Hyppää pääsisältöön

Lastenhoitajan äänihuulet menivät huutamisesta rikki – lue nämä vinkit jos puhut työksesi

Sara rouvinen opettaa äänenkäyttöä.
Ääntä voi treenata ja vahvistaa. Sara rouvinen opettaa äänenkäyttöä. Äänenkäytön opetus,äänenkäyttö

Lapsi osaa käyttää ääntään oikein ja kehoa rasittamatta. Mutta sitten tulee murrosikä, huono ryhti, vääränlainen hengitys ja stressi – eikä ääni enää soi. Äänenkäytön kouluttaja neuvoo, miten omasta äänestä saa kirkkaan ja kestävän.

Ääni on kehon instrumentti, joka heijastaa mitä kehossa tapahtuu. Kun keho voi hyvin, ääni soi hyvin, kiteyttää äänenkäytön kouluttaja, vokologi Sara Rouvinen. Hän kouluttaa puhetyöläisiä terveelliseen äänen tuottamiseen.

Monessa ammatissa ääni on yksi tärkeimmistä työvälineistä. Jos ääni menee, menee samalla työkyky. Rouvinen on viime aikoina kouluttanut mm. leikkipuistojen työntekijöitä terveelliseen äänenkäyttöön.

– Leikkipuistojen työntekijät ovat hyvä esimerkki ryhmästä, jolle ääni on erityisen tärkeä työväline. He laulattavat ja leikittävät lapsia päivittäin sekä vetävät isojakin tapahtumia. Äänen täytyy erottua lasten äänen yli. Usein ääni ei kestä työn vaatimuksia, koska tietoa äänen huollosta ei ole.

Taru lahtinen ohjaa lapsia
Leikkipuistojen työntekijöille ääni on tärkeä työväline. Taru lahtinen ohjaa lapsia leikkipuistot

Perhepuistossa työskentelevällä sosiaaliohjaajalla Taru Lahtisella on kokemusta siitä, kun ääni ei kestä. Hän hakeutui lääkäriin koska ääni ei kulkenut ja lähti välillä kokonaan. Lääkäri löysi äänihuulesta verenpurkauman, joka täytyi leikata.

– Purkauma oli tullut siitä, että ääni oli ollut maassa ja olin silti huutanut tai laulanut kovaa.

Lahtinen käy edelleen äänenhuoltokoulutuksessa ja äänenkäytön terapeutilla.

Rennossa kehossa hengitys on syvää ja ääni soi hyvin.

– Terve ääni on helppo tuottaa, se kantaa ja sitä on helppo kuunnella. Terve ääni ei narise, ei ole käheä, vuotoinen tai kireä.

pojat leikkivät
pojat leikkivät leikkipuistot,lapset

Lapsi käyttää ääntä luonnostaan oikein

Lapsena jokainen meistä osaa käyttää ääntä terveesti: lapsilla on luontaisesti hyvä ryhti ja kehon asennot sekä kyky hengittää oikein.

– Lapset ovat enemmän kosketuksissa kehoonsa ja heidän maailmassaan ilmaisu on vapaampaa. Murrosiässä äänihuuliin tulee lisää pituutta ja kokoa. Siinä vaiheessa moni omaksuu vääränlaisia äänentuottotapoja.

Väärät mallit opitaan usein lähipiiristä. Jos perheessä huudetaan tai puhutaan varovasti narisemalla, se tarttuu. Joskus nuoret omaksuvat idoleidensa, esimerkiksi tosi-tv-tähtien puhetavan.

Jos perheessä huudetaan tai puhutaan varovasti narisemalla, se tarttuu.

Myös fyysinen ja psyykkinen kunto kuuluvat äänessä. Huono työasento, stressi, ahdistus ja jännitys voivat kiristää ääntä tai jopa estää sen kokonaan.

– Myös jotkut sairaudet, sisäilman ongelmat, kuiva ilma, hormonaaliset muutokset tai ikääntyminen voivat muuttaa ääntä. Jos äänenmuutoksen takana on tällaisia syitä, on äänenhuolto entistä tärkeämpää, muistuttaa Sara Rouvinen.

Äänenkäyttöön vaikuttaa myös ympäröivä kulttuuri.

– Voimakkaan äänen tuotto on luonnollista, mutta suomalaisessa kulttuurissa ääntä ei olla totuttu käyttämään yhtä vapaasti kuin esimerkiksi monissa Afrikan tai Etelä-Amerikan maissa. Suomessa rajoitetaan äänen käyttöä ja voimakas äänentuotto voi olla vaikeaa, koska se on niin vierasta.

Kurkkukipu voi olla hälytysmerkki

Ääni on olennainen osa ihmisen persoonaa ja jos se muuttuu tai sen menettää kokonaan, se vaikuttaa suuresti myös mieleen.

Omasta äänestä on syytä huolestua, jos huomaa äänessä uusia muutoksia, jos äänen tuotto on vaivalloista tai kurkku on usein kipeä.

– Ne ovat hälytysmerkkejä keholta, että jotain on pielessä. Jos ääntä rasittaa liikaa, voi äänihuuliin tulla vaurioita tai voi kehittyä äänihäiriöitä.

Myönteistä on se, että ääntä voi kehittää melko yksinkertaisin konstein. Näillä Sara Rouvisen vinkeillä saat ääneesi lisää kirkkautta, kestävyyttä ja kantavuutta:

Tärkeimmät vinkit äänenhuoltoon:

1. Vältä äänenkäyttöä flunssassa tai kurkunpääntulehduksessa.

2. Älä kuiskaa, se on yksi suurimmista rasituksista äänihuulille.

3. Juo paljon vettä, äänihuulet kaipaavat kosteutta.


4. Köhiminen ja yskiminen rasittavat ääntä, ota hörppy vettä sen sijaan.


5. Opettele hengittämään syvään.


6. Hidasta puherytmiä.

7. Vältä äänen puskemista, löydä tilanteeseen sopiva äänen voimakkuus.

8. Rentouta kehoasi.

9. Tee äänen lämmittelyharjoituksia.

Ota tavaksi oheisen videon kahden minuuutin äänitreeni. Tee jokaista harjoitetta vähintään 15 sekuntia.

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän