Hyppää pääsisältöön

Alexandran kasvisopas

Puutarhan viljelmän satoa puisella lautasella.
Puutarhan viljelmän satoa puisella lautasella. Kuva: Yle/Camilla Forsén-Ström sato,pavut,puutarhaviljely,tomaatti,Strömsö (tv-ohjelma)

Alexandra kirjoittaa lyhyesti siitä, mitä vitamiineja ja mineraaleja tärkeimmät kasviksemme ja yrttimme sisältävät. Opimme myös, mitkä kasvit auttavat mihinkin vaivaan ja mitä tunnettuja ja yllättäviä vaikutuksia niillä voi olla meille ja ympäristöllemme.

Basilika

Sisältää A ja C-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, kaliumia, kuituja ja eteeristä öljyä.

Tuoksuvat lehdet ovat bakteereja tappavia ja hyviä palohaavoihin. Ne auttavat ruoansulatusta ja parantavat ruokahalua, parantavat mielialaa, rauhoittavat ja lievittävät tulehdusta.

Basilika voi estää antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien mukaan lukien ruokamyrkytystä ja haavoja tulehduttavia bakteerien kasvua.

Toimii myös hyönteismyrkkynä.

Herne

Sisältää kaikkia B-ryhmän vitamiineja, C- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kuparia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, kaliumia, sinkkiä, kuituja ja täysiarvoista proteiinia.

Herneissä on paljon kuituja ja ne ovat siksi täyttäviä. Kuidut tasoittavat verensokeritasoa. Täysiarvoinen proteiini tekee herneistä tärkeitä kasvisyöjille ja vegaaneille.

Hunaja

Sisältää B2- ja B6-vitamiinia, rautaa, mangaania ja entsyymejä.

Hunaja parantaa haavoja, tukee ruoansulatusta, ehkäisee suuhaavoja, on antiseptistä ja ehkäisee sienten ja bakteerien kasvua. Se vähentää ienongelmia ja torjuu ruokamyrkytysbakteereja.

Parantava vaikutus kasvaa, kun mehiläiset saavat ravintonsa rohtokasveista.

Kaali

Sisältää A-, B1-, B2-, B6-, C- ja K-vitamiinia, folaattia, kalsiumia, magnesiumia, mangaania, kaliumia, rikkiä, kuituja, omega 3:a ja proteiinia.

Kaikki kaalilajit ovat terveellisiä siksi, että rikki sitoo itseensä haitallisia aineita kehosta ja tekee niistä vesiliukoisia, niin että se pystyy kuljettamaan pois kehosta. Kaali auttaa maksaa puhdistamaan myrkkyjä kehosta, se ehkäisee solujen epänormaalia jakautumista ja torjuu nivel- ja silmäsairauksia.

Punakaalissa on antioksidantteja, jotka ehkäisevät dementiasairauksia. Kuidut pitävät vatsan toiminnassa.

Kaalin pitäisi seistä hetki, ennen kuin se pilkotaan, koska hapettuminen synnyttää terveellisiä aineita.

Karpalo

Sisältää C- ja K-vitamiinia, mangaania, kuituja, flavonoideja ja proantosyaniinia.

Karpalo on bakteereja tuhoava ja vaikuttaa virtsatietulehduksiin ja suun ja vatsan tulehduksiin.

Proantosyaniinit estävät bakteereja kiinnittymästä virtsatiehyiden limakalvoille ja estää suun ja vatsan tulehduksia samalla tavalla. Sitä käytettiin ennen hopeiden puhdistamiseen.

Kesäkurpitsa

Sisältää B1-, B2-, B6-, C- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kuparia, magnesiumia, mangaania, fosforia, kaliumia ja kuituja.

Kesäkurpitsa sisältää ravintoarvoonsa nähden paljon energiaa. Kuidut täyttävät hyvin.

Kirsikka

Sisältää kaikkia B-ryhmän vitamiineja, C-vitamiinia, kalsiumia, kaliumia, antosyaniinia, ellagiinihappoa, flavonoideja, kuituja ja melatoniinia.

Kirsikka vahvistaa luita ja niveliä, ehkäisee lihas- ja nivelsärkyjä, suojelee sydäntä ja voi auttaa nukahtamisvaikeuksiin.

Kukkakaali

Sisältää B5-, B6- ja C-vitamiinia, folaattia, mangaania, kuituja, Omega 3:a ja glukosinolaatteja.

Kukkakaali tukee maksaa ja on puhdistavaa ja myrkkyjä poistavaa. Glukosinolaatit antavat energiaa ja tukevat maksaa myrkkyjen poistossa.

Kurkku

Sisältää A- ja C-vitamiinia, folaattia, magnesiumia, mangaania, molybdeeniä, kaliumia, piitä ja kuituja.

Kurkku täyttää kehon mineraalipitoisella nesteellä. Kuidut auttavat ruoansulatusta ja voivat lievittää tai ehkäistä ummetusta. Kurkku toimii nesteyttäjänä ripulissa ja nestehukassa. Se parantaa kehon emäksisyyttä ja voi ehkäistä hapanta vatsaa.

Älä kuori kurkkua, sillä suurin osa mineraaleista on niissä. Kurkun hedelmänliha hillitsee ihoärsytystä, koska se sisältää tulehdusta hillitsevää C-vitamiinia ja kofeiinihappoa.

Kurpitsa

Sisältää B1-, B3-, B5-, B6- ja C-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kuparia, mangaania, kaliumia, kuituja ja omega 3:a.

Kurpitsa vahvistaa solupuolustusta ja kurpitsauute on osoittautunut hyvänlaatuista eturauhasen kasvua ehkäiseväksi. Kurpitsa on myös tulehdusta ehkäisevä.

Kurpitsansiemenet

Sisältävät K-vitamiinia, kuparia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, sinkkiä, omega 3:a ja proteiinia.

Kurpitsansiemenet vahvistavat niveliä, sydäntä ja verenkiertoa. Ne ehkäisevät eturauhasvaivoja ja ovat tulehdusta ehkäiseviä.

Latva-artisokka

Sisältää B6- ja C-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, kaliumia, kuituja, antioksidantteja ja eteeristä öljyä.

Latva-artisokka on hyvä ruoansulatusongelmiin, kuten ilmavaivoihin, sappivaivoihin, ärtyvän suolen oireyhtymään, pahoinvointiin, ummetukseen ja ripuliin. Se kiihottaa sapen virtausta, edistää suoliston supistelua ja auttaa pilkkomaan rasvoja.

Latva-artisokka on myös puhdistava kasvi, koska se estää myrkkyjen imeytymistä maksaan ja vähentää sappikivien riskiä. Syö artisokkaa sesongin aikaan ja tee uutetta kasvin lehdistä, sillä lehdissä on eniten lääkinnällistä vaikutusta. Ei siis haittaa vaikka kasvimaan latva-artisokka ei ehdikään nupulle asti.

Mangoldi

Sisältää kaikkia B-ryhmän vitamiineja ja A-, C-, E- ja K-vitamiinia, kalsiumia, kuparia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, kaliumia, sinkkiä, kuituja ja proteiinia.

Mangoldi, kuten kaikki muutkin tummanvihreät lehtikasvit, on vahvistava, parantaa ihoa, ja vahvistaa luustoa. Se sisältää kaliumia, joka suojaa sydäntä, ja betakaroteenia, joka suojaa solujen DNA:ta.

E-vitamiini pitää ihon nuorena ja vähentää dementiasairauksien riskiä.

Mansikka

Sisältää B2-, B5-, B6-, C- ja K-vitamiinia, folaattia, kuparia, magnesiumia, mangaania, jodia, kaliumia, rautaa, antosyaniineja, flavonoideja, kuituja, omega 3:a ja ellagiinihappoa.

Mansikoita kutsutaan joskus verimarjoiksi, koska ne vahvistavat verta ja ovat yleisesti vahvistavia. Mansikoiden antioksidantit voivat parantaa muistia ja aivoja.

Korkea kuitupitoisuus on hyvä apu painonhallinnassa, koska mansikoista saa energiaa, ne vähentävät napostelunhalua ja antavat kylläisyyden tunteen.

Munakoiso

Sisältää B1-, B3- ja B6-vitamiinia, folaattia, kuparia, magnesiumia, mangaania, kaliumia, antioksidantteja ja karvasaineita.

Munakoiso auttaa ruoansulatusta, alentaa vahingollista kolesterolia ja on bakteereja ja viruksia tappavaa.

Mustikka

Kotimaiset mustikkamme sisältävät antosyasiinia, arbutiinia, parkkiainetta, C- ja E-vitamiinia, mangaania ja kuituja.

Pensasmustikoiden ravinnepitoisuus on alempi varsinkin antioksidantti antosyaniinin osalta. Siniset marjat ovat hyväksi muistille, näölle ja yönäölle ja jarruttavat solujen vanhenemista.

Kuidut auttavat suolen supistusliikkeitä ja ehkäisevät suolen tulehduksia.

Marjat kannattaa syödä tuoreina tai pakastettuina jogurttihapatettujen tuotteiden kanssa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että mustikat toimivat niin parhaiten suolistotulehduksia vastaan.

Palsternakka

Sisältää C- ja K-vitamiinia, folaattia, mangaania, kaliumia ja saponiineja.

Palsternakan saponiinit puhdistavat verta ja lisäävät ravinteiden imeytymistä suolesta tekemällä suolennukasta läpäisevämpää.

Palsternakka maustaa ihanasti ruoan ja raakamehut.

Paprika

Sisältää B6-, C- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, muita karotenoideja ja lykopeeniä (väristä riippuen).

Antioksidantti betakaroteeni muuttuu kehossa A-vitamiiniksi. Paprika suojaa keuhkoja tulehduksilta ja astmalta, suojelee näkökykyä ja vähentää silmäsairauksien riskiä.

Parsa

Sisältää kaikkia B-ryhmän vitamiineja, A-, C- ja K-vitamiinia, folaattia, kuparia, mangaania, fosforia, kaliumia, kuituja, proteiinia.

Parsa voi auttaa väsymykseen ja alakuloisuuteen.

Parsakaali

Sisältää A-, B6-, C-, E- ja K-vitamiinia, folaattia, magnesiumia, fosforia, kaliumia, kuituja ja surforafaania.

Parsakaali suojaa vatsahaavalta tappamalla vahingollisia bakteereja. Se tukee kehon puhdistumisprosesseja ja vahvistaa solujen vastustuskykyä surforafaanin avulla.

Peruna

Sisältää B6- ja C-vitamiinia, kuparia, mangaania, kaliumia, kuituja ja hiilihydraatteja.

B6-vitamiini saa kehon glykogeenivarannot liikkeeseen ja auttaa kehoa muuttamaan proteiinin lihaksiksi.

Pinaatti

Sisältää B2-, B3-, B6-, C-, E- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, mangaania, rautaa, fosfori, kalium, seleeniä, sinkkiä, kuituja, omega 3:a, proteiinia ja tryptofaania.

Pinaatti on erityisen hyvää syödä, jos on raudanpuutetta tai rauta imeytyy huonosti vatsassa. Tryptofaani on aminohappo, joka auttaa kehoa tuottamaan melatoniinia, joka auttaa nukkumaan hyvin, ja serotoniinia, joka saa olon tuntumaan iloiselta ja onnelliselta.

Pinaatti vahvistaa myös luustoa.

Porkkana

Sisältää C- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, kaliumia ja kuituja.

Porkkana vahvistaa silmiä ja näköä ja ennen kaikkea hämäränäköä. Se vahvistaa myös limakalvoja, ehkäisee auringon aiheuttamia vaurioita ja tekee ihosta terveemmän.

Porkkanan soluseinämät ovat vahvat ja se luovuttaa siksi huonosti ravinteita. Parhaiten porkkanan ravinteet saa talteen tekemällä porkkanamehua tai keittämällä ne.

Kun porkkanaa syö öljyllä höystettynä, keho saa hyödynnettyä betakaroteenit paremmin.

Punajuuri

Sisältää C-vitamiinia, folaattia, kuparia, rautaa, magnesiumia, mangaania, kaliumia, fosforia, kuituja, saponiineja ja betasyaniinia (antioksidantti).

Punajuuret puhdistavat soluja lisäämällä maksaa puhdistavien entsyymien tuotantoa. Saponiinit tukevat munuaisia ja lisäävät ravinteiden imeytymistä suolessa.

Punaviini

Sisältää B1-, B6-, C- ja E-vitamiinit, mangaania, kaliumia, flavonoideja ja polyfenoleja.

Punaviini on hyväksi sydämelle ja verisuonille, laskee kolesterolia ja verenpainetta, pitää sydänlihaksen notkeana ja ehkäisee veritulppia.

Lasin päivässä sanotaan vähentävän riskiä Alzheimerin tautiin, sillä se ehkäisee plakin syntymistä aivoihin.

Purjosipuli

Sisältää B6- ja C-vitamiinia, folaattia, rautaa, mangaania, kuituja.

Purjosipuli voi auttaa pitämään verenpaineen alhaisena, vähentämään aivohalvauksen ja sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä ehkäisee rasvan varastoitumista valtimoihin.

Rosmariini

Sisältää eteeristä öljyä, kalsiumia, rautaa, mangaania, bioflavonoideja ja kuituja.

Rosmariini vahvistaa muistia ja keskittymistä. Eteerinen öljy lisää verenkiertoa ja lämmittää. Rosmariinia on hyvä käyttää hierontaöljyyn ja lämmittävään teehen.

Rosmariinihappo lisää hapekkaan veren virtausta aivoihin ja parantaa sitä kautta keskittymistä ja valppautta.

Kokeilu on osoittanut, että jotkut ihmiset pärjäävät paremmin muistitesteissä ja ovat valppaampia, kun he työskentelevät huoneessa, jossa tuoksuu rosmariini. Samalla he tuntevat olonsa rennommaksi ja tyytyväisemmäksi.

Rucola

Sisältää kaikkia B-ryhmän vitamiineja, C- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, kaliumia, sinkkiä, kuituja ja karvasainetta.

Rucolanlehdet ovat hyvin ravinnepitoisia ja vahvistavat luustoa.

Ruusukaali

Sisältää B2-, B6-, C-, E- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kalsiumia, kuparia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, kaliumia, kuituja, Omega 3:a, proteiinia, glukosinolaatteja ja fenoleja.

Ruusukaali vahvistaa immuunivastetta, torjuu sairauksia ja on hyväksi iholle.

Salaatti

Sisältää B1-, B2-, C- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kromia, rautaa, mangaania, molybdeeniä, fosforia, kaliumia ja kuituja.

Tutkijoiden mukaan joka päivä salaattia syövät naiset kärsivät puolet harvemmin lonkkamurtumista, kuin ne, jotka syövät salaattia harvemmin kuin kerran viikossa. Sankari on K-vitamiiini.

Tummissa lehdissä on korkeammin ravintoarvo kuin vaaliessa, mutta myös lähes vaaleat jäävuorisalaatit ovat terveellisiä, koska ne parantavat kehon emäksisyyttä.

Selleri

Sisältää B1-, B2-, B6- ja C-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, molybdeeniä, fosforia, kaliumia, natriumia ja kuituja.

Selleri on erityisen hyvä paljon treenaavalle. Se vaikuttaa soluseinämiä ja auttaa kehoa korjaamaan ylirasittuneita kudoksia. Natrium ja kalium auttavat palauttamaan nestetasapainon kovan treenin jälkeen.

Sinimailasenidut

Sisältävät kaikkia B-ryhmän vitamiineja ja C-, D-, E- ja K-vitamiinia, kalsiumia, rautaa, kaliumia, sinkkiä ja kuituja.

Sinimailasen idut antavat keholle sekä ravinteita että energiaa ja varustavat meidät tärkeillä entsyymeillä.

Sipuli

Sisältää B6- ja C-vitamiinia, folaattia, kromia, kuparia, mangaania, molybdeeniä, fosforia, kaliumia, kuituja, eteeristä öljyä, jossa on allisiinia ja rikkiä.

Kaikenlaiset sipulit ovat tulehduksia ehkäiseviä, ehkäisevät keuhkovaivoja, nenän tukkoisuutta, keuhkoputken tulehdusta, astmaa ja tulehdussairauksia.

Sipulin kuidut auttavat ruoansulatusta.

Tomaatti

Sisältää kaikki B-ryhmän vitamiineja, A-, C-, E- ja K-vitamiinia, folaattia, kromia, kuparia, rautaa, magnesiumia, mangaania, molybdeeniä, fosforia, kaliumia, kuituja, lykopeeniä ja proteiinia.

Tomaatit sisältävät paljon antioksidantteja ja auttavat kehon mineraalitasapainoa.

Vadelma

Sisältää B2-, B3- ja C-vitamiinia, folaattia, kuparia, magnesiumia, mangaania, kaliumia, kuituja, antosyaniineja, flavonoideja ja antioksidantteja.

Vadelma voi auttaa sekä sieni-infektioihin että ruoansulatusongelmiin, koska marjoissa on antimikrobiaalisia ominaisuuksia, jotka estävät sienien ja bakteerien kasvua ruoansulatuskanavassa. Ne torjuvat Candida albans -sientä suussa ja alapäässä. Candida voi olla yksi ärtyneen suolen oireyhtymän (IBS) syy.

Vadelma suojelee näköä, ja liukenevat kuidut tasaavat verensokeritasoa. Siemenet hiovat vanhaa kuonaa suolista ja parantavat vatsan toimintaa.

Valkosipuli

Sisältää B1-, B6- ja C-vitamiinia, kalsiumia, kuparia, rautaa, mangaania, fosforia, kaliumia, seleeniä, proteiinia, eteeristä öljyä, jossa on allisiinia ja rikkiyhdisteitä.

Valkosipulia on hyvä syödä, jos haluaa laihtua. Sipulit voivat laskea verenpainetta ja ehkäistä suonten rasvoittumista.

Valkosipuli on tulehdusta ehkäisevä, antibioottinen ja vaikuttaa hengitysteiden tulehduksiin. Valkosipulin mehu nopeutta haavojen paranemista.

Viherkaali

Sisältää A-, B6-, C-, E- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, klorofylliä, kaliumia, kalsiumia, kuparia, mangaania, magnesiumia, omega 3:a, kuituja, rikkiä, luteiinia ja zeaxantiinia.

Viherkaali on yksi kaikkein ravinteikkaimmista kasviksistamme. Se antaa vahvan puolustuksen vilustumisia ja viruksia vastaan. Viherkaali on tulehdusta ehkäisevä ja vähentää astmakohtausten riskiä ja nivelsärkyä.

Viherkaali vahvistaa luuydintä ja torjuu liikkumattomuuden vaikutuksia talvella, se suojelee myös silmiä kylmältä. Kuidut tasaavat verensokeria.

Viherkaali on antioksidantti ja puhdistava. Se on erityisen tärkeä tupakoitsijoille, joilla A-vitamiini imeytyy huonosti.

Vihreät pavut

Sisältää B1-, B2-, B3-, C- ja K-vitamiinia, betakaroteenia, folaattia, kalsiumia, kuparia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, kaliumia, kuituja, omega 3:a ja proteiinia.

Murtopavut ja leikkopavut ovat erinomaisia treenaaville, sillä ne kohentavat ja ylläpitävät kuntoa ja terveyttä.

Papujen erilaiset aineet vahvistavat toistensa vaikutuksia: K-vitamiini parantaa haavoja ja vaurioita, C-vitamiini vahvistaa soluseiniä ja B-vitamiini pitää hermot ja energiatasot kunnossa. Mangaani ja magnesium vahvistavat luustoa, rautaa lisää hapenottoa (kasvissyöjillä ja paljon treenaavilla voi olla puutosta), sinkki vahvistaa luuydintä ja nopeuttaa lihasvaurioiden paranemista.

Vihreiden papujen riittävä syöminen pitää verisuonet joustavina, vahvoina ja vapaina kolesterolikerrostumista.

Strömsö

Ruudussa

Strömsö Instagramissa