Hyppää pääsisältöön

Stutzmann palauttaa harjoitusaarioiden kunnian

1800-luvun lopulla muuan Alessandro Parisotti editoi Italian lauluperinnettä pedagogiseksi kokoelmaksi nimeltä Arie Antiche. Yksinkertaistettu, pianosäestyksellinen kokoelma on siitä lähtien piinannut klassisen laulun alkeisopiskelijoita. Vanhaan musiikkiin erikoistunut altto ja kapellimestari Nathalie Stutzmann keksi jäljittää Arie Antichen lähteet, ja kas kummaa - laulutunneilla ja matineoissa ummehtunut musiikki paljastuu periodimusiikin aarteistoksi, kun se on nyt levytetty alkuperäisillä kokoonpanoilla ja oikealla tyylillä.

Nathalie Stutzmann / Quella fiamma
Nathalie Stutzmann / Quella fiamma Uudet levyt

Arie Antiche on luonteeltaan etydikokoelma, ja sen materiaalia on editoitu rankasti, mutta Stutzmannin mukaan Parisotti taitavasti säilöi siihen vanhan italialaisen lauluperinteen, johon kuului sekä kastraattien taiturimainen tekniikka että Seicento-aikakauden lyyrisyys. Tämä ei ole kovinkaan selvää niille lauluopiskelijoille, jotka tankkaavat äänenhallinnan perusteita kokoelman yksinkertaisilla ja keskitempoisilla aarioilla. Sitä suuremmalla syyllä heidän kannattaa kuunnella aarioista Stutzmannin ja periodiorkesteri Orfeo 55:n versiot. Kyseessä on nimittäin sangen tunteikas valikoima hittiaarioita 1600- ja 1700-lukujen kantaateista. Keskitempoisuus, äänialan suppeus ja tekninen helppous eivät katoa, mutta jäävät taka-alalle, kun Stutzmann keskittyy tekstien sisältöön ja säestys vaihtelee muhevasta orkesterista pehmeän teorbin kautta sävykkääseen kamarimusiikkiin.

Lavean pakottomasti äänitetty levy on parhaimmillaan hempeissä, pitkälinjaisissa aarioissa, joissa Stutzmannin syvä alttoääni yhdistyy laatuorkesterin pehmeänkirkkaaseen barokkisointiin. Nautittavia ovat myös hengähdystauoiksi sijoitetut instrumentaalikappaleet. Levyn keskeistä ideaa eli Arie Antiche -kokoelman kunnianpalautusta häiritsee oikeastaan vain yksi seikka. Nathalie Stutzmannin ääni on lievästi ilmaistuna persoonallinen, ja välillä hän käyttää sitä ilmeikkyydellä, joka toiminee paremmin lavalla kuin levyllä. Toki Stutzmann on Arie Antichensa laulanut ja hallitsee työvälineensä, mutta neutraalimpi solisti saattaisi tuoda vielä paremmin esiin sen, miten säestys, konteksti ja tunne muuttavat musiikin, vaikka melodia pysyy samana.

"Quella fiamma", aarioita Parisottin kokoelmasta Arie Antiche. - Natalie Stutzmann, altto ja orkesterinjohto, sekä Orfeo 55. (Erato, 0190295765293)

Kuuntele Uudet levyt 13.2.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.