Hyppää pääsisältöön

Pliisua Turinaa

Joaquín Turinan teokset viululle ja pianolle on taltioitu kokonaisuudessaan viulisti Macarena Martínezin ja pianisti Juan Escaleran toimesta. Kahden cd:n paketti on kattaa peräti viisi vuosikymmentä säveltäjän kiinnostavasta tuotannosta. Valitettavasti esitys jättää paljonkin toivomisen varaa.

turinan äänitteen kansi
turinan äänitteen kansi Joaquín Turina

Ensimmäisen D-duuri-viulusonaatin kevyestä liidosta saisivat etevät muusikot irti vaikka mitä, mutta niin ei käy tällä kertaa. Missä on palo, missä intohimo? Missä intensiteetti ja hienovireiset nyanssit? Niin, missä. Viulisti Martínezin ja pianisti Escaleran yhteissoitto tuntuu monin paikoin olevan enemmänkin yhtä aikaa -soittoa, kommunikaatiota ei synny. Missä on vuorovaikutus, missä leikki ja kujeilu? Finaalin rondo on jo melkoisen tönkköä kolkottelua.

Harmillista sinällään, koska Turinan musiikissa on paljon viehättäviä aineksia, jossa kansalliset elementit sekoittuvat kevyeen impressionismiin ja tulisiin tanssirytmeihin. G-duuri-viulusonaatti tavoittaa keveän maagisia hetkiä. Tai siis tavoittaisi, jos niitä olisi soittamassa jotkut muut. Voisin käydä läpi jokaisen teoksen, mutta se ei ole tarpeen. Tulkintapuolella mikään ei muutu. Yksiulotteinen ja jäyhä "klassinen" ote ei vain istu Turinan ilmavaan musiikkiin.

Äänityskään ei korvia hivele. Muuan muassa soitinten soundi ja niiden keskinäinen balanssi vaihtelevat läpi äänitteen. Joku voisi tietysti olla iloinen, että edes jollain äänitteen osa-alueella on aikaansaatu vaihtelua. Ilo ei kuitenkaan ole se päällimmäinen tunne, kun on kuunnellut puolentoista tunnin verran pliisusti esitettyä, joskaan ei jonninjoutavaa Turinaa.

Joaquín Turina: Complete Music for Violin and Piano. Macarena Martínez, viulu, Juan Escalera, piano. (Brilliant Classics 95626)

Kuuntele Uudet levyt 6.3.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.

  • Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia.