Hyppää pääsisältöön

Kesäkurpitsa, kurpitsa ja kurkku – tulehduksen ehkäisijät, jotka täyttävät vatsan

Jättepumpa i nyckelhålsträdgård
Jättikurpitsa avaimenreikäpuutarhassa Jättepumpa i nyckelhålsträdgård Kuva: Yle

Kurpitsaa, kesäkurpitsaa ja avomaankurkkua on helppo kasvattaa pohjoisessa ilmastossamme, ja niistä saa suuria satoja.

Kesän lopussa joka paikka on täynnä kesäkurpitsoja ja kurpitsoja, jotka vaikuttavat vallanneen koko puutarhan. Silloin on vain käärittävä hihat ylös ja alettava säilöä, pakastaa ja täyttää varastoja.

Kesäkurpitsa tulee alun perin Amerikasta, ja se muodosti papujen ja maissin kanssa kantaväestön ja uudisrakentajien ruokavalion. Intiaanit kutsuivat niitä kolmeksi sisareksi.

Kurpitsa kuuluu samaan sukuun ja zucchiniksi kutsutaan itse asiassa kesäkurpitsaa niin kauan kuin se on pieni ja nuori. Kurpitsa ja kesäkurpitsan muunnelmat, joiden liha on oranssia, ovat terveellisimpiä, koska ne sisältävät paljon betakaroteenia.

Kurpitsaa vanhemmille miehille

Kurpitsan oranssi lihassa on paljon antioksidantti betakaroteenia, ja siksi kurpitsa ehkäisee tulehdusta ja vahvistaa solujen puolustusmekanismeja. Kurpitsansiemenillä on sama vaikutus, mutta ne vahvistavat myös niveliä, sydäntä ja verenkiertoa.

Erityisen mielenkiintoisia kurpitsansiemenet ovat ehkä siksi, että ne voivat ehkäistä hyvänlaatuista eturauhasen liikakasvua. Siemenissä on ainetta, joka estää entsyymiä, joka vaikuttaa eturauhasen solujen kasvua. Muutama annos kurpitsaa joka viikko ja pari lusikallista kurpitsansiemeniä päivässä voi tehdä hyvää varsinkin vanhemmille miehille.

Täysin käsittelemättöminä kurpitsansiemenet voivat olla vähän tylsiä, suunnilleen kuin järsisi pahvia. Vihreät maistuvat parhaalta, ja jos niitä paahtaa hetken paistinpannulla, kunnes ne alkavat pomppia (kuin popcornit), niistä tulee ihanan rapeita ja pähkinäisen makuisia. Paahdetut kurpitsansiemenet ovat hyviä salaatissa tai vain sellaisenaan mutusteltavaksi. Koska niissä on aika tavalla rasvaa, ne ovat myös täyttäviä, joten ne sopivat hyvin salaatteihin.

Täyttäviä kuituja

Kesäkurpitsa ei ole mikään ravintopommi, ja sitä käytetään usein täyteruokana. Se sisältää samanlaisia aineita kuin kurpitsa, mutta ei yhtä paljon. Sen sijaan kesäkurpitsassa on paljon energiaa, ja kuidut antavat kylläisyyden tunteen.

Kokeile uunissa paahdettua kesäkurpitsaa, grillaa sitä ohuina viipaleina tai leivitä ja paista kesäkurpitsan viipaleita silakkapihvien vaihtoehdoksi kasvissyöjälle. Kesäkurpitsa sopii hyvin raakaravinnoksi, ja siitä voi tehdä raikasta täysin gluteenitonta pastaa ja käyttää sitä tavallisen pastan sijaan bologneseen, carbonaraan tai lasagneen.

Hyvä nesteyttäjä

Kurkusta on enemmän hyöytä kuin voisi luulla. Siinä on runsaasti mineraaleja ja nestettä, joten kurkku toimii nesteyttäjänä kuumina päivinä, rankkojen treenien jälkeen tai ripulin sattuessa. Kurkku sisältää myös kaliumia ja magnesiumia, joka auttaa jalkakramppeihin, joita tulee helposti kuivumisen seurauksena.

Kurkun kuidut auttavat ruoansulatusta ja voivat lievittää ja ehkäistä ummetusta. Kurkku antaa myös mukavan kylläisyyden tunteen. Älä kuori kurkkua, sillä suurin osa mineraaleista on kuoressa. Koko kurkku on emäksisyyttä parantava ja ehkäisee hapanta vatsaa.

Entä sitten lepääminen kurkunviipaleet silmillä? Sillä on kyllä tarkoituksensa. Kurkun hedelmänliha hillitsee ihoärsytystä ja sisältää tulehdusta hillitsevää C-vitamiinia.

Ravintosisältö

Kesäkurpitsa - vitamiinit B1, B2, B6, C, K, betakaroteeni, folaatti, kupari, magnesium, mangaani, fosfori, kalium, kuidut

Kurpitsa - vitamiinit B1, B3, B5, B6, C, betakaroteeni, folaatti, kupari, mangaani, kalium, kuidut, omega 3

Kurpitsansiemenet - vitamiinit E, K, kupari, rauta, magnesium, mangaani, seleeni, fosfori, sinkki, omega 3, proteiini, steroidit, sterolit

Kurkku - vitamiinit A, C, folaatti, magnesium, mangaani, molybdeeni, kalium, pii, kuidut

Lue myös

Kesäkurpitsatagliatelle paahdettujen kurpitsansiementen kera

Säilötty kurkku