Hyppää pääsisältöön

Yle Puhe uudistaa profiiliaan olympialaisten jälkeen – luvassa uusia ohjelmia ja maltillisesti musiikkia

Yle Puheen slogan: Maailma paranee puhumalla.
Yle Puheen slogan: Maailma paranee puhumalla. Kuva: Tuuli Laukkanen / Yle Yle Puhe

Yle Puhe tarjoaa kuuntelijoilleen merkittävää tietoa ja avaa kiinnostavia näkökulmia yhteiskuntaan ja maailmaan. Uudistunut, entistäkin ajankohtaisempi kanava pitää sisällään joukon uusia ohjelmia sekä maltillisesti musiikkia.

Uusi Yle Puhe aloittaa maanantaina 26.2. Kanava tarjoaa jatkossakin muun muassa ajankohtais- ja asiaohjelmia, syventäviä henkilökuvia, lasten luentoja ja urheiluelämyksiä.

Puheen Aamussa taustoitetaan jatkossa uutistapahtumia läpi lähetyksen, kun tiimiin liittyvät uutistoimittajiksi Yle Uutisten Monna Tervo ja Jan Fredriksson. Yle Puheessa aloittavat mm. maanantaisin kuultavat Halme ja Saarinen – Diginen iltapäivä ja Ruben Stiller omassa ohjelmassaan sekä torstaisin lähetettävä Radio Stadion.

Jatkossa kanavalla kuullaan myös musiikkia, pääosin ohjelmissa Puheen Aamu, Akti, Keskipäivän klassikko ja Nosto. Musiikin tarkoituksena on tarjota pieniä hengähdystaukoja laadukkaan ja asiapitoisen puheen lomaan. Musiikki keventää niitä hetkiä, jotka ovat vähemmän keskittyneen kuuntelun aikaa, kuten aamua ja iltapäivää.

“Uusi Yle Puhe on pelottomien persoonien, punnitun puheen sekä tunteita ja muistoja herättävän musiikin koti. Kanavan musiikkilinja on lempeän vaihtoehtoinen ja se tarjoaa uusia elämyksiä. Tämä on musiikkia heille, joita ei tällä hetkellä palvella ainakaan liikaa Suomen hienolla radiokentällä”, kertoo Yle Puheen ohjelmapäällikkö Olli Junes.

Tavoitteena on, että kolmasosa kanavan musiikista on kotimaista.

“Yle Puheella on ollut tiukka linja musiikin suhteen, vaikka musiikin soittaminen puhekanavalla ei ole maailmalla mitenkään harvinaista. Uskon, että keventämällä linjaa hieman pystymme tarjoamaan entistä mielenkiintoisempia ja laadukkaampia asiasisältöjä kanavan kuuntelijoille. Maltillinen musiikkiprosentti ja mietitty musiikkiprofiili rytmittävät hyvin kanavan tiettyjä ohjelmia ja parantavat kuuntelukokemusta entisestään”, sanoo Olli Junes.

Kanavan pääasiallinen kohderyhmä on 30–44-vuotiaat, ja heitä halutaan palvella jatkossa entistä paremmin.