Hyppää pääsisältöön

Istutko paljon? Istuminen voi olla yksi syyllinen mahan turpoamiseen – Näin vältät pallomahan

Kaksi miestä istuu tietokoneillaan selät vastakkain.
Kaksi miestä istuu tietokoneillaan selät vastakkain. Kuva: Unsplash Istuminen,Akuutti

Pieru kiertää mahassa ja vatsa pömpöttää. Istumisen vähentäminen on yksi keino välttää ongelma. Mitä muita syitä turvotuksen taustalta löytyy ja miten oloa voisi helpottaa?

"Maha on jatkuvasti kuin ilmapallo. Mitä mun pitäis tehdä?”

Ilmaa kannattaa ehdottomasti päästellä pieruina pois! On aivan normaalia, että ihminen piereskelee noin parikymmentä kertaa päivässä.

Istuminen lisää mahan turvotusta. Siksi kannattaakin tarkastella, kuinka paljon tulee istuttua päivän aikana. Esimerkiksi sähköpöydät ja lounaskävelyt auttavat monia siinä, että ilma ei pääse pakkautumaan suolistoon päivän mittaan.

Sähköpöydät ja lounaskävelyt auttavat monia. Myös vatsalihasten treenaus laittaa ilmat liikkeelle!

Myös liikunta ja vatsalihasten treenaus laittavat ilmat liikkeelle. Keskivartalon lihasten vahvistamisesta on apua niin mahan pullotukselle kuin ilman saamiseksi ulos suolesta.

FODMAP-ruokavalio

Herkkävatsaisilla, joita on noin 20 prosenttia väestöstä, tietyt ruokien kuituyhdisteet voivat pahentaa turvotusta. Näitä huonosti imeytyviä hiilihydraattiyhdisteitä kutsutaan FODMAP-yhdisteiksi. Niitä on paljon esimerkiksi rukiissa, vehnässä, ohrassa, sipuleiden valkoisessa osassa, omenassa, päärynässä, mustaherukassa ja maa-artisokassa.

FODMAP-yhdisteiden saantia voi vähentää, mutta täysin niitä ei kannata ruokavaliostaan karsia, sillä hyvät suolistobakteerit tarvitsevat niitä ravinnokseen. Ruokavalion kannattaa siis olla runsaskuitunen ja kasvisvoittoinen.

Maitohappobakteereja ja yrttejä

Mahan turvotukseen voi saada apua myös säännöllisellä maitohappobakteerien ja muiden probioottisten valmisteiden käytöllä. Lisäksi kannattaa kokeilla, auttaisiko säännöllinen hapatettujen ruokien ja juomien käyttö!

Kannattaa myös suosia suolistoa relaksoivia yrttejä, kuten kuminaa, piparminttua ja fenkolia! Niiden sisältämät eteeriset öljyt relaksoivat suolta, mikä taas helpottaa ilman kulkua eteenpäin suolistossa.

Leena Putkonen on ammatiltaan laillistettu ravitsemusterapeutti, joka pitää potilasvastaanottoja Helsingissä, kirjoittaa tietokirjoja sekä luennoi ja kouluttaa eri ravitsemusaiheista. Leena on valmistunut entisestä Kuopion yliopistosta vuonna 2009 ja toiminut sen jälkeen ympäri Suomea moninaisissa tehtävissä työterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Intohimoina elämässä ovat suolistomikrobit, luontoliikunta, teemabileet ja Batman-erikoisuuksien keräily.

Akuutti – tutkittua tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista. Rohkeita ihmisiä ja inhimillisiä tarinoita. Liity joukkoomme Facebookissa!