Hyppää pääsisältöön

Loistavan koukuttavaa duo-soitantaa

Viulisti-ihme Patricia Kopatchinskajan ja pianisti Polina Leschenkon uutuus on varsinainen helmi. Noin sadan vuoden takaa on kaivettu hieno teoskokonaisuus, jota jaksaa kuunnella uudestaan ja uudestaan.

kopatchinskajan äänitteen kansi
kopatchinskajan äänitteen kansi Patricia Kopatchinskaja

Francis Poulencin viulusonaatin, Béla Bartókin toisen viulusonaatin ja Maurice Ravelin Tziganen joukosta on
vaikea nostaa yhtäkään teosta erityisesti esille, koska jokainen niistä saa Kopatchinkajan ja Leschenkon hyppysissä osakseen upean tulkinnan. Duon musisointi onkin koukuttavaa kuunneltavaa. Siihen tempautuu välittömästi mukaan ja esitykset jaksavat pitää mielenkiintoa yllä yksityiskohtien rikkaudella ja upealla yhteissoitolla. Varsinkin pieniin levollisiin hetkiinkin kätkeytyy paljon. Näiden etevien esittäjien käsissä musiikillisesti yksinkertaiset ja sisäistyneetkin hetket elävät tapahtumarikkaina.

Kopatchinskaja vaihtelee huolettoman tuntuisesti vibraton laajuutta ja äänenväriä. Näin musiikissa on jatkuvasti improvisaation, yllättävyyden ja tuoreuden tuntua. Täydellisen oloinen tulkinta tulee nimenomaan äänen pienistä rahinoista, ripinöistä ja ratinoista, ei äänen puhtauden vaalimisesta. Näppäilyistäkin löytyy moniulotteinen sointimaailma, kun sitä väritetään mitä moninaisimmin tavoin.

Pianisti Polina Leschenko pystyy vastaamaan kuuluisamman duopartnerinsa haasteisiin ja jopa provosoimaan tätä lisää. Pikku karkkina saa Leschenko omankin soolokappaleen esitettäväkseen.

Léo Delibesin valssi tuntuu paperilla hieman irrallisen tuntuiselta valinnalta, mutta tuntuu sekin istuvan duo-kokonaisuuteen luontevasti. Dynaamisesti ilmaisu on venytetty laajalle ilmaisuasteikolle, mutta ei tarpeettomasti ääripäitä korostaen. Hiiskuntaa, suhinaa ja hiljaisia korkeita vingahduksia. Sitten perään kunnon sointutymäys ja muina naisina rikasta dynaamista keskikaistaa eteenpäin.

Joskus kaikki napsahtaa kohdalleen, kuten tällä levyllä. Toivottavasti duoa kuullaan äänitteellä vielä lisää lähitulevaisuudessa.

Deux. Barton, Poulenc, Ravel. Patricia Kopatchinskaja, viulu, Polina Leschenko, piano
Alpha Classics (Alpha387)

Kuuntele Uudet levyt 6.3.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.

  • Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia.