Hyppää pääsisältöön

"Olimme henkisesti jo varautuneet myymään sielumme saatanalle jos ja kun asiat olisivat menneet päin helvettiä" - kuinka Salakapakka-mobiilipeli tehtiin

Kuva yläkulmasta Salakapakka-pelin ravintolaan
Kuva Salakapakka-mobiilipelin ravintolasta Kuva yläkulmasta Salakapakka-pelin ravintolaan Kuva: Andrei Haataja mobiilipeli,peliteollisuus,Kieltolaki,Salakapakka

Metropolian ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden 3D-opiskelijoilla on perinteisesti ollut tapana tehdä peli ajankohtaista tekniikkaa käyttäen. Saimme Yleltä tehtävänannon tutustua 1920-lukuun ja Suomen kieltolain historiaan. Tarkoituksena oli tarjota uusi, hauskempi tapa perehtyä historiaan.

Aiempina vuosina Metropolian projekteissa on hyödynnetty muun muassa virtuaalitodellisuutta, mobiililaitteiden liiketunnistinsensoreita sekä avointa dataa. Tänä vuonna pääsimme kokeilemaan Samsung Gear VR virtuaalilaseja älypuhelimille.

Meillä oli kolmentoista opiskelijan tiimi ja kymmenen viikkoa aikaa luoda tyhjästä peli. Ensiksi meidän piti tutustua lähdemateriaaliin, joten kahlasimme läpi vanhoja sanomalehtia, valokuva-arkistoja, artikkeleita saadaksemme selkeän kuvan 1920-luvusta ja miten haluamme siitä pelaajalle kertoa. Löysimme paljon mielenkiintoisia tarinoita ja kommelluksia kieltolakia kiertävistä suomalaista. Suurin sääli on, ettei kaikkia niitä voinut mitenkään ujuttaa mukaan peliin.

Mobiilipeli - täynnä mahdollisuuksia... ja rajoitteita

Kyseessä oli mobiilipeli, virtuaalitodellisuuspeli vielä kaiken huipuksi. Molemmat toivat omat rajoitteensa, mikä piti ottaa huomioon heti ideointivaiheessa. Mobiilipelissä pelkästään puhelimen tekniset rajoitteet ja sovelluskaupan säännöt ohjaavat suhteellisen tarkasti, millaisen pelin voi edes tehdä.


Virtuaalitodellisuuden suhteen piti ottaa erityisesti huomioon käyttömukavuus.

Jos kärsii herkästi liikepahoinvoinnista kulkuvälineissä, siitä kärsii myös virtuaalitodellisuudessa. 3D-tilan illuusio luodaan välittämällä lasien kautta molemmille silmille oma kuvansa, ja jos toinen on vähänkään jäljessä, pelaajalle tulee herkästi paha olo. Yhtä lailla tulee paha olo, jos kamera liikkuu ilman, että pelaaja liikkuu oikeassa maailmassa. Peli on rakennettava niin, ettei kumpikaan tilanteista pääse vahingossakaan tapahtumaan.

Kuvassa on ihminen Samsung Gear VR -lasit päässä.
Opiskelija testaa peliä vr-lasit päässä. Kuvassa on ihminen Samsung Gear VR -lasit päässä. Kuva: Andrei Haataja Kieltolaki,VR,salakapakka

Kun tiesimme rajoitteemme tekniikassa, ajassa ja työvoimassa, pystyimme aloittamaan projektin rakentamisen sen ympärille. Esituotantovaihe peliä tehdessä kattaa konseptitaiteen, pelin assettien eli mallien tekemisen, pelisuunnittelun ja käsikirjoittamisen sekä vaadittavien toimintojen testaamisen. Itse pelinkulkua testasimme roolipelaamalla, kasasimme tyhjään luokkaan paperista version pelin maailmasta ja katsoimme, miten helposti tai vaikeasti pelaaja läpäisee sen.

Salakapakka-pelin suunnittelua post it -lapuilla
Pelin mallintamista post it -lapuilla. Salakapakka-pelin suunnittelua post it -lapuilla Kuva: Andrei Haataja mobiilipeli,Kieltolaki,Salakapakka

Tässä vaiheessa työ sujui vielä nopeasti, koska olimme päätyneet hyvin yksinkertaiseen, tyyliteltyyn ilmeeseen. Tarvittavat hahmot ja kentät valmistuivat hyvin ripeästi ja, kun pääsimme itse tuotantovaiheeseen, tarvikelistamme olivat pitkälti vihreää. Ainoastaan animaatio- ja toimintolistat hehkuivat punaista.

To do -taulukko Salapakka-pelin tehtävistä
To do -taulukossa tehtävien toteutus on merkitty väreillä. To do -taulukko Salapakka-pelin tehtävistä Kuva: Andrei Haataja mobiilipeli,Kieltolaki,Salakapakka

Mallintaja, visualisoijat ja pelinsuunnittelijat samassa tilassa

Tällaisessa pienen luokan projektissa ihmiset liikkuvat vapaasti työtehtävästä toiseen sitä mukaa, kun työt jossain ryhmässä loppuvat. Mallintajat ja pelisuunnittelijat siirtyivät animoimaan tai kokoamaan kenttiä Unityyn ja muut valmistautuivat lähestyvään julkaisuun. Pelin äänimaailmaa työstettiin myös aktiivisesti, sillä meille oli tärkeää, että tilan tunnelma välittyy pelaajalle haluamallamme tavalla.

Salakapakka-pelin työstämistä Unity-pelimoottorilla
Pelin työstöä Unity-pelimoottorilla. Salakapakka-pelin työstämistä Unity-pelimoottorilla Kuva: Andrei Haataja mobiilipeli,Kieltolaki,Salakapakka,Pelimoottori,Unity

Virheitä korjattiin, jos niitä ilmeni, mutta loppujen lopuksi suurin osa tuotannosta sujui harvinaisen kivuttomasti. Viimeisiä animaatioita, ääniklippejä ja koodinpätkiä lisäiltiin hiki hatussa.

Olimme henkisesti jo varautuneet myymään sielumme saatanalle jos ja kun asiat olisivat menneet päin helvettiä.

Siellä suunnalla käväistiin, kun viikko ennen julkaisua koodimme olivat Unityn päivityksen takia lakanneet toimimasta ja ohjelmoijamme työskentelivät kuumeisesti saadakseen ne toimimaan ajallaan.

Olimme henkisesti jo varautuneet myymään sielumme saatanalle jos ja kun asiat olisivat menneet päin helvettiä.

Tässä he onnistuivat ja deadlineen mennessä meillä oli esittelykelpoinen peli vaikka varsinaista julkaisua sai odottaa Oculus Storen limbossa vielä hyvän tovin. Olimme silti hyvin ylpeitä, kun olimme saaneet aikaiseksi jotain näinkin valmista näillä resursseilla.

Salakapakka-pelin hahmoja
Salakapakka-pelin hahmoja Salakapakka-pelin hahmoja Kuva: Andrei Haataja mobiilipeli,Kieltolaki,Salakapakka

Salakapakka-pelin saat pelattavaksi kännykään ladatusta Oculus store -apsista.

Termistöä:
Virtuaalitodellisuus - Tietokoneella luotu keinotekoinen ympäristö.
Liiketunnistussensori - Laite puhelimen sisällä, joka havaitsee miten päin sitä pidetään.
Malli - Tietokoneella luotu, polygoneista koostuva kolmiulotteinen esine.
Low poly - Metodi, jolla mallit pyritään tekemään mahdollisimman alhaisella polygoni määrällä.
Unity - Monialustainen pelimoottori pelien tekoa varten.

Kirjoittaja: Alvari Juhola, Metropolia AMK, 3D-animointi ja -visualisointi

Muokkaukset: 9.3.2018 lisätty linkki ja korjattu kirjoitusvirheitä.

Keskustele