Hyppää pääsisältöön

Eroon jännittyneestä someniskasta 3 liikkeellä – katso video

Tiesitkö, että pääsi painaa viisi kiloa? Kun näpräät puhelinta niska kumarassa, se kuormittuu valtavasti. Seurauksena voi olla niskasärky, päänsärky ja väsymys.

- Mikäli niskalihakset ovat koko ajan jännityksessä kumarassa olevan pään vuoksi, ne väsyvät, sanoo fysioterapeutti ja joogaohjaaja Kylli Kukk.

Kylli Kukkin mukaan keho kärsii staattisesta paikallaanolosta.

- Etukumarassa oleva pää vaikuttaa esimerkiksi aivojen verenkiertoon. Hapensaanti kärsii, kun niskalihakset ovat jännittyneinä.

Jonas Sundström ja Kylli Kukk istuvat sohvalla Strömsön huvilassa.
Jonas Sundström ja Kylli Kukk. Jonas Sundström ja Kylli Kukk istuvat sohvalla Strömsön huvilassa. Kuva: Yle/Minna Mäkelä Strömsö (tv-ohjelma),Kylli Kukk

Vapauta suolesi

Kylli Kukk puhuu siitä, miten elimemme ovat kehomme vankeina.

- Sisäelimemme, kuten esimerkiksi suolemme tekevät työtä koko ajan. Ne eivät saa koskaan levätä. Silti tungemme ne ahtaalle, kun käytämme tiukkoja housuja ja ryhtimme on huono. Meidän pitäisi vapauttaa ne!

Kukk luettelee yhä yleisimpiä someniskan oireita.

- Päänsärky, huimaus, tinnitus, niskasärky, ärtyisyys ja yleinen “aivosumu” ovat hyvin tavallisia.

Mies katsoo puhelintaaan niska kyyryssä. Mies käyttää puhelintaan kasvokorkeudella.
Käytä puhelinta suun korkeudella, niin että niska on suorana. Tue käsivarret vartaloa vasten. Kuva: Yle/Minna Mäkelä

Jäykkyys ja kipu lähtee sohvatanssilla

Niskakivuista ja päänsärystä päästäkseen on irroteltava jännittyneitä lihaksia. Voit esimerkiksi pumpata olkapäitä ylös ja alas, avata rintakehää ja venytellä niskaa.

Noudata Kyllin yksinkertaisia ohjeita videolla, niin tulet kuntoon hetkessä.

Myös niskalihasten vahvistaminen on hyvä harjoitus.

Mies joka tekee harjoittaa niskan lihaksia painamalla kämmentä otsaa kohden.
Vahvista niskalihaksia painamalla päätä kämmentä vasten. Mies joka tekee harjoittaa niskan lihaksia painamalla kämmentä otsaa kohden. Kuva: Yle/Minna Mäkelä ergonomia,fysioterapia,Strömsö (tv-ohjelma),Niska

Nosta käsi otsalle, pidä niska suorana, paina päätä kämmentä vasten ja pidä muutama sekunti. Tunnet niskalihasten ja jänteiden jännittyvän.

Toista eteenpäin katsoen, niska suorana ja painaen päätä kämmentä vasten sivulle.

Kommentit

Strömsö

Strömsö Instagramissa

Ruudussa