Hyppää pääsisältöön

Miksi tuossa maassa on tammenterho? Avaruusromua 11.2.2018

Tammenterho ruohikolla
Tammenterho ruohikolla Tammenterho

Kun lapsi kysyi näin antiikin Kreikassa, hänelle vastattiin tammenterhon olevan maassa siksi, että siitä voisi kasvaa tammi. Jos taas lapsi meidän aikanamme ihmettelee tammenterhoa maassa, mitä hänelle vastataan? Tammenterho on maassa siksi, että se on pudonnut puusta maahan.

Tällaisen tarinan kertoo ruotsalainen professori Bodil Jönsson kirjassaan 10 ajatusta ajasta. Hän sanoo, että antiikin kreikkalaisilla oli päämäärähakuinen selitysmalli asioille.

Asiat etenivät ajassa tiettyä tarkoitusta, tiettyä merkitystä kohti. Tammenterhosta kasvaa tammi. Ajatuksen suunta on eteenpäin, kohti tulevaisuutta.

Nykyään meillä on mekanistinen selitysmalli, sanoo Bodil Jönsson. Meidän mielestämme syyn täytyy tulla ennen seurausta. Maassa makaava tammenterho on seurausta jostakin. Se on pudonnut puusta.

Me katsomme asiaa jonakin, joka on jo tapahtunut. Me etsimme selitystä sille, miksi tammenterho on maassa.

Meille ei ensimmäisenä tule mieleen se, että tammenterho on maassa siksi, että siitä voisi kasvaa puu.

Onko niin, että meidän ajatuksemme eivät luonnostaan suuntaudu eteenpäin? Olemmeko me vain oppineet ajattelemaan tietyllä tavalla? Voisiko sitä ehkä muuttaa?

Bodil Jönsson kirjoittaa, kuinka eteenpäin suuntautuvat ajatukset ovat sitä, että ihmisellä on visioita. Ihmisellä on tulevaa koskevia sisäisiä kuvia, kuten hän sanoo.

Tässä musiikkia yli neljän vuosikymmenen takaa, 1970-luvun alkuvuosilta. Kukapa olisi silloin arvannut mitä elektroniikassa ja elektronisessa musiikissa tulee tapahtumaan. Risto Poramo ja Biotekniikan tutkimuslaitoksella äänitetty elektroninen teos 8 elektronista kanaa. Äänityksessä on käytetty työporukan iltapuhteina rakentamia elektronisia munakelloja:

Lempirunoja on underground-henkinen runolevy, jonka ovat tehneet Pelle Romantica ja Pecka Peckersson yhteistyönä. Siis uutta runoutta ja osittain itse rakennetuilla analogisilla laitteilla tuotettua musiikkia. Tekijät kertovat, että julkaisun kaikki materiaali on nauhoitettu kaksiraitanauhureilla. Kahdella legendaarisella Revox A77 –nauhurilla. Harrastuneisuuden ja haastavuuden vuoksi, sanovat tekijät.

SYNA on 13-ääninen polyfoninen analogisyntesoija, jota ei löydy verkkokaupoista eikä muistakaan musiikkiliikkeistä. Sitä on nimittäin olemassa vain yksi kappale, yksi laite koko maailmassa. Se on soitin, jonka Janne Hanhisuanto rakensi opinnäytetyökseen. ”Kolmisen vuotta tutkimusta, kehitystä ja rakennusta”, hän itse kertoo. Ja valmista tuli, eikä ainoastaan laite valmistunut, vaan laitteella syntyi myös musiikkia, koko albumin verran. Albumi on nimeltään Synastasia, ja kaikki levyn musiikki on tehty käyttäen ainoastaan tuota SYNA-soitinta.

Avaruusromussa on muutamankin kerran kuunneltu generatiivista musiikkia. Siis musiikkia, joka synnyttää kaiken aikaa itseään uudelleen. Musiikkia, joka muuttuu kaiken aikaa. Musiikkia, joka ei toistu milloinkaan samanlaisena. Eräs generatiivisen musiikin puolestapuhujista ja myös tekijöistä on ollut Brian Eno, ja hänen generatiivista musiikkiaan on useaankin otteeseen kuunneltu.

”Muistan vieläkin, kun laitoit soimaan Brian Enon Music for Airports-levyn yhtenä pimeänä talvi-iltana, se hetki ja kokemus muuttivat elämäni täysin, parempaan suuntaan”. Näin kirjoittaa Ilpo Jauhiainen. Hänen teoksensa Future Forest Space on generatiivinen. ”Kyseessä on alun perin paikkasidonnainen generatiivinen sävellys Klankenbos-äänitaidemetsään Neerpeltissä, Belgiassa”, hän kertoo ja jatkaa, että se on tehty pelkästään paikallisen metsän äänistä, muuntaen nämä äänet eräänlaiseksi kokemukseksi äänitaiteen ja musiikin välillä. Tässä pieni pätkä ikuisuutta:

Generatiivisen musiikin ohella toinen teoreettisella ja käsitteellisellä tasolla, kuten myös käytännön toteutuksena hyvin kiinnostava asia on improvisaatio. Myös se synnyttää jatkuvasti uusia asioita, eikä toistu milloinkaan täysin samanlaisena. Myös se virtaa ajassa eteenpäin. Jotta onnistuisi, pelkkä asioiden suunnitteleminen ei riitä. Täytyy osata myös improvisoida. Näin sanoi kirjailija Isaac Asimov.

Trio nimeltä ElWooDrum eli Markku Toikkanen, sähkökitara, Vesa Lehko, puupuhaltimet sekä Wyatt Laprairie, rummut. Musiikkia albumilta TraConFriEdEx:

Tässä spontaanisti syntynyttä drone-musiikkia, siis eräänlaista päättymätöntä minimalistista äänimattoa. Tuukka Haapakorpi ja tämän vuoden musiikkia, musiikkia albumilta Finland 2018:

AVARUUSROMUA 11.2.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
MERI CHAPMAN: Avaruusmursu (julkaisematon)
RISTO PORAMO: Kahdeksan elektronista kanaa (julkaisematon)
PELLE ROMANTICA & PECKA PECKERSSON: Minä kuulen sinut (Lempirunoja)
W: Susiovi (julkaisematon)
W: Susiovet (julkaisematon)
HANHISUANTO: Synastasia 6 (Synastasia)
HANHISUANTO: Synastasia 10 (Synastasia)
ILPO JAUHIAINEN: Future Forest Space (installaatiomusiikkia, julkaisematon)
ELWOODRUM: Incidents (TraConFriEdEx)
TUUKKA HAAPAKORPI: Finland 2018 - osa - (Finland 2018)
SOMPASAARI: Space Lab Kuisti Part Two - osa - (Ajan taju)

  • Narinaa, pauketta ja mahtavia laulajia Levylautakunnassa

    Kasmir ja Maija Kauhanen Levylautakunnassa

    Viikon levyuutuudet tarjoiltiin arvioitaviksi raadille, jonka muodostivat pop-prinssi Kasmir ja etnotähti Maija Kauhanen sekä Radio Suomesta Jyrki Koskenseppä. Pisteet ja kommentteja 1. Liz Brasher: Body of mine 25 pistettä (Liz Brasher) Kasmir: Tuli ihan automainoksen fiilis, niissä on tällaisia makeita biisejä.

  • Sami Yaffa: Venäjä, Venäjä, Venäjä

    Sami ei saa idän jättiläisestä otetta.

    Kun valtio alkaa tukahduttaa lauluntekijöiden ja kirjailijoiden sanoja, tiedät että jotain isoa paskaa on meneillään, kirjoittaa Sami Yaffa kolumnissaan.

  • Tutkimusmatkoja idän maisemiin. Avaruusromua 18.2.2018

    Myös miniatyyrisävellyksiä ja dub-kokeilua

    Suomalainen tutkimusmatkailija ja kielitieteilijä Gustav John Ramstedt teki 1900-luvun alussa seitsemän tutkimusmatkaa Siperiaan, Keski-Aasiaan ja Mongoliaan. Elokuvantekijät Martti Kaartinen ja Niklas Kullström reissasivat G.J. Ramstedtin jalanjäljillä. Näin syntyi elokuva Eastern Memories, johon säveltäjä ja tuottaja Rasmus Hedlund teki musiikin. Avaruusromussa myös miniatyyrisävellyksiä, dub-henkistä kokeilua sekä abstraktia äänimaisemaa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Sami Yaffa: Hämmentävyyden äärilaidalla

    Japani on ristiriitojen ja harmonian maa.

    Toisen maailmansodan jälkeen Japani oli pommitettu palasiksi ja ydinpommit tuhonneet kaksi kaupunkia. Nopeasti uusi ja vanha taide alkoivat taas sitkeästi versoa tällä omalaatuisella saarivaltiolla, kirjoittaa Sami Yaffa Japania käsittelevässä kolumnissaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua