Hyppää pääsisältöön

Sokerihuurrettuja pörrösäveliä

Norjalaisen säveltäjän Kim André Arnesenin kuoromusiikkia on taltioitu kokonaisen äänitteen verran Joel Rinseman johtaman yhdysvaltalaisen Kantorei-kuoron toimesta. Tuloksena on kauttaaltaan sopusointuinen, tasainen ja imelä kokonaisuus.

Arnesenin levyn kansi
Arnesenin levyn kansi Uudet levyt,taidemusiikki

Vuonna 1980 syntyneen Arnesenin kuoromusiikki on kuin luotu vaikkapa piirrettyyn Disney-tuotantoon. Äänivirtailu soi harmittoman kauniisti ja levollisesti. Se antaa turvallisuuden tunnetta ja tuudittaa myös tarvittaessa lämpimästi uneen. Joskus eheän äänimaailman yllä häilähtää pikaisesti pikkuruisia varjoja, jotka sitten nopeasti väistyvät ja kaikki on taas hyvin. Arnesenin musiikin narratiivissa tarinoilla ei ole ainoastaan onnellinen loppu. Niissä on myös onnellinen alku ja keskikohta.

Kun kaikki särmät on hiottu pois ja sävelistö ainoastaan korostaa ja ilmentää ristiriidattomasti sopusointua, alkaa ajatus herpaantua. Onko tämä enää taidemusiikkia vai onko sillä mahdollisesti funktionaalinen käyttötarkoitus, vaikkapa musiikkiterapia? Kyllä ja kyllä. Siis tietysti kyseessä on taidemusiikki, mutta tämä levy sopinee myös hyvin hoitavaan ja tuudittavaan tarkoitukseenkin. Mitä, eikö uusi taidemusiikki saa muka olla kaunista ja tuudittavaa? Saa toki ja mielellään, mutta puhtaasti taidemusiikin näkökulmasta tarkasteltuna Arnesenin musiikki ei vain ole erityisen kiinnostavaa.

Erityyppisistä tekstillisistä lähtökohdista huolimatta musiikki soi aina samoin, pehmein pörröisin untuvasävelin. On vaikea erottaa mistä yksi Arnesenin kappale alkaa ja mihin toinen loppuu. Sen verran saman oloisen sointiasun tekstit ovat saaneet yllensä. Uudentyyppinen annos popmaisia sokerihuurrettuja säveliä tarjoillaan, kun kuoron sointia laajentamaan liittyy mukaan piano. Flight Song (2014), The gift I’ll leave you (2015) ja Cradle Hymn (2010) tai säveltäjän Requiemista irroitettu Pie Jesu (2013) ovat onnellista sävellilluttelua, jotka sopisivat hyvin koko perheelle tarkoitettuun K-8-draamasarjaan. Vieläkin imelämpi musiikillinen makeutusaine tarjoillaan Making or Breaking (2015) teoksessa, kun kuoron kaunosointeihin liittyy sopraanosolisti ja saksofoni.

Ei ole yllättävää, että levytyksestä vastaa juuri yhdysvaltalainen kuoro Denveristä, Coloradosta. Arnesenin musiikilla voi hyvinkin kysyntää juuri Yhdysvalloissa. Joel Rinseman johtama, antaumuksellisesti laulava, Kantorei-kuoro suoriutuu tehtävästään Arnesenin pehmosävelten parissa mainiosti.

Kim André Arnesen Infinity: Choral Works. Kantorei, joht. Joel Rinsema. (Naxos 8.573788)

Kuuntele Uudet levyt 6.2.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Pohjolan Puccini, säveltäjä Tauno Pylkkänen oli punaorpo – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 22. maaliskuuta.

    Teatteriperheeseen adoptoidusta punaorvosta, Tauno Pylkkäsestä (1918 - 1980) kasvoi varhaiskypsä ja lahjakas nuori säveltäjä. Pylkkänen oli omana aikanaan erittäin suosittu oopperasäveltäjä, jota kutsuttiin lempinimellä ”Pohjolan Puccini”. Menestyksestä huolimatta Pylkkänen alkoholisoitui. Hän koki traagisen kohtalon aikana, jolloin homoseksuaalisuutta pidettiin rikoksena.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.