".
Elbe 27.1.2018 20.45
Kaustinen...spermaorja...hmm
Lukutoukka 27.1.2018 20.45
Haluaisin kysyä mitä mieltä studiossa ollaan komentajan ja vaimon suhteesta. Onko se syntynyt yhteisestä i
Tanskis Yle 27.1.2018 20.46
Jan Salmisen Äidinmaassahan on naisten valta. Miehistä ei ole yhteiskunnallisiksi toimijoiksi, vaan he ovat elättiluokkaa.
Annka 27.1.2018 20.46
Lukutoukka, mietin samaa. Oliko komentajien ja vaimojen suhteet olemassa jo ennen Gileadin syntyä.
kaustinen 27.1.2018 20.46
@ Elbe: Sitäkin. Orjuus on alistettuna olemista, tavalla tai toisella.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.46
Lukutoukka, yhteisestä mistä?
Eikös ne ole järjestettyjä avioliittoja? Vai muistanko väärin?
Annka 27.1.2018 20.48
Eli olivatko he aviopareja jo ennem Gileadin syntyä vai olivatko avioliitot järjestettyjä ja vasta sitten luotuja, kun Gilead alkoi. Mielestäni ainakin Fred on kovin etäällä vaimostaan.
kaustinen 27.1.2018 20.48
@Tanskis Yle : Peräkammarin poikia?
Tanskis Yle 27.1.2018 20.49
?
Lukutoukka 27.1.2018 20.49
Livahti viesti kesken. ...yhteisestä gileadiaisesta visiosta. Mutta tämä ristiriitainen vihamielisyys ja vetovoima. Kiinnostavaa...
kaustinen 27.1.2018 20.49
@Tanskis :Jan Salmisen Äidinmaassahan on naisten valta..
maalainen 27.1.2018 20.50
USA on ollut nimenomaan konservatiivisen uskonnollisuuden pohjalle rakentunut yhteiskunta. Siirtokunnat perustivat ja niihin muuttivat Skotlannin presbyteerit, Englannin katoliset ja monet muut uskonnolliset vähemmistöryhmät, jotka tunsivat itsensä uhatuksi kotimaassa.
kaustinen 27.1.2018 20.51
Siis olivatko he peräkammarin poikia siinä Jan Salmisen kirjassa?
Elbe 27.1.2018 20.51
Se brittiklubi oli tosi nolo juttu....niille miehille....ansoitus toimi loistavasti....
merikapteeni 27.1.2018 20.52
Tuo seksuaalisuus tunnutaan liitettävän ns. paheellisuuteen tässä teoksessa melkoisen korostetusti. Siitäpä tulikin mieleeni, että arabi-maailmassa, jota kovasti tunnutaan arvosteltavan naisen huonosta asemasta, ei ole lainkaan eikä yhtäkään arabi-ilotyttöä. Ei niitä ole; tiedän kokemuksesta, että sellainen olisi mahdottomuus. Esim. Pohjois-Afrikan arabi-maissa on kyllä ilotalon tapaisia mutta niissä työskentelevät lähinnä ranskalaiset ja espanjalaiset naiset...
Tanskis Yle 27.1.2018 20.53
Kaustinen, en ymmärrä, miten yhdistät peräkammarin pojan teeman tuohon.
Elbe 27.1.2018 20.53
Merikapteeni...mutta ne haaremit...?
Rauha B 27.1.2018 20.54
merikapteeni, ehkä se on sitä länsimaista 'vapautta'.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.55
Siis Salmisen kirjassa naiset pyörittävät yhteiskuntaa. Miehet ovat elättiluokkaa, joilta tarvitaan vain spermaan. Minusta tuollainen yhteiskunnallinen asetelma on aika kaukana siitä, että mies vain asuisi aikuisena vanhempiensa luona.
kaustinen 27.1.2018 20.55
@Tanskis Yle : Olikin kysymysmerkki. En ole lukenut po kirjaa, mutta kirjan nimi: Äidinmaa, viittasi siihen. Sorry. Jatketaan illan teemassa.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.56
No problem :D
Keskustelu alkaa muuten olla loppumetreillä.
Annka 27.1.2018 20.57
Kiitos hyvästä ohjelmasta ja kirjavinkistä! Tämä oli hyvä!! :)
Tanskis Yle 27.1.2018 20.57
Kiitos jo nyt kaikille mukana olleille! Seuraavan Lukupiirin kirjana 31.3. on sitten Kalle Päätalon Hyvästi Iijoki (1995). Vuosiin 1955-58 sijoittuvassa romaanissa Päätalosta tulee kirjalija ja rakennusmestarin elämä saa uuden suunnan. Tulkaa silloinkin jutskaamaan!
Elbe 27.1.2018 20.57
Kiitos uudesta ikkunasta
maalainen 27.1.2018 20.57
Eihän "haaremit" olleet mitään ilotaloja. Naiset olivat vain yhden ylimyksen käytössä, ns. jalkavaimoja. Ei niihin muita miehiä päästetty.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.57
Hyvästi Iijoki -Lukupiirin studiovieraina kuulijoiden kanssa ovat keskustelemassa Päätalon matkassa. Johdatusta Iijoki-sarjaan -teoksen kirjoittaja Kai Hirvasnoro.ja kirjailija Juha Hurme.
Ohjelman toimittaja on Jukka Kuosmanen.
kaustinen 27.1.2018 20.58
Oho. Aika hujahti. Kiitos ja niiaus, oli mielenkiintoinen ilta.
Tanskis Yle 27.1.2018 20.58
Kiitos kaikille! Kaisa tanssii :D
Ollaan kuulolla!
kaustinen 27.1.2018 20.59
Iso kiitos Tanskikselle!