Hyppää pääsisältöön

Bartókin viimeisiä teoksia

Béla Bartókin myöhäistuotannosta on paketoitu toimivaksi teospariksi kestohitti konsertto orkesterille sekä vähemmälle huomiolle jäänyt kolmas pianokonsertto. Entä millainen Bartók-muhennos syntyy, kun espanjalaisen tutkapari, kapellimestari Pablo Heras-Casado ja pianisti Javier Perianes lyöttäytyvät yhteen Münchenin filharmonisen orkesterin kanssa?

Bartok äänitteen kansi
Bartok äänitteen kansi Béla Bartók

Bartókin viimeiseksi teokseksi jäänyt kolmas pianokonsertto jäi sairauden uuvuttamalta Bartókilta himpun verran kesken ja sen viimeistely jäi muiden harteille. Tällä levyllä teos kuitenkin vetää pidemmän makukorren verrattuna suositumpaan konserttoon orkesterille. Hiljattain Suomessakin vieraillut pianisti Javier Perianes tavoittaa nimittäin hienosti Bartókin kolmannen pianokonserton pehmeät ja ilmavat soivuudet. Kerrassaan ihanaisesti soljuvat keijusävelet ilmassa siristellen, ja kulman takaa esiin hypähtelee Beethoven-alluusioita. Siellä täällä häivähtelevä orkesteri tukee vaivihkaisesti Perianesin taikuroimaa piano-osuutta. Lopputulos onkin erityisen toimiva juuri konserton asetelman vuoksi: Perianes vie ja orkesteri peesaa.

Hieman yllättäen Béla Bartókin konserton esitys jättää nyt laimean vaikutelman. Kaikki on hienosti paikallaan, niin yhteissoitollisesti kuin soinnillisestikin. Heti ensimmäisessä osassa käy kuitenkin selväksi, että yhteissoittoon ei nyt heittäydytä posket punaisena intoillen. Tällä kertaa mennään jämerällä, mutta maltillisen asiallisella virkamiesotteella ilman tarvittavaa rosoa, rentoutta ja räävittömyyttä. Huippusuosittu teos on jo niin moneen kertaan levytetty, että tällainen tulkinta hukkuu auttamatta muun tarjonnan virtaan.

Kapellimestari Pablo Heras-Casado tekee vakaata jälkeä, joskin päätyy hieman tutun kuuloisiin ratkaisuihin varsinkin konsertossa orkesterille. Pianisti Javier Perianeksen kanssa kemia pelaa hyvin ja samalla myös jälki on eläväisempää pianokonserton äärellä. Paperilla teospari on ihan toimiva kokonaisuus, mutta tällä esityskokoonpanolla se ei aivan parhaalla mahdollisella tavalla toteudu.

Béla Bartók Konsertto orkesterille & 3. pianokonsertto. Münchenin filharmoninen orkesteri, Javier Perianes, piano, joht. Pablo Heras-Casado
Harmonia Mundi (HMM902262)

Kuuntele Uudet levyt 6.3.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.