Hyppää pääsisältöön

Näin kirjoitat ällän paperit

Kuvassa on ylioppilaslakki ja ylioppilastodistus
Kuvassa on ylioppilaslakki ja ylioppilastodistus Kuva: Abitreenit/Yle Abitreenit

Laudatureja kahmineet ylioppilaat paljastivat niksinsä Abitreeneille. Hyvän yo-todistuksen eteen on tehtävä töitä koko lukion ajan. Viime metreillä lukemisessa kannattaa keskittyä siihen, millaisia vastauksia yo-kokeissa haetaan. Ja muistaa, ettei laudaturinkaan vastauksen tarvitse olla täydellinen.

Vikke Elfving ei muista tarkkaa hetkeä, mutta joskus lukion 1. tai 2. vuonna ajatus alkoi muhia hänen päässään: mitä jos yrittäisi uutta ennätystä ja kirjoittaisi ylioppilaaksi 12 laudaturilla?

Opon kanssa oli jo yläasteella puhuttu, että Elfving tekisi lukion neljään vuoteen, sillä hän halusi opiskella useita aineita. Hän ehtisi siis hyvin lukea 12 kirjoitettavaan aineeseen tarvittavat kurssit. Kirjoitettavat aineet Elfving hajautti kolmeen yo-rupeamaan. Lopputuloksena oli ennätykselliset 12 laudaturia.

“On päästävä sensorin pään sisään”

Urheilua harrastava Elfving vertaa ylioppilaskokeisiin valmistautumista tavoitteelliseen treenaamiseen. Peruskunto hankitaan lukion kursseilla: jos silloin malttaa käyttää aikaa läksyjen tekoon ja opiskeluun, ei ylioppilaskokeisiin valmistautuminen ole niin mahdoton urakka. Elfving ei viettänyt kaikkea aikaa kirjastossa tai antanut lukemisen häiritä urheiluharrastusta.

– Kun on lukioaikana saatu hyvä peruskunto ja otettu aihe haltuun, voi yo-kokeisiin valmistautuessa mennä nopeasti syvemmälle ja keskittyä siihen, että ymmärtää esimerkiksi erilaisia syy-seuraussuhteita ja laajempia kokonaisuuksia, hän neuvoo.

Kirjoitusten lähestyessä Elfving keskittyi huippukunnon saavuttamiseen käymällä läpi vanhoja yo-kokeita, lukemalla hyvän vastauksen piirteitä ja katsomalla Abitreenien vanhoja yo-koelähetyksiä.

– Laudaturin vastauksessa ei riitä, että sinä tiedät, mitä pitää tehdä, vaan sen tiedon pitää välittyä myös koetta tarkastavalle sensorille. On ikäänkuin päästävä sensorin pään sisään ja ymmärrettävä, millainen on hyvä yo-koevastaus.

“Valmistauduin kirjoituksiin koko lukioajan”

Kahdeksan laudaturia Etelä-Tapiolan lukiosta keväällä 2017 kirjoittanut Tuomas Tuukkanen sanoo Elfvingin tavoin, että ällän papereiden eteen pitää tehdä töitä lukion alusta asti.

– Valmistauduin kirjoituksiin koko lukioajan siten, että tein ne läksyt, jotka tuntuivat hyödyllisiltä. Yritin myös arvioida omaa osaamistani ja miettiä, mitä jo osaan ja missä minun tulisi kehittyä.

Kirjoituksiin Tuukkanen valmistautui käymällä abikursseja, joissa kerrataan lukion kursseilla opiskeltua sekä tehdään vanhoja yo-kokeita. Abikurssien lisäksi hän laski matematiikan, fysiikan ja kemian tehtäviä ja osallistui yo-kokeisiin valmistaviin preliminäärikokeisiin. Ympäripyöreitä päiviä kirjastossa hän ei viettänyt.

– Meillä monet käytti lukulomalla 8–10 tuntia lukemiseen, mikä aiheutti tunnetta, että ehkä itse ei sitten luekaan tarpeeksi. Se oli turhaa. Pitää uskaltaa luottaa siihen, että aikaisemmin opintojen aikana tehdyt tunnit lasketaan myös mukaan.

“Laudaturin vastauksen ei tarvitse olla täydellinen”

Roosa Madekivellä seitsemän laudaturia oli salainen haave, josta hän ei uskaltanut lukiossa puhua ääneen.

– En itse uskonut, että voisin saada kaikista aineista ällän ennen kuin lopulliset tulokset tulivat. Erityisesti fysiikan laudatur oli yllätys.

Fysiikan koe oli ollut vaikea. Viimeistä tehtävää Madekivi ei saanut tehtyä valmiiksi, sillä aika loppui kesken.

– Siinä kokeessa tuli epätoivon hetki. Minun oli todella vaikea löytää kokeesta tehtäviä, joihin olisin osannut vastata. Yritin kuitenkin loppuun asti, ja se kannatti. On hyvä muistaa, ettei laudaturiin tarvita täydellistä koesuoritusta.

Madekivi aloitti syksyn kirjoituksiin valmistautumisen kesällä ja kevään kirjoituksiin valmistautumisen jouluna. Varsinaiseen lukemiseen hän käytti maksimissaan muutaman tunnin päivässä. Sen lisäksi Madekivi osallistui abikursseille ja teki paljon vanhoja yo-kokeita.

– Koko ajan ei pysty lukemaan. Jos oli sellainen olo, niin sitten saatettiin pitää kavereiden kanssa tyttöjen ilta.

Madekivi järjesti myös aikaa rakkaalle pianoharrastukselle.

– Vaikka tavoitteet tietysti olivat kirjoituksissa.

Vinkit laudaturjahtiin

Vikke Elfving

  • kirjoitti ylioppilaaksi keväällä 2016 Mikkelin lukiosta
  • 12 laudaturia: äidinkieli, pitkä matematiikka, pitkä englanti, pitkä ruotsi, lyhyt saksa, lyhyt venäjä, fysiikka, kemia, biologia, maantiede, terveystieto, psykologia
  • opiskelee teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa Aalto-yliopistossa

Viken vinikit:

  1. Opiskele huolella kaikkien kurssien sisältö. Älä jätä katvealueita. Laudaturia varten kannattaa tehdä jokeritehtävät silloin, kun kokeessa on siihen mahdollisuus. Jokeri-tehtäviä varten pitää osata kaikkien kurssien sisältö.
  2. Ole tietoinen siitä, mitä tehtävässä halutaan testata. Valmistaudu käymällä läpi vanhoja yo-kokeita ja lue tehtävänanto huolella läpi.
  3. Yo-koe testaa kokelaan kypsyyttä. Sen takia kaikissa vastauksissa pitää olla punainen lanka ja vastausten pitää olla hyvin jäsenneltyjä. Vastauksen rakenne voi ratkaista laudaturin.

Tuomas Tuukkanen

  • kirjoitti ylioppilaaksi keväällä 2017 Etelä-Tapiolan lukiosta
  • 8 laudaturia: pitkä matematiikka, fysiikka, kemia, äidinkieli, pitkä saksa, pitkä englanti, lyhyt espanja, keskipitkä ruotsi, äidinkieli
  • opiskelee teknillistä fysiikkaa ja matematiikkaa Aalto-yliopistossa

Tuomaksen vinkit:

  1. Kannattaa olla lukion alusta asti kartalla opiskeltavista asioista ja arvioida oman osaamisen tasoa. Kannattaa lukea muutakin, kuin kurssille vaaditut pakolliset asiat.
  2. Jos tavoittelee laudaturia, kannattaa reaaliaineissa tehdä jokeritehtävät.
  3. Kokeen alussa voi käyttää rauhassa aikaa siihen, että käy kokeen läpi ja suunnittelee, mihin tehtäviin vastaa. Näin on koko ajan kartalla siitä, millaisia tehtäviä kokeessa on ja miten niihin kannattaa käyttää aikaa.

Roosa Madekivi

  • kirjoitti ylioppilaaksi keväällä 2017 Tiirismaan lukiosta
  • 7 laudaturia: pitkä matematiikka, biologia, kemia, fysiikka, pitkä englanti, keskipitkä ruotsi, äidinkieli
  • opiskelee lääketiedettä Turun yliopistossa

Roosan vinkit

  1. Abikursseilla kerrataan kurssien sisältöjä ja tehdään vanhoja yo-kokeita. Niitä suosittelen ehdottomasti.
  2. Kokeessa kannattaa keskittyä omaan suoritukseen eikä panikoitua, vaikka muut lähtisivätkin aikaisemmin. Aikaisin lähtijät tuskin tavoittelevat laudaturia.
  3. Kokeen aluksi kannattaa käydä tehtävät läpi ja miettiä, mitkä tehtävät sopii itselle. Pää pitää pitää kylmänä ja muistaa, että jos on tehnyt hyvän pohjatyön, osaa kyllä ne asiat, joita kokeessa kysytään.
Kommentit

Jutut

  • Näin kirjoitat ällän paperit

    Älliä ei saada istumalla ympäripyöreitä päiviä kirjastossa.

    Abitreenit tapasi kolme ylioppilasta, jotka saivat yo-kokeista pelkkiä laudatureja. Kukaan heistä ei viettänyt ennen kirjoituksia ympäripyöreitä päiviä kirjastossa. Pänttäämisen sijaan he suosittelevat abikurssien käymistä ja vanhojen yo-kokeiden tekemistä.

  • Lukioissa opiskellaan historiaa Twitterin avulla

    Aiheeseen ja valittuun hahmoon perehtyminen vie aikaa.

    Twitterissä voi elää muutakin kuin nykyaikaa, eikä henkilöllisyydenkään tarvitse olla oma. Tämä mahdollistaa henkilökeskeisten aiheiden opiskelun roolipelin lailla. Twiittaamista on kokeiltu eri lukioissa hyvin tuloksin.

  • Näin teet lukusuunnitelman

    Järkevä lukusuunnitelma auttaa valmistautumisessa.

    Olennaista on arvioida luku-urakkaa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja omaan jaksamiseen. Lukeminen on helpompi pitää kohtuuden rajoissa, kun myös tauot ja vapaa-aika on kirjattuna kalenteriin.

  • Yo-kokeissakin on virheitä – Miten ne huomioidaan arvostelussa?

    Yo-kokeissa on virheitä, vaikka kokeet tarkistetaan useasti.

    Historian kokeessa oli väärä vuosiluku, englannin kokeen monivalinnan oikea vastaus herätti ihmetystä ja fysiikan hyvän vastauksen piirteitä korjattiin heti kokeen jälkeen. Mitä YTL ja sensorit ajattelevat virheistä ja miten virheet vaikuttavat arvosteluun?

Abitreenit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit