Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kieltolaki pääkuva

Ylen uusi aluevaltaus - 1920-luku taipui mobiilipeliksi vr-laseille

Kuvassa on ihminen Samsung Gear VR -lasit päässä.
Peliä on testattava VR-laseilla pitkin projektia. Kuvassa Otso Jylhä testaa, toimivatko muutokset suunnitelmien mukaisesti. Kuvassa on ihminen Samsung Gear VR -lasit päässä. Kuva: Andrei Haataja Kieltolaki,VR,salakapakka

Yle pyysi Metropolia ammattikorkeakoulun 3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijoita inspiroitumaan Suomen kieltolaista. Lopputuloksena syntyi vr-mobiilipeli, joka toimii ikkunana kieltolain tapahtumiin.

Mobiilipelissä seikkaillaan 1920-luvun Helsingissä ja yritetään paljastaa salakapakkaa. "Nuuskijana" toimivan pelaajan on kerättävä todistusaineistoa ja päästävä nokkeluutensa avulla kellarissa sijaitsevaan salakapakkaan. Pitävin todiste olisi tietenkin salakapakan kirjanpitovihko, mutta sen saamiseen on käytettävä ketun viekkautta ja kärppämäistä luikkimista!

Ylen toimeksianto otettiin Metropoliassa innolla vastaan, kertoo opiskelija Alvari Juhola, joka toimi pelin projektipäällikkönä. Moni työryhmän jäsenistä on hurahtanut Suomen historiaan, joten pelin tekeminen oli taustatyötä myöten kivaa.

– Itse tykkään aina, kun pelintekijät ovat käyttäneet aikaa taustatutkimukseen ja upottavat pieniä faktoja taustalle pieninä yllätyksinä, ihan sama oliko kyseessä sitten tietokone- tai mobiilipeli, Juhola kertoo.

Pelissä pyritään herättämään eloon autenttista 1920-luvun ajan kahvila- ja salakapakkakulttuuria. Tyyliin ja värimaailmaan kiinnitettiin erityisesti huomiota, ja inspiraatiota miljööseen haettiin muun muassa vanhoista valokuvista, hauskalta kuulostavasta vanhasta kielestä ja ajan lehdistä ja julisteista.

Taululla on papereita, joilla on pelin konseptisuunnitelmia.
Salakapakka-pelin suunnittelua. Taululla on papereita, joilla on pelin konseptisuunnitelmia. Kuva: Andrei Haataja Kieltolaki,salakapakka

Screenshot pelistä. Hämyisä salakapakka, taustalla tikkataulu, tarjoilija ja baaritiski. Etualalla sohvaryhmä.
Hämyisään salakapakkaan haettiin tunnelmaa värimaailman avulla. Screenshot pelistä. Hämyisä salakapakka, taustalla tikkataulu, tarjoilija ja baaritiski. Etualalla sohvaryhmä. Kuva: Metropolia Kieltolaki,salakapakka

Peli ei kuitenkaan ole mikään opetuspeli. Sen on enemmänkin tarkoitus tarjota samaistuttavaa kosketuspintaa, josta voi saada kimmokkeen tutkiskella aihetta syvemmin.

VR-maailmassa saa perehtyä historiaan kokemusten ja tunteiden kautta

Yle Asian tuottaja Seija Aunila on ollut mukana kehittämässä ja kokeilemassa eri tapoja käsitellä historiaa uusilla, mielenkiintoisilla tavoilla. Esimerkiksi marraskuussa 2017 Yle järjesti jo viidennen kerran historiallisen roolipelin Twitterissä, tällä kertaa kieltolaki-teemalla.

Eläytyminen ja kokemus ovat nousseet projektien myötä tärkeiksi avainsanoiksi. Kokemukset, jotka herättävät tunteita, jäävät parhaiten mieleen. VR-mobiilipeli on Aunilan mielestä roolipelien ohella yksi kokeilemisen arvoinen keino lisää saada ihmiset katsomaan historiaa aivan uusin silmin.

Historiasta kiinnostuminen on helpompaa, kun sen tuo helposti käden ulottuville ja oikeaan käyttöliittymään. Esimerkiksi #kieltolaki-roolipeliin osallistui paitsi Ylen henkilökuntaa ja yhteistyölukioiden teemakurssien opiskelijoita, myös kaiken ikäisiä aiheesta kiinnostuneita. Erilaiset lähestymistavat voivat tuoda aiheen äärelle myös vaikeasti tavoitettavia ihmisryhmiä.

Jo pelkkä VR-maailmassa vierailu kaikessa uutuudessaan synnyttää lähes poikkeuksetta tunnereaktion. Se on todettava, että virtuaalitodellisuus on tullut jäädäkseen. Ehkäpä tulevaisuudessa kokija tai pelaaja pääsee vierailemaan myös toisenlaisissa historiallisissa maailmoissa.

Kommentit

Kieltolaki

#Kieltolaki -roolipelin Tweetit (9.11.-15.11.2017)