Hyppää pääsisältöön

Biisiesittelyssä Monsters: UMK-artisti Saara Aallon uusi kappale on kuin nakutettu Euroviisujen lavalle

Saara Aallon ensimmäinen kappale-ehdokas Euroviisuihin on virtaviivainen tanssipop-kappale, jolla pistetään päänsisäisille möröille hanttiin.

Promokuva // Kuva: Promokuva

Suomen edustuskappale Euroviisuihin valitaan tänä vuonna poikkeuksellisella tavalla. Edustajaksi on valittu jo Saara Aalto, mutta kolmesta hänelle sävelletystä kappaleesta valikoidaan Suomen edustuskappale Uuden musiikin kilpailussa.

Tänään on julkaistu ensimmäinen kappale-ehdokas nimeltään Monsters. Kappaleen taustalla on ruotsalaista euroviisu-osaamista, sillä tekijätiimissä on Måns ZelmerlöwinHeroes-kappaleen tuottajia ja laulunkirjoittajia.

Monsters on suoraviivaista tanssipoppia, jossa on mukana Saara Aallolle ominaista teatraalisuutta. Erityisesti väliosan ja viimeisen kertosäkeen aikana Aalto briljeeraa äänellään hyvin Euroviisu-kappaleelle ominaisella tavalla.

Monsters alkaa hyvin vähäeleisesti, mutta pitkä nostatus kuljettaa kappaletta kohti mahtipontista kertosäettä, kunnes tarttuva tanssikomppi kaappaa mukaansa kertosäkeessä. Tasaisella sykkeellä kulkeva Monsters pitää kuuntelijan hyvin otteessaan koko kolmeminuuttisen kestonsa ajan.

Monsters-kappaleella lauletaan päänsisäisistä demoneista, jotka pyrkivät rajoittamaan kertojan otetta omista päätöksistään, mutta joiden tahtoon kappaleella ei enää haluta taipua.

Biisin aikana möröt revitään sängyn alta esiin, ja niille pistetään hanttiin europopahtavan tanssikompin tahdissa. “I ain’t scared no more”, Aalto huudattaa kuuntelijaa lapsikuoron säestyksellä.

Kappaletta on vaikea kuunnella ilman, että mielessään kuvittelee euroviisumaista prameaa lavashow’ta. Uuden musiikin kilpailussa 3. maaliskuuta nähtävää esitystä on ollut mukana tekemässä muassa Britney Spearsin ja Beyoncen esityksiä suunnitellut koreografi Brian Friedman.

Saara Aallon kaksi muuta viisukappaletta julkaistaan tulevina viikkoina perjantaisin. Lisätietoa löytyy Uuden musiikin kilpailun sivuilta.