Hyppää pääsisältöön

Lars Karlssonin laulavia säveliä

Ahvenanmaalta Helsinkiin jo 70-luvulla kotiutunut Lars Karlsson on pysynyt vuosikymmenten saatossa uskollisena ilmaisulleen. Nyt Lapin kamariorkesteri ja klarinettivelho Christoffer Sundqvist käyvät John Storgårdsin johdolla kiinni Karssonin klarinettikonserttoon. Konserton pariksi äänitteellä on valikoitunut baritonille ja orkesterille kirjoitettu teos Seitsemän laulua, jonka solistina jylisee Gabriel Suovanen. Molemmat teokset ovat omistettuja solisteilleen.

karlsson in äänitteen kansi
karlsson in äänitteen kansi Lars Karlsson

Lars Karlsson on luontainen vokaalimusiikin säveltäjä, jolla on taito kirjoittaa helposti soljuvaa melodiikkaa. Gabriel Suovasen muhkea baritoni istuu kuin nakutettu Seitsemän laulua -teoksen mahtipontiseen ilmaisuun. Tummansävyinen laulusarja kävisi Pär Lagerkvistin vahvojen tekstien ja musiikin laajan ilmaisu- ja tunneskaalansa puolesta hyvin näyttämöteoksesta. Seitsemän tasaisen laadukkaan laulun seasta nousee esiin erityisesti sarjan päättävä Mitt träd är pinjen. Siinä Suovasen uljas baritoni kääntyy ajoittain koskettavaan alakuloiseen valitukseen. Hieno teos, hieno esitys.

Vokaalimusiikki on kulkenut läpi koko Karlssonin tuotannon. Instrumentaalisista rekisterihypyistä ja kuvioinneista huolimatta laulullisuus on myös klarinettikonserton yksi keskeisistä piirteistä. Yksilön ja yhteisön suhde on teoksessa ongelmaton. Soolosoittimelle annetaan tilaa hengittää, eikä väistämättömään häviämistaisteluun orkesterin kanssa pahemmin ryhdytä. Tilanne on tietysti antoisa Christoffer Sundqvistin kaltaiselle laaja-alaiselle virtuoosille. Ensi osan kadenssissa jää nopeiden säveltoistojen ja hiljaisten ylä-äänien helppoutta kuuntelemaan. Hidas osa on nousevien sävelkulkujen ja kiihtyvien eleiden musiikkia. Usein ne kulminoituvat voimakkain huipennuksin. Alati voimallisempaan suuntaan kulkeutuva musiikki tiivistyy vääjäämättömästi kohti uusia yhä näyttävämmäksi äityviä purkauksia. Niiden päälle Sundqvist maalailee omaa laulavaa linjastoaan. Osan laajat kaarrokset rakentuvat selkeinä ja pitävä hyvin jännitteensä. Vauhdikkaasti laukkaava finaali sulkee teoksen.

Tallenteet ovat ensiluokkaisia, mitenkäs muuten. Lapin kamariorkesteri soittaa orkesterin mainiossa kotisalissa Korundissa John Storgårdsin johdolla uutta musiikkia vuosien antamalla varmuudella ja tuttuudella. Näin siinä käy, kun aikamme musiikkiin on ohjelmistosuunnittelussa luotu luonteva suhde. Välillä Karlssonin laajojen liikeratojen ilmaisua tukemaan jää kaipailemaan hieman suurempaa jousistoa, vaikka hyvä se näinkin on.

Lars Karlsson: Seitsemän laulua ja klarinettikonsertto. Christoffer Sundqvist, klarinetti, Gabriel Suovanen, baritoni, Lapin kamariorkesteri, joht. John Storgårds (Bis-2286)

Kuuntele Uudet levyt 20.2.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki

  • Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Säveltäjä Kalevi Ahon ja BIS-levy-yhtiön vuosikymmeniä kestänyt yhteinen taival jatkuu, kun tasaiseen tahtiin ilmaantuu uutta Aho-äänistöä uusina tallenteina. Noin kolmenkymmenen profiilijulkaisun ansiosta alkaa valtaosa Ahon laajan tuotannon tärkeimmistä teoksista löytyä soivina dokumentteina.

  • Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    No nyt! Musiikinhistorian sameat kerrokset kirkastuvat jälleen, kun Göteborgin sinfoniaorkesteri esittelee kapellimestari Johannes Gustavssonin johdolla kolme aiemmin äänitteillä kuulematonta teosta. Kiinnostavan kokonaisuuden säveltäjänimiä ovat Ida Moberg, Valborg Aulin sekä Elfrida Andrée. Ruotsalainen Elfrida Andrée (1841–1929) oli muun muassa säveltäjä, kapellimestari ja urkuri.

  • Trumpetti pelasti amerikansuomalaisen Allan Sihvolan hengen – Suomalaissoittajat Stalinin vainoissa

    Amerikansuomalainen muusikko vankileirien saaristossa.

    Amerikansuomalainen Allan Sihvola muutti 12-vuotiaana 1933 perheensä mukana ihanneyhteiskuntaa rakentamaan Neuvosto-Karjalaan. Toisen maailmansodan aikana hän joutui suomalaisena Tsheljabinskin vankileirille. Vähän yli 20-vuotias Sihvola laihtui luurangon laihaksi, mutta säilyi hengissä, sillä trumpetistina hänet hyväksyttiin leirin soittokuntaan. Kun Neuvostoliitto romahti 1990-luvun alussa, Sihvola ryhtyi kirjoittamaan muistelmiaan. Vei 25 vuotta ennen kuin kirja "Stalinin taivaan alle" julkaistiin.