Hyppää pääsisältöön

Yle Beta 2018

Kuvassa Yle Betan päällikkö Anssi Komulainen.
Yle Betan päällikkö Anssi Komulainen Kuvassa Yle Betan päällikkö Anssi Komulainen. Kuva: Ilmari Fabritius / Yle Yle Beta,anssi komulainen

Yle Betan vuosi starttasi tammikuussa vahvasti automaattisen metadatan merkeissä. Kolmivuotisen EU-rahoitteisen Methods for Managing Audiovisual Data (MeMAD) –tutkimushankkeen kick-off-tilaisuus järjestettiin Aalto-yliopistolla ja Ylessä. Odotamme tältä seitsemän kansainvälisen huipputoimijan yhteisponnistukselta merkittäviä uusia avauksia sisältöjen ja neuroverkkojen törmäyspisteistä.

Kaiken kaikkiaan haluamme taas tänä vuonna ymmärtää nousevia kerronnallisia mahdollisuuksia, luoda verkostoja sekä kokeilla uutta kehityksen terävimmän kärjen kanssa. Panostamme erityisesti yhteiskehittämiseen ja tulosten validoimiseen.

Uudet kännykät tekevät lisätystä todellisuudesta arkipäivää kunhan vaan joku lanseeraa riittävän vetovoimaisen ”killeriaplikaation”. Meillä saattaa olla juuri sellainen kellarissamme kypsymässä.

Keskustelevat käyttöliittymät kiinnostavat meitä entistä enemmän. Älykaiuttimia pystyy jo tilaamaan Suomeen ulkomaisista verkkokaupoista ja niiden mahdollistamia uusia palveluja pääsee kokeilemaan jo nyt englanniksi. Valistunut arvauksemme on, että ensimmäiset suomenkielellä toimivat mallit ja sovellukset ilmestyvät markkinoille varsin pian. Isoin kysymys lienee, millaisia paradigmaa muuttavia elämyksiä näillä pystyy tarjoamaan, jos mieltää ne täysin uudenlaisen natiivikerronnan mahdollistavina alustoina.

Dataan perustuvan jatkuvan optimoinnin korostuessa saattaa olla hyvä aika miettiä uudelleen esineiden internetin mahdollisuuksia käyttäjän ja käyttökontekstin tunnistamisen näkökulmista. Kaistanopeuksien kasvaessa ja kaupunkiympäristön muuttuessa pikkuhiljaa keskivertoihmistä älykkäämmäksi, haaste ei enää ole niinkään se, kykenemmekö opettamaan koneille ihmisten ajattelumalleja. Isommaksi kysymykseksi muodostuu, mitä tapahtuu kun koneet omaksuvat liiankin hyvin koko ihmiskunnan arvojärjestelmän ja eri arvomaailmat – hyvässä ja pahassa.

Videoanalyysi on ottanut viime aikoina merkittäviä edistysaskelia ja neuroverkot mahdollistavat pian mediasisältöjen rajattoman manipuloinnin. Samalla lohkoketjut tarjoavat uusia tapoja todentaa tiedon ja datan alkuperää sekä paikkansapitävyyttä, kunnes kvanttitietokoneet murtavat nekin.

Ainakin kaikkeen edellä mainittuun pitäisi ehtiä ja osata perehtyä. Siinä osaavat kumppanit ja terävimmät ideat ovat kaikki kaikessa.

Tervetuloa mukaan, tekemistä riittää kaikille!

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.
  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.