Hyppää pääsisältöön

Kansallisteatterin Julia ja Romeo on nuorten näyttelijöiden ja nuoren rakkauden juhlaa

Julia ja Romeo suutelevat. Rooleissa Satu Tuuli Karhu ja Olli Riipinen.
Julia ja Romeo suutelevat. Rooleissa Satu Tuuli Karhu ja Olli Riipinen. Kuva: Kansallisteatteri/ Tuomo Manninen Romeo ja Julia,Shakespeare,Jussi Nikkilä,julia ja romeo

Kansallisteatterin Julia ja Romeo on todellisten romantikkojen tekemä esitys, se on selvää. Ja juuri siksi esitys on niin koskettava ja kaunis.

Jokainen katsoja tietää miten tarina päättyy. Mutta näytelmän henkilöt eivät tiedä. Sydäntä ja vatsaa kivistää katsomossa, kun tarina etenee kohti myrkyllistä loppuaan.

Onneksi matkalla hautaholviin saa nauraa raikuvasti.

Julia (Satu Tuuli Karhu) kukkien peittämällä parvekkeellaan.
Satu Tuuli Karhun Julia on juuri niin äärimmäinen tunteissaan kuin teinit voivat olla. Julia (Satu Tuuli Karhu) kukkien peittämällä parvekkeellaan. Kuva: Kansallisteatteri/ Tuomo Manninen Romeo ja Julia,Shakespeare,Jussi Nikkilä
Nuoret hehkuvat ja palavat tässä ajassa.

Tämä Julia ja Romeo on nuorten näyttelijöiden ja nuoren rakkauden juhlaa.

Ohjaaja Jussi Nikkilä ja dramaturgi Anna Viitala liikauttavat William Shakespearen yli 400 vuotta vanhaa näytelmää juuri sopivasti kohti nykyaikaa. Epookit menevät näyttämöllä suloisesti sekaisin, mutta ehyesti ja tyylikkäästi. Ratkaisu kumpua tarinasta ja henkilöistä.

Näytelmän aikuiset ja vanhukset edustavat konservatiivisia arvoja, vanhaa maailmaa. Heidän on luonteva pukeutua historiasta ammentaviin asuihin ja peruukkeihin. Hienot ja roolihahmoja tukevat puvut on suunnitellut Saija Siekkinen.

Nuoret hehkuvat ja palavat tässä ajassa. Nuoruus on ikuista, se ei muutu, tuntuu esitys julistavan. Nuorten tehtävä on muuttaa maailmaa, tehdä toisin kuin vanhempansa. Esityksen estetiikka kertoo siitä, ei jostain tietystä ajasta tai paikasta.

Benvolio ja Romeo kumartuneena Mercution ruumiin ääreen. Rooleissa Sonja Salminen, Olli Riipinen ja Miro Lopperi.
Benvolio ja Romeo surevat kuollutta Mercutiota. Vasemmalta oikealle: Sonja Salminen, Olli Riipinen ja Miro Lopperi. Benvolio ja Romeo kumartuneena Mercution ruumiin ääreen. Rooleissa Sonja Salminen, Olli Riipinen ja Miro Lopperi. Kuva: Kansallisteatteri/ Tuomo Manninen Jussi Nikkilä,Shakespeare,Romeo ja Julia

Mukana on ryhmä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun opiskelijoita. He tuovat jo ihollaan ja olemuksellaan näyttämölle aitoa nuoruuden kiihkeyttä. Mercution (Miro Lopperi) ja Tybaltin (Jarno Hyökyvaara) välillä kipinöi muukin kuin viha. Eetu Känkänen tekee satuttavan ja hauskan roolisuorituksen Julian epäonnisena, kömpelönä sulhokandidaattina. Benvoliosta sukeutuu Sonja Salmisen tulkitsemana katu-uskottava kovismuija.

Vihamielisten sukujen nuorison kohtaamisissa on särmää ja komiikkaa, vaaraa ja erotiikkaa. Esityksen koreografi Ima Iduozee ja Kristo Salminen vastaavat yhdessä taistelukohtauksien suunnittelusta.

Tybalt ja Mercutio miekkeilevat. Rooleissa Miro Lopperi ja Jarno Hyökyvaara.
Tybalt ja Mercutio miekkeilevat. Rooleissa Miro Lopperi ja Jarno Hyökyvaara. Kuva: Kansallisteatteri/ Tuomo Manninen Romeo ja Julia,Suomen Kansallisteatteri,Jussi Nikkilä,julia ja romeo

Jussi Nikkilä opiskeli keväällä 2013 Shakespeare-näyttelemistä London Academy of Music and Dramatic Art -oppilaitoksessa. Nikkilän suhde Shakespeareen on selvästi syvä ja hyvä: Julia ja Romeo on hänen jo toinen onnistunut Shakespeare-ohjauksensa.

Haastattelin Nikkilää ja Kristo Salmista Kultakuume-ohjelmaan heidän yhteistyöstään Richard III –näytelmässä marraskuussa 2016. Juonsin suorassa lähetyksessä virheellisesti, että esitys nähdään Kansallisteatterin suurella näyttämöllä. Kumpikin studiovieraistani ähkäisi pelästyneenä: ei suurella näyttämöllä, Willensaunassa!

Mutta niin vain reilu vuosi myöhemmin Nikkilä ohjaa Shakespearea päänäyttämölle, ja kuinka luontevasti ja vahvasti ohjaakin: esitys käyttää mahtavasti koko komeaa tilaa.

Jussi Nikkilän suhde Shakespeareen on selvästi syvä ja hyvä.

Katri Rentton lavastus on yksinkertainen, dramaattinen ja lumoava. Katsomoon sijoitetut rampit toimivat tehokkaasti, Julian kukkaparveke on likimain ihaninta mitä olen näyttämöllä nähnyt.

Pietu Pietiäisen suunnittelemat valot luovat näyttämölle vaihtuvia näkyjä, Viljami Lehtosen äänet kasvattavat nuorten sisäistä draamaa. Erikoismaininta suudelmista ja ukkosesta!

Romeo ja Julia juovat viiniä rohkaisuksi hääyönään. Rooleissa Satu Tuuli Karhu ja Olli Riipinen.
Romeo ja Julia juovat viiniä rohkaisuksi hääyönään. Rooleissa Satu Tuuli Karhu ja Olli Riipinen. Kuva: Kansallisteatteri/ Tuomo Manninen Romeo ja Julia,Suomen Kansallisteatteri,Jussi Nikkilä

Näytelmän nimessä Julia on vaihdettu ensimmäiseksi. Ja Satu Tuuli Karhun Julia onkin rakastavaisista se aktiivisempi osapuoli. Romeo (Olli Riipinen) riutuu ja hullaantuu – mutta Julia tekee aloitteet. Julia on tunnistettava teini: yhtä aikaa ujo ja röyhkeä, itsevarma ja epävarma, iso tyttö ja kuitenkin vielä pieni. Kun tämä Julia menee parvekkeelle, hän sytyttää tupakan.

Näyttelijät puhuvat Shakespearen kieltä sisäistetysti. Nykyaikaa on repliikeissäkin heitelty sopivasti sekaan, jälleen niin kevyesti ja taitavasti, että mitään kuilua tai ristiriitaa ei synny. Runomitta nyt vaan on näiden ihmisten kieltä. Nuorten suussa se korostaa heidän kiivasta romanttisuuttaan ja huumoriaan.

Runomitta nyt vaan on näiden ihmisten kieltä.

Valtava ilo on kuunnella konkarinäyttelijöiden, kuten Juha Variksen (Capulet), Katariina Kaitueen (rouva Capulet) tai Sanna-Kaisa Palon (imettäjä) taiturointia Shakespearen repliikeillä, niin ylevillä kuin riettaillakin.

Nikkilä on kaikkiaan saanut ensemblensä mahtavaan yhteisvireeseen. Heikki Pitkänen vaihtaa tunnelmasta toiseen monissa rooleissaan. Olli Ikonen on vakuuttava ruhtinas, Kristo Salminen kerrassaan ällistyttävä new age -guruksi väännettynä Isä Laurencena.

Capuletin naamiaiset. Juhlaväki tanssii naamiot kasvoillaan.
Capuletin naamiaiset. Juhlaväki tanssii naamiot kasvoillaan. Kuva: Kansallisteatteri/ Tuomo Manninen Romeo ja Julia,Suomen Kansallisteatteri,Jussi Nikkilä

Musiikki – näin voi todella sanoa – näyttelee isoa roolia Juliassa ja Romeossa. Muusikot Mila Laine ja Aleksi Kaufmann istuvat aitioissa näyttämön sivuissa ja soittavat eri instrumentteja, laulavat ja tekevät ihmeitä. Laineen säveltämä musiikki yhdistää sekin sulavasti aikoja ja vaikutteita, sekoittaa elektrobiittejä ja selloja, synnyttää ja säestää tunnelmia.

Ensi-iltayleisössä moni nousi taputtamaan seisten.

Tämä oli muuten ensimmäinen kerta kun näin teatterissa Romeon ja Julian, Julian ja Romeon. Miten voi ollakin näin?! Olen kovin kiitollinen ja onnellinen tästä ensikokemuksesta.

William Shakespeare: Julia ja Romeo. Suomennos Marja-Leena Mikkola. Ohjaus Jussi Nikkilä, sovitus Anna Viitala. Muusikot Mila Laine ja Aleksi Kaufmann. Lavastus Katri Rentto, puvut Saija Siekkinen. Koreografia Ima Iduozee, taistelukoreografia Kristo Salminen ja Ima Iduozee, valot Pietu Pietiäinen, äänet Viljami Lehtonen. Rooleissa: Jarno Hyökyvaara (TeaK), Olli Ikonen, Katariina Kaitue, Satu Tuuli Karhu (TeaK), Eetu Känkänen (TeaK), Miro Lopperi (TeaK), Sanna-Kaisa Palo, Heikki Pitkänen, Olli Riipinen (TeaK), Kristo Salminen, Sonja Salminen ja Juha Varis. Ensi-ilta Kansallisteatterin suurella näyttämöllä 7.3.2018.

Unohtakaa perinteiset sukupuoliroolit: Länsimaiden tunnetuimmassa rakkaustarinassa Julia toimii ja Romeo on hukassa

Korjaus 8.3. klo 15: Teatterikorkeakoulun nimi korjattu muotoon: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.

Penkkitaiteilija

Kommentit
  • Kuinka eri kielet vaikuttavat ajatteluun ja maailmankuvaan?

    Kieli vaikuttaa mailmankuvaan

    Ruotsi ei ehkä ole enää entisensä, mutta voiko ruotsin kielen oppiminen olla vahingoksi suomalaiselle ajattelulle? Vaarantuuko kaurismäkeläinen olemuksemme, jos omaksumme liikaa ruotsalaista tapaa hahmottaa maailmaa? Jokaisessa ruotsalaisessa kun taitaa asua pieni ystävällinen prinsessa Victoria.

  • Avaruusromua: Keskellä ei mitään!

    Hän kulkee omia polkujaan, trendeistä piittaamatta.

    Hän voitti "Vuosisadan lappilainen" -yleisöäänestyksen. Hän on vuosikymmenien mittaan ollut mukana monenlaisissa musiikillisissa projekteissa. Hän on kulkenut omia polkujaan, trendeistä piittaamatta. Häntä on kuvailu muun muassa sanoilla: erilainen, outo, sydämellinen, tinkimätön ja rehellinen. Viime vuosina hän on tehnyt rankan elektronisia soololevyjä. Hän on Veli-Matti O Äijälä. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • “Puhhuu niin ko ei olis poskilihoja ollenkhaan.”

    Suomalaiset käyttävät valehtelusta värikkäitä ilmaisuja.

    Elämme ehkä totuuden jälkeistä aikaa, mutta suomalaiset osaavat mainiosti erottaa, mikä on valetta. Valehtelulle on myös monia värikkäitä ilmauksia, toiset suorempia ja toiset kohteliaampia. Niitä on ehkä jopa enemmän kuin eduskunnassa, jossa toista ei saa syyttää valehtelijaksi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri