Hyppää pääsisältöön

Musiikki on elokuvan runollinen elementti. Avaruusromua 25.2.2018

filmikela, alumiiset kotelot ja filmirullaa
filmikela, alumiiset kotelot ja filmirullaa filmi

Jos minä en olisi elokuvaohjaaja, minä tahtoisin olla elokuvamusiikin säveltäjä.

Näin kerrotaan Steven Spielbergin sanoneen. Jos tuo hänen lausahduksensa ei muuta todista, niin sen, että ainakin elokuvaohjaajat ymmärtävät, mikä on musiikin merkitys elokuvassa.

Elokuvaohjaaja Andrei Tarkovski puhui musiikista elokuvan runollisena elementtinä. Hän sanoi, että musiikin mukaan tuominen voi saada elokuvaan vangitun elämän muuttamaan sävyään ja joskus jopa olemustaankin.

Hän kirjoitti, kuinka musiikkia voidaan käyttää katsojalle näytetyn kuvamateriaalin tarkoituksenmukaiseen vääristelyyn, sen muuttamiseen raskaammaksi tai kevyemmäksi, läpinäkyvämmäksi, hienostuneemmaksi tai päinvastoin karkeammaksi. Tarkovski sanoi, että musiikin avulla ohjaajan on mahdollista sysätä katsojan tunteita tiettyyn suuntaan. Kokemus syvenee, hän totesi.

Teemu Nikin elokuva Armomurhaaja (Euthanizer) kertoo mekaanikosta, joka sivutyökseen lopettaa vanhoja ja sairaita lemmikkejä, ja mitä sitten tapahtuu. Musiikin elokuvaan ovat tehneet alan suomalaiset mestarit, K-X-P –yhtyeen Timo Kaukolampi ja Tuomo Puranen. Avustajinaan jouhikkoa soittaneet Pekko Käppi ja Johanna Tarkkanen, sekä perkusioita soittaneet Abdissa Asseda ja Tatu Rönkkö.

Elokuvaohjaaja Martin Scorsese on sanonut musiikin ja elokuvan sopivan jotenkin luontevasti hyvin yhteen. Hän sanoo, että siinä miten liikkuvat kuvat toimivat yhdessä on myös jotakin musikaalista. Elokuva ja musiikki ovat toisilleen läheisiä taidemuotoja, sanoo Scorsese.

Elokuvaohjaaja Roger Corman sanoo musiikin toimivan parhaiten elokuvassa silloin, kun se herättää ja muokkaa tunteita niin, ettei elokuvan katsoja itse huomaa sitä. Hän muistuttaa, että tällaista voi olla vaikea saavuttaa nykypäivän Hollywoodissa, koska musiikin täytyy kilpailla yhä voimakkaammiksi käyvien ääniefektien kanssa. Näin siis nykyelokuvassa, ainakin Hollywoodissa.

Kirjassa Vangittu aika elokuvaohjaaja Andrei Tarkovski muistuttaa, että musiikki tuli elokuvaan jo silloin, kun valkokangas oli mykk . Hän kertoo, kuinka pianonsoittaja väritti valkokankaan tapahtumia kuvan rytmiä ja tunnehehkua vastaavalla säestyksellä. Tarkovski sanoi, että musiikkia on käytetty elokuvissa jokseenkin samalla tavalla aina tähän päivään asti. Hän sanoi musiikin olevan värähtelevän, resonoivan maailmamme luonnollinen osa, ihmiselämän osa. Hän sanoi, että elokuvaan oikealla tavalla jäsennetty värähtelevä, resonoiva maailma on pohjimmiltaan musikaalinen. Tietyllä tapaa elokuva ja musiikki ovat silloin yhtä.

Kuka sanoikaan, että musiikki on elokuvaohjaajan salainen ase? Vai pitäisikö ajatella myös toisinpäin, että elokuva on säveltäjän salainen ase? Tai salainen mahdollisuus?

Timo Kaukolampi ja Tuomo Puranen ja miesten yhteistä musiikkia Teemu Nikin elokuvasta Armomurhaaja. Elokuvan musiikki on julkaistu albumilla Euthanizer – Original Soundtrack.

Yhteistyötä ovat tehneet myös suomalainen Frans Kedes ja saksalainen, Berliinissä asuva Lutz Thuns. Hän ylläpitää netissä Friends of Ambient –nimistä projektia. Yhteisessä musiikissaan tekijät pohtivat, voisiko jollakin tavalla saada kuuluviin jotakin siitä heikosta sähköisestä liikenteestä, jota meidän aivoissamme tapahtuu kun me käytämme muistiamme. Kun me muistelemme asioita, tapahtumia ja tunnelmia. Voisiko se olla jotakin tällaista, he pohtivat: From Cortex.

Ja yhteistyötä ovat tehneet myös rumpali Erkki Joutseno ja kitaristi Markku Toikkanen. Levy-yhtiöstä kerrotaan, että Erkki Joutseno aloitti uransa 1970-luvulla rockmusiikin parissa. 1990-luvulla hän siirtyi freejazziin ja avantgardistiseen musiikkiin. Sen jälkeen hän on tehnyt omaa musiikkiaan, kuten myös esittänyt kokeellista ja improvisoitua musiikkia erilaisissa yhteyksissä.

Markku Toikkasen kerrotaan työskennelleen (legendaarisen) MS-Audiotronin elektroniikkaosastolla, joka teki mikserin Karlheinz Stochausenille. Mikserin kerrotaan myös olleen huomatavan suurikokoinen.
Joutseno ja Toikkanen yhdessä nimellä NoDoc, nettijulkaisulta NowoN:

Jumalhämärä on kokoonpano, johon törmää todennäköisimmin erilaisilla heavy-musiikin tai metallimusiikin sivustoilla. Tämä jo parisenkymmentä vuotta toiminut yhtye kertoo itse, että alkuaikojen musiikki oli black metalin suuntaan painottunutta. Nykyisin tyyli vaihtelee harmooniresitaaleista elektroniseen tai jopa avantgardistisen soundtrackmaiseen ilmaisuun. Ensin harmoonimusiikkia albumilta Resitaali:

Ja sitten avantgardistisen soundtrackmaiseen maisemaan. Jumälhämärän musiikkia albumilta La Strada:

Palatkaamme yhteistyöhön. Kaksi tuttua tekijää, Heikki Lindgren eli Vongoiva ja Esa Ruoho eli Lackluster, ovat jo ainakin pari kertaa ilmestyneet yhdessä lavalle. He improvisoivat yhdessä ja sanovat yhteistyön tavoitteena olevan louhia uudenlaisia äänellisiä löydöksiä perulaisen monofonisen Atomosynth Mochika XL -syntesoijan syvyyksistä. Heikki Lindgren etsii tuosta harvinaislaatuisesta laitteesta mitä kummallisimpia ääniä ja Esa Ruoho prosessoi tuota materiaalia Ableton Live- ja Renoise-ohjelmilla reaaliaikaisesti.

Tässä kaksikko EMF- eli Experimental Festival –tapahtumassa Helsingissä tammikuun lopulla 2018:

AVARUUSROMUA 25.2.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
TIMO KAUKOLAMPI & TUOMO PURANEN: Mietintä (Euthanizer OST)
TIMO KAUKOLAMPI & TUOMO PURANEN: Armomurhaaja (Euthanizer OST)
TIMO KAUKOLAMPI & TUOMO PURANEN: Petrii (Euthanizer OST)
TIMO KAUKOLAMPI & TUOMO PURANEN: Synkät ajatukset (Euthanizer OST)
TIMO KAUKOLAMPI & TUOMO PURANEN: Kosto (Euthanizer OST)
TIMO KAUKOLAMPI & TUOMO PURANEN: Palava koira (Euthanizer OST)
TIMO KAUKOLAMPI & TUOMO PURANEN: Viimeiset sanat (Euthanizer OST)
FRANS KEDES & LUTZ THUNS: From Cortex (nettijulkaisu)
NODOC: PastNow (NowoN)
JUMALHÄMÄRÄ: Resitaali III (Resitaali)
JUMALHÄMÄRÄ: Initiated into Trivialities (La Strada)
HEIKKI LINDGREN & ESA RUOHO: Cyclop Verandah – osa – (Live @ E:MF 2018)

  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua