Hyppää pääsisältöön

Henkilökohtaista ja romanttista - ja silti aitoa barokkia

Brittiläinen barokkiviulisti Rachel Podger on aiemmin lumonnut minut sekä Mozartin sonaateilla että varhaisbarokin kummallisuuksilla, mikä kertoo hänen ymmärryksensä laajuudesta ja tyylitajunsa pettämättömyydestä. Podgerin ja levy-yhtiö Channel Classicsin pitkäaikaisen yhteistyön uusin hedelmä otsikoltaan "Grandissima Gravita" on ehkä vielä edellisiäkin lumoavampi - se nimittäin sisältää musiikkia barokkiviulun kulta-ajalta. Tartini, Veracini, Vivaldi ja Pisendel olivat viulisti-säveltäjiä Italiassa 1700-luvun alussa, kun sekä viulun soittamisen että soitinmusiikin säveltämisen taito olivat kehittyneet erääseen huippuunsa.

Grandissima Gravita / Rachel Podger
Grandissima Gravita / Rachel Podger Uudet levyt

Italian viulumestarien perinne ja energia ovat levyn viidessä sonaatissa vahvasti läsnä, ja innoittavat myös Podgeria syvälliseen ja taiturilliseen soittoon, joka tuntuu omakohtaisesti koetulta ja täysin tuoreelta. Podgerin soitto saa kuulijan vahvasti tietoiseksi Tartinin ja Veracinin mielenliikkeistä instrumenttinsa äärellä, ja ne mielenliikkeet ovat vahvoja. Mollivoittoinen sonaattivalikoima tulvii vuoroin surua, päättäväisyyttä, epävarmuutta ja hullua heittäytymistä taiteen vietäväksi.

Nämä adjektiivit jo osoittavat, että levyn tunnelataus on romanttinen - tai ainakin yltäkylläinen, raju ja henkilökohtainen. Podgerin armolahjana onkin juuri henkilökohtaisen kokemuksen yhdistäminen tunnistettavaan ja aidoksi miellettävään periodityyliin, jonka tehoa erilaiset maneerit ovat nykyään jo alkaneet kalvaa. Podgerin korukuvioissa ja fraseerauksessa viehättää vuoroin ritualisoitunut väistämättömyys, vuoroin yllätyksellisyys, ja hänen barokkiviulunsa soinnissa viehättää pehmeän särinän ja terävän kiillon balanssi. En lakkaa hämmästelemästä sitä, miten Podger saa yhteen ainoaan säveleen soitettua niin monenlaista dynamiikkaa ja sävyä, mutta samalla säilytettyä musiikin suunnan ja plastisuuden.

Aiemmalla levyllään "Perla barocca" Podger tarjoili varhaisbarokin helmiä pelkistetyn continuon kanssa, mutta nyt mukana on pehmeämpi continuo-matto. Marcin Swiatkiewiczin terävä cembalo ja Daniele Caminitin samettinen teorbi tasapainottavat toisiaan tai kristallisoivat musiikin karaktääriä tarpeen mukaan ja Alison McGillivrayn sello pitää rytmit ruodussa.

Mitä äänenlaatuun tulee, tulen varmaankin käyttämään tätä levyä referenssinä tulevien barokkiäänitysten suhteen, niin loistavasti muhevuus ja kirkkaus, läheisyys ja tila on saatu yhdistettyä.

"Grandissima Gravita", Pisendelin, Tartinin, Veracinin ja Vivaldin viulusonaatteja. - Rachel Podger, barokkiviulu, ja Brecon Baroque. (Channel Classics, CCS SA 39217)

Kuuntele Uudet levyt 13.3.2018, toimittajana Kare Eskola.