Hyppää pääsisältöön

Ylen UMK18 – Saara Aalto -show tavoitti 1,2 miljoonaa suomalaista – tv-lähetystä seurasi keskimäärin 730 000 katsojaa

Uuden Musiikin Kilpailun 2018 finaaliviikon kulku. UMK18 huipentuu lauantaina 3.3. finaalishow'hn.
Uuden Musiikin Kilpailun 2018 finaaliviikon kulku. UMK18 huipentuu lauantaina 3.3. finaalishow'hn. Kuva: Yle Uuden Musiikin Kilpailu,Uuden Musiikin Kilpailu 2018,Saara Aalto,Euroviisut

Suomalaiset seurasivat tiiviisti Ylen suoraa UMK-lähetystä lauantai-iltana 3.3.2018. Tv-lähetyksen ja verkon yhteenlaskettu tavoittavuus oli peräti 1,2 miljoonaa katsojaa.

UMK18 – Saara Aalto -show Espoon Metro Areenalta esitettiin Yle TV1:ssä ja verkossa.

Yle Areenassa finaalilähetys ja Saara Aallon kolme kilpailukappaletta olivat erittäin katsottuja. Saara Aallon musiikkivideoita ja muuta kilpailuun liityvää sisältöä on katsottu Yle Areenassa ja mm. Youtubessa runsaasti viimeisten viikkojen aikana. Katselukertoja on yhteensä yli kolme miljoonaa.

Yle TV1:n UMK18-lähetys lauantaina klo 19.00 alkaen sai keskimäärin 730 000 katsojaa, vaikka samaan aikaan yleisön suosiosta kisasi MTV3:n viihdeohjelma Putous. Kun katselulukuihin otetaan mukaan sunnuntain uusinta, päästään 825 000 katsojaan ja 1,4 miljoonan tavoittavuuteen.

Saara Aallon kilpailubiiseistä äänestettiin voittajaksi ennakkosuosikki Monsters. Kappaleen ovat kirjoittaneet Saara Aalto, Linnea ja Joy Deb sekä Ki Fitzgerald. Monsters sai sekä kansainvälisten raatien että katsojien äänienemmistön.

Saara Aalto ja Monsters edustavat Suomea Lissabonin Euroviisuissa toukokuussa. Aalto kisaa ensimmäisessä semifinaalissa 8.5. ja Euroviisut huipentuvat 12.5. järjestettävään finaaliin.