Hyppää pääsisältöön

Mainonnan tarkoituksena on myydä

Mediakompassi - käsikirjoitus
Mediakompassin nettisivulle on kerätty toivottuja mediataitoihin liittyviä videoita ja mediakasvatusmateriaaleja vuosien varrelta Mediakompassi - käsikirjoitus Mediakompassi

Mainokset näkyvät ja kuuluvat joka puolella ympärillämme. Mainonta määritellään tunnistettavan lähettäjän maksamaksi, tavoitteelliseksi tiedottamiseksi, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon ja toteutetaan medioiden välityksellä. Usein käytettyjä keinoja ovat mm.

  • ryhmään kuulumiseen vetoaminen (kuulut meihin, saat ystäviä, jos…)
  • tuotteen avulla ratkaiset pulmia ja muutat maailman
  • lupaus muutoksesta ja paremmasta (tulet rohkeammaksi, voimakkaammaksi, kauniimmaksi, jos…)
  • vakuuttelu (käytetään asiantuntijoita)
  • suora kehotus (käsky ostaa)
  • Mainonnan keinot

    Mainonnan keinot -animaatio on tehty alaluokkia varten.

    Kolme eri tapaa mainostaa ruisleipää

    Mitä mainonnan keinoja voisi käyttää vaikkapa suomalaisen ruisleivän mainostamiseen?

    Ruisleipä-mainokset on tehty alaluokkia varten.

    Mainos ja antimainos

    Koillis-Helsingin medialukion oppilaat tekevät antimainoksia v.2007


    Mediakompassin nettisivulle on kerätty toivottuja mediataitoihin liittyviä videoita ja mediakasvatusmateriaaleja vuosien varrelta. Mediakompassin mediataitoja kehittävää kokonaisuutta tuotettiin televisiossa ja verkossa vuosina 2005-2007. Mediakompassin avulla voi suunnistaa tiedon ja taidon poluilla mediakasvatuksen maastossa.

    Tekijät

    Mediakompassi-ohjelmasarjat koululaisille televisiossa 2005–2007 tekijät

    2005
    MEDIAKOMPASSI oppilaille luokat 0-3 (5x15 min.)
    Yhteistyössä

    koulut ympäri Suomen
    Ruisleipämainokset
    TaiK / Taidekasvatuksen osasto
    Elissa Eriksson
    Satu Kiuru
    Markku Sipi
    Lasten omat videot
    Hämeenlinnan Kuvataidekoulu
    Esiintyjät
    Mediakompassi kasvattajille:

    Eetu - Veeti Reen
    Maija - Vilma Reen
    Arkistotoimittaja
    Tuula Valo
    Kuvaaja
    Henrik Leppälä
    Äänittäjä
    Mikko Mäkeläinen
    Antti Kukkavuori
    Henrik Leppälä
    Lukija
    Johanna Reen
    Musiikki
    Matti Kervinen
    Teijo Tikkanen
    Graafikko
    Kirsi Kukkurainen
    Leikkaaja
    Marko Ahokas
    Kuvaussihteeri
    Susanna Pulliainen
    Toimittaja
    Tuula Rajavaara
    Tuotantopäällikkö
    Tarja Heikkinen
    Tuottajat
    Seppo Heikkinen
    Mirja Holste
    Tilaaja
    YLE TV1 ja YLE Teema
    ________________________________________
    2006
    MEDIAKOMPASSIN KUVAKOULU (5X20 min.)
    Yhteistyössä

    Taik / Taidekasvatuksen osasto
    Käpylän ala-aste 6a ja Ville Teittinen
    Mediakeskus Metka
    Kuvakoulun opettaja
    Tapani Lundgren
    Kuvakoulun oppilaat
    Julia Laitinen
    Benjamin Molini
    Tanja Oksman
    Mikko Paajanen
    Teemu Piiroinen
    Santeri Ritakallio
    Sonja Salonen
    Petra Schneider
    Veera Snellman
    Miia Tanskanen
    Kadonnut salaisuus:
    Alkuperäisidea ja esiintyjät

    Hannes Alatalo
    Kirsi Andersson
    Taneli Tuovinen
    Käsikirjoitus ja ohjaus
    Tapani Lundgren
    Tuula Rajavaara
    Valaisija
    Juha Saikkonen
    Maskeeraus
    Ari Sundell
    Puvustus
    Tarja Pieniniemi
    Lavastus
    Teija Vilkkovaara
    Äänitys
    Hamid Balker
    Ahti Korhonen
    Antti Kukkavuori
    Timo Rantalainen
    Petrus Rapo
    Matti Seppänen
    Lukija
    Johanna Reen
    Musiikki
    Matti Kervinen
    Teijo Tikkanen
    Äänisuunnittelu
    Anssi Tamminen
    Värimäärittely
    Ilse Jauhiainen
    Kuvaus
    Henrik Leppälä
    Grafiikka
    Kirsi Kukkurainen
    Leikkaus
    Janne Nyyssönen
    Kuvaussihteeri
    Krista Durchman
    Tuotantopäällikkö
    Terhi Hero
    Toimittaja
    Tuula Rajavaara
    Tuottaja
    Mirja Holste
    Tuotanto
    YLE Koulu-tv
    Tilaaja
    YLE Teema
    ________________________________________
    2007
    MEDIAKOMPASSIN VIESTIKARTTA (5x20 min.)
    Yhteistyössä ja kiitoksin

    Aikalisä
    Koillis-Helsingin lukio
    Mukkulan yläaste
    Messukylän lukio
    OneMinutesJr. -videotyöpaja
    Porolahden peruskoulu
    Reaktori
    Ristinarkun koulu
    Suomen valokuvataiteen museon valokuvakurssi
    Tammerkosken koulu
    Vaskivuoren lukio
    Kansan viisaus esittää –valistuselokuvat:
    Käsikirjoitus, spiikki, leikkaus ja ohjaus

    Markku Sipi
    Cecilian Sippolan elämä:
    Cecilia Sippola

    Kirsi Andersson
    Avustajat
    Mohamad Faraj
    Risto Kuusisto
    Assi Laitila
    Taneli Tuovinen
    Lukija
    Harto Hänninen
    Valaisija
    Petri Setälä
    Maskeeraus
    Ari Sundell
    Puvustus
    Pentti Tillder
    Järjestäjä
    Susanna Lavonen
    Lavastus
    Lea Sipilä
    Äänitys
    Hamid Balker
    Timo Rantalainen
    Marko Ventola
    Sakari Virkki
    Lukija
    Johanna Reen
    Musiikki
    Matti Kervinen
    Teijo Tikkanen
    Äänisuunnittelu
    Jussi Olkinuora
    Arkistotoimittaja
    Outi Kortelainen
    Värimäärittely
    Ilse Jauhiainen
    Kuvaus
    Henrik Leppälä
    Grafiikka
    Heidi Grönroos
    Kirsi Kukkurainen
    Leikkaus
    Janne Nyyssönen
    Kuvaussihteeri
    Assi Laitila
    Tuotantopäällikkö
    Tiiamari Varho-Pietilä
    Toimittaja
    Tuula Rajavaara
    Tuottaja
    Mirja Holste
    Tuotanto
    YLE Oppiminen ja tiede
    Tilaaja
    YLE Teema


    Mikä on Mediakompassi?

    Mediakasvatus ja Yle

    lapset ringissä
    Koululaiset ovat kaikkien Mediakompassin sarjojen päähenkilöitä. lapset ringissä Kuva: Yle Mediakompassi

    Ylen mediakasvatuskokonaisuus

    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 mediakasvatus tuotiin esille aihekokonaisuutena (viestintä ja mediataito), joka oli aiempaa velvoittavampi:
    ”Viestintä- ja mediataito -aihekokonaisuuden päämääränä on kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja, edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä sekä kehittää median käyttötaitoja. Viestintätaidoista painotetaan osallistuvaa, vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä viestintää. Mediataitoja tulee harjoitella sekä viestien vastaanottajana että tuottajana. ” (OPS 2004)

    Monet mediaan liittyvät sisällön, tekniikan ja käyttötapojen muutokset näkyivät myös kouluissa. Yleisradio päätti vastata haasteeseen tarjoamalla sellaisia sisältöjä, joita koulumaailma tarvitsee sekä median ja sen ilmiöiden ymmärtämiseksi että oman tekemisen avuksi.

    Syntyi ajatus tv-ohjelmista ja verkkopalveluista, joissa on materiaalia laajennetusti sekä kouluille opetuskäyttöön että opettajille ja vanhemmille mediakasvattajina. Koulu-tv:n ohjelmistokokonaisuus suunniteltiin koulujen osalta kolmivuotiseksi, jotta voitaisiin tuottaa ohjelmisto esiopetuksesta perusopetuksen loppuun.

    mediakompassi logo
    mediakompassi logo Mediakompassi

    Vuonna 2004 aloitettu hanke nimettiin Mediakompassiksi. Se oli Yleisradion kolmen vuoden mediakasvatuksellinen kokonaisuus televisiossa, verkossa ja koulujen arjessa vuosina 2005 – 2007. Aikuisten ohjelmiston ensimmäinen sarja on suunnattu kasvattajille ja toinen sarja (Mediakompassin ilmiöt) kaikille aikuisille, ns. suurelle yleisölle.

    Edellä esitetyn lisäksi Etälukion ohjelmistoon tuotettiin myös oma viestintäkasvatuksen sarjansa Viestintä ja mediaosaaminen, aikuisille Mediamuistoja sekä Digikuva haltuun.

    Syksyllä 2006 Yleisradion kouluille ja oppilaitoksille tarjoama palvelu täydentyi Mediabussilla, jonka saattoi tilata oppilaitoksiin mediaopetuksen tueksi. Mediabussin henkilöstöllä oli mediapedagoginen koulutus ja he pystyivät opastamaan kouluja ja oppilaita sekä toteuttamaan työpajoja kouluissa eri puolilla Suomea.

    bussi median maailmaan
    Mediabussi kiersi ympäri Suomen useiden vuosien ajan. bussi median maailmaan Kuva: Yle Mediakompassi

    Mediakompassi 2005

    Vuonna 2005 valmistui kymmenosainen kasvattajille suunnattu Mediakompassi-ohjelmasarja, joka pureutui kysymyksiin, joiden parissa opettajat ja vanhemmat painivat lasten ja nuorten median käyttöä seuratessaan.

    Oppilaille suunnattu vuoden 2005 Mediakompassi-ohjelmasarja oli median ymmärtämistä ja mediataitoja kehittävä Koulu-tv:n viisiosainen ohjelmasarja, joka on suunnattu erityisesti alle neljäsluokkalaisille.

    Molempiin sarjoihin liittyi sisältöjä tukeva Mediakompassin verkkomateriaali, vinkkejä opettajille ja vanhemmille sekä havainnollista tekemistä oppilaille mm. Animaatiokone ja Leikkaamo.

    Mediakompassi - ohjelmasarjat televisiossa:
    10 X 15 min. opettajille ja vanhemmille
    5 X 15 min. oppilaille 0 – 3 luokat
    + verkkomateriaali

    Mediakompassi 2006

    Mediakompassin ilmiöt – sarjassa pureuduttiin ajankohtaisiin mediamaailman ilmiöihin. Puheenvuoroja saivat niin median tekijät, käyttäjät kuin mediailmiötä tutkivat asiantuntijatkin.

    Koulu-tv:n vuoden 2006 ohjelmasarja oli nimeltään Mediakompassin kuvakoulu ja se oli suunnattu kaikille elävän kuvan alkeista, kuvakerronnasta ja kuvaamisesta kiinnostuneille yli neljäsluokkalaisille (sopi myös yläasteelle). Opetussuunnitelman mukaan oppilaiden tuli tutustua videotyöskentelyyn neljännen luokan jälkeen. Ohjelmasarjassa seurattiin harjoitusten sekä omien dokumentti- ja fiktiomuotoisten elokuviensa parissa työskenteleviä Käpylän ala-asteen kuvakoululaisia. Heidän opettajanaan toimi elokuvaohjaaja, lehtori Tapani Lundgren. Ohjelmasarjassa nähtiin myös kuvakerrontaan liittyviä animaatioita sekä kurkistettiin oudon saippuasarjan, ”Kadonnut salaisuus” kuvauspaikalle.

    Mediakompassin verkkosivuilla oli lisätietoa ja videoita Mediakompassin ilmiöiden aiheista, sekä lisämateriaalia ja tehtäväehdotuksia opettajille ja vanhemmille. Mediakompassin kuvakoulun sivut tarjosivat oppilaille mm. Ekan elokuvan ABC -käsikirjan ja ainutlaatuisen Kuvakäsikirjoituskoneen, jolla oli helppo suunnitella elokuvan kuvakerrontaa.

    Ohjelmasarjat televisiossa:
    Mediakompassin ilmiöt
    10 X 15 min. aikuisille
    Mediakompassin kuvakoulu
    5 X 20 min. oppilaille 4 – 6 luokat
    + verkkomateriaali

    Mediakompassi 2007

    Syksyllä 2007 alkaneella kierroksella Mediabussi kiersi opettajankoulutuslaitoksia ja keskittyi opettajaksi opiskelevien kouluttamiseen. Oppilaitoksilla oli mahdollisuus valita yhdeksästä opetuspaketista mieleisensä opetuskokonaisuus ja tilata koulutus netin kautta.

    Viimeinen oppilaiden Mediakompassi tv-sarja ja verkkomateriaali oli suunnattu luokille 7–9 ja lukioon viestintä- ja mediataitojen opetukseen. Viisiosaisen Mediakompassin viestikartta ohjelmasarjan päämääränä on kehittää oppilaiden mediatajua, innostaa mediassa esiintyvien viestien kriittiseen arviointiin ja rohkaista omaan vaikuttamiseen median keinoin. Ohjelmasarjassa oppilaat ja asiantuntijat kertoivat omia havaintojaan ja tulkintojaan kuvista ja elävän kuvan näytteistä, joihin törmäämme median maailmassa. Sarjan suolana toimi Kansan Wiisaus -valistuselokuvasarja, joka käsitteli mediamaailman ilmiöitä pilke silmäkulmassa.

    Ohjelmasarja televisiossa:

    Mediakompassin viestikartta
    5 X 20 min. oppilaille 7+ luokat
    + verkkomateriaali

    Kadonnut salaisuus – sarja paljastaa elokuvanteon salaisuuksia
    Kadonnut salaisuus -sarjan henkilöt olivat vangittuina saippuasarjan kohtaukseen. Kadonnut salaisuus – sarja paljastaa elokuvanteon salaisuuksia Mediakompassi

  • Ääni on toinen, uusi maailma

    Äänillä voi muuttaa kuvan tunnelman.

    Äänimaailma muuttaa kaiken. Äänillä - esimerkiksi musiikilla - voi muuttaa kuvan tunnelman. Äänellä voi tulkita kuvaa ja vaikuttaa katsojan tunteisiin voimakkaasti. Kuvauksissa alkuperäisen äänen taltiointi on tarkkaa työtä. Ääniä voidaan myös tehdä tarkoituksella erikseen ja niitä voidaan järjestää haluttuun järjestykseen.

  • Viestit ovat valintoja

    Viesti koostuu viestin laatijoiden valinnoista.

    Kaikki, mitä eri medioista näemme, kuulemme tai luemme näemme, on monien vlintojen tulosta. Kannattaa pysähtyä pohtimaan näitä valintoja tutunkin viestin äärellä – lopputulos voi yllättää. Eri ihmiset lukevat mediaa eri tavalla, eikä yhtä ja oikeaa tulkintaa tietenkään ole. Jokainen voi kuitenkin treenata omaa medialukutaitoaan. Mediataju on valmius, jota voi kehittää koko eliniän.

  • Mainonnan tarkoituksena on myydä

    Mainonta on tunnistettavan lähettäjän maksamaa

    Mainokset näkyvät ja kuuluvat joka puolella ympärillämme. Mainonta määritellään tunnistettavan lähettäjän maksamaksi, tavoitteelliseksi tiedottamiseksi, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon ja toteutetaan medioiden välityksellä.

  • Vikasietotila: Avaa ohjelmat ja tiedostot parilla painalluksella

    Käynnistinsovellus avaa ohjelmat, tiedostot ja verkkosivut.

    Käynnistinsovellus käynnistää ohjelmat, löytää tärkeät tiedostot ja tekee hakuja internetistä. Graafinen käyttöliittymä asiakirjoineen, kansioineen ja roskakoreineen ei ole uusi keksintö. Alkujaan graafisen käyttöliittymän kehittivät Xerox Palo Alto Research Centerin tutkijat. Ensimmäinen graafisen käyttöliittymän omaava tietokone oli tutkimustarkoituksiin rakennettu Xerox Alto vuodelta 1973.

Media- ja digitaidot