Sanahelinääkö? Ei, vaan valtion rahoittama Tekesin hanke.
Immersive Media Disruption (IMD) on teollisuuden ja korkeakoulujen yhteistyökokonaisuus, jonka tavoitteena on edistää immersiivisen median ja virtuaalitodellisuuden teknologiakenttää. Yle, Nokia Technologies, Aito Media, Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto ovat yhdistäneet voimansa tutkimushankkeeseen, jossa tarkasteltavina ovat
- immersiivisen median uudet tarinankerronnan tavat
- immersiiviset audiovisuaaliset teknologiat
- immersiivinen sisällöntuotanto ja sisällön jakelu
- immersiivisen median käyttäjäkokemus
- immersiivisen median uudet liiketoimintamallit.
Pilotoinnit ja kokeilut muodostavat tärkeän osan hanketta. Toukokuussa 2017 IMD-hankkeen osapuolet toteuttivat ensimmäisen 360 asteen tallennuspilotin Helsingin Musiikkitalossa käyttäen Nokia OZO -monikamerajärjestelmää ja laajaa audiolaitteistoa. Tallennettavana oli Richard Straussin Alppisinfonia Radion sinfoniaorkesterin esittämänä. Katso ote tallenteesta täältä.
Aito Media tuotti elokuussa 2017 hankkeen toisen pilottiprojektin nimeltä Vanishing World. Kyseessä on dokumenttisarja eri puolilta maailmaa kohteista, joissa ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat nähtävissä. Sarjan ensimmäinen osa kuvattiin Australiassa Isolla valliriutalla. Katso ensimmäisen osan lyhyt traileri täältä.

”Yle osallistuu aktiivisesti monenlaisiin rajoja rikkoviin pilotti- ja kehitysprojekteihin. Virtuaalitodellisuus tuo mediakokemukseen uuden tason, ja haluamme nähdä, miten se vaikuttaa tuotantoon, työnkulkuihin ja käyttäjän kokemukseen. Eri alojen yhteistyö Nokian, Aito Median ja Tampereen korkeakoulujen kanssa on sujunut erittäin hyvin”, kertoo Ylen tuotantojohtaja Janne Yli-Äyhö.
”Olemme erittäin tyytyväisiä kumppanien kanssa saavutettuihin tuloksiin ja uskomme, että hankkeella on vaikutusta teollisuuden, tutkimuksen ja ekosysteemien tasolla”, sanoo hankkeen Nokia Technologiesin osuudesta vastaava johtava tutkija Igor Curcio.
”Aito Media elää tarinoista. Virtuaalitodellisuus on tarinankerronnan uusi kiinnostava alusta, joka voi joko tukea perinteistä katselukokemusta tai haastaa sen”, sanoo Aito Median toimitusjohtaja Ilkka Hynninen.
”Olemme iloisia, että 360 asteen videotuotannoista on tulossa valtavirtaa. Pääsemme nyt tutkimaan näiden tuotantojen uusia mahdollisuuksia, kuten erilaisia vuorovaikutustapoja, joilla käyttäjäkokemusta voidaan edelleen parantaa”, kertoo professori Markku Turunen Tampereen yliopistosta.
”On hienoa nähdä laboratoriossa kehitetyt algoritmit ja metodit integroituina todellisiin ammattilaisjärjestelmiin, ja vaikka nyt ollaan vielä pilottivaiheessa, pian ne saadaan toivottavasti myös kaupallisiin järjestelmiin”, sanoo professori Moncef Gabbouj, joka johtaa videotutkimusryhmää Tampereen teknillisessä yliopistossa.