Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Peltsin kova vuosi pääkuva

Vauhtia perusluisteluun! Poimi vapaan tyylin ammattilaisvinkit ladulle

Liian leveällä olevat sukset ja liian suorat käsivarret tekevät luistelusta raskasta ja epävakaata. Pienillä korjauksilla tekniikkaasi saat vapaaseen tyyliin vauhtia ja sujuvuutta.

Vapaan hiihtotavan tekniikoita on yhteensä viisi: ankka, kuokka, mogren, wassberg ja sauvoittahiihto. Harjoittelu kannattaa aloittaa perusluistelulla eli kuokalla. Siinä sauvat ja työntöpuolen suksi tulevat samanaikaisesti maahan.

Kuokassa ei ole tarkoitus "kuokkia" sivuille vartaloa kiertämällä, vaan hiihtoasento on hyökkäävä, hartiat koko ajan menosuuntaan kallistuneina.

"Tyypillinen virhe kuokassa on, että sukset ovat tosi leveällä ja koko ajan sisäkantilla. Silloin ei päästä suksen päälle liukuun ja suksi tuntuu epävakaalta", sanoo hiihtovalmentaja Simo-Viljami Ojanen.

Toinen kuntoilijoiden perusvirhe on, että kädet ovat liian suorassa edessä.

”Vipuvarsi ei saa olla liian pitkä, sillä kehon painoa ei saada silloin hyödynnettyä työnnössä”, Ojanen neuvoo.

Viilaa tekniikkasi kuntoon:

• Ota askel aina voimakkaasti vartalon alle. Jos sukset ovat liian leveällä, suksen päälle joudutaan menemään erikseen, ja se aiheuttaa ylimääräistä huojumista.

• Pidä painopiste aina edessä. Suksi liukuu kuin itsestään, kun painopiste on edessä.

• Vartalo ei saa kiertyä työnnössä. Pidä hiihtoasento hyökkäävänä ja hartiat menosuuntaan.

Katso vinkit kuokkaan:

Luonto