Reilu kaksikymmentä vuotta toimineella Jerusalem-kvartetille (Alexander Pavlovsky ja Sergei Bresler, viulu, Ori Kam, alttoviulu sekä Kyril Zlotnikov, sello) ja Harmonia Mundille on selvästi muodostunut hyvä yhteistyösuhde. Israelilainen kvartetti on vuosien varrella levyttänyt jo toistakymmentä kertaa yhtiölle. Nyt on vuorossa Antonín Dvořákin jousikvintetto ja jousisekstetto, joissa kvartettia täydentämään liittyvät alttoviulisti Veronika Hagen sekä sellisti Gary Hoffman.
Kaksi viulua, kaksi alttoviulua ja kaksi selloa. Muuta ei tarvita ison soinnin aikaan saamiseksi. A-duuri-sekstetto op. 48 soi kuuden soittajan muotoilemana rehevästi ja laveasti. Kauniisti kaartuvassa avausosassa muusikot pääsevät näyttämään parastaan. Laulavia linjoja pöyhitään romanttisella otteella. Sen sijaan kokonaisuudessaan toinen osa sekä kolmannen osan tanssirytmit jäävät hieman sievistelyksi. Niiden kimppuun olisi voinut hyökätä vieläkin ärhäkämmällä otteella. Finaalin tasaisesti eteenpäin soljuva teema muunnelmineen vetää teoksen kuitenkin mainiosti kasaan.
Dvorák löysi kolmen vuoden oleskelun aikana Yhdysvalloista uusia tuulahduksia kansallisromanttiseen sävelkieleensä. Es-duuri-kvintetossa op. 97 jousikvartetti saa seurakseen toisen alttoviulun. Teos valmistui huminalla Yhdysvaltojen kesässä reilussa kuukaudessa varsin pian 9. sinfonian ”Uudesta maailmasta” vanavedessä. Ja uuden mantereen vaikutteet myös kuuluvat, eritoten finaalissa.
Kvinteton ensimmäinen osa virtailee Jerusalem-kvartetin ja Veronika Hagenin näpeissä niin tasaisesti ja luontevasti soljuen, että joskus sävelpuroihin sallisi enemmänkin pärskeitä. Erityisesti huipentumiin kaipaisi riuskempaa otetta. Kevyesti soiva toinen osa nousee teoksen yhdeksi kohokohdista. Viisikko nyppii kansanmusiikkimaisemmin terävämpiä aksentteja mukaan. Pirteään, mutta kurinalaiseen soitantaan on kuulijan helppo imeytyä mukaan. Ehkä toisen osan lopun americana-rallatteluun olisi hyvinkin voinut ottaa hieman burleskimman otteen. Hitaan osan soitossa on lämpöä ja sen soinnillinen tasapaino pitää. Se soi kuitenkin enimmäkseen nätisti wieniläisklassiseen tyyliin, vaikka vereslihalla sen soisi olevan. Muunnelman eläväisesti väritetyt intiimit äänet kuljetetaan varmasti kohti lujatekoista finaalia.
Molemmat teokset ovat huoliteltua jälkeä ja saavat varman sekä luontevan esityksen. Kokonaisuutena kuitenkin myöhäisempi kvinteton esitys teki suuremman vaikutuksen. Enemmänkin olisi irti ollut otettavissa, keskitien taivaltamisen sijaan, varsinkin kun möyheä äänitys tukee Dvorákin soivuuksia mainiosti.
Antonín Dvořák: jousikvintetto Op. 97 & jousisekstetto Op.48. Veronika Hagen, alttoviulu, Gary Hoffman, sello Jerusalem-kvartetti (Alexander Pavlovsky ja Sergei Bresler, viulu, Ori Kam, alttoviulu sekä Kyril Zlotnikov, sello). Harmonia Mundi (HMM902320)
Kuuntele Uudet levyt 20.2.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki