Hyppää pääsisältöön

Loistavan koukuttavaa duo-soitantaa

Viulisti-ihme Patricia Kopatchinskajan ja pianisti Polina Leschenkon uutuus on varsinainen helmi. Noin sadan vuoden takaa on kaivettu hieno teoskokonaisuus, jota jaksaa kuunnella uudestaan ja uudestaan.

kopatchinskajan äänitteen kansi
kopatchinskajan äänitteen kansi Patricia Kopatchinskaja

Francis Poulencin viulusonaatin, Béla Bartókin toisen viulusonaatin ja Maurice Ravelin Tziganen joukosta on
vaikea nostaa yhtäkään teosta erityisesti esille, koska jokainen niistä saa Kopatchinkajan ja Leschenkon hyppysissä osakseen upean tulkinnan. Duon musisointi onkin koukuttavaa kuunneltavaa. Siihen tempautuu välittömästi mukaan ja esitykset jaksavat pitää mielenkiintoa yllä yksityiskohtien rikkaudella ja upealla yhteissoitolla. Varsinkin pieniin levollisiin hetkiinkin kätkeytyy paljon. Näiden etevien esittäjien käsissä musiikillisesti yksinkertaiset ja sisäistyneetkin hetket elävät tapahtumarikkaina.

Kopatchinskaja vaihtelee huolettoman tuntuisesti vibraton laajuutta ja äänenväriä. Näin musiikissa on jatkuvasti improvisaation, yllättävyyden ja tuoreuden tuntua. Täydellisen oloinen tulkinta tulee nimenomaan äänen pienistä rahinoista, ripinöistä ja ratinoista, ei äänen puhtauden vaalimisesta. Näppäilyistäkin löytyy moniulotteinen sointimaailma, kun sitä väritetään mitä moninaisimmin tavoin.

Pianisti Polina Leschenko pystyy vastaamaan kuuluisamman duopartnerinsa haasteisiin ja jopa provosoimaan tätä lisää. Pikku karkkina saa Leschenko omankin soolokappaleen esitettäväkseen.

Léo Delibesin valssi tuntuu paperilla hieman irrallisen tuntuiselta valinnalta, mutta tuntuu sekin istuvan duo-kokonaisuuteen luontevasti. Dynaamisesti ilmaisu on venytetty laajalle ilmaisuasteikolle, mutta ei tarpeettomasti ääripäitä korostaen. Hiiskuntaa, suhinaa ja hiljaisia korkeita vingahduksia. Sitten perään kunnon sointutymäys ja muina naisina rikasta dynaamista keskikaistaa eteenpäin.

Joskus kaikki napsahtaa kohdalleen, kuten tällä levyllä. Toivottavasti duoa kuullaan äänitteellä vielä lisää lähitulevaisuudessa.

Deux. Barton, Poulenc, Ravel. Patricia Kopatchinskaja, viulu, Polina Leschenko, piano
Alpha Classics (Alpha387)

Kuuntele Uudet levyt 6.3.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.