Hyppää pääsisältöön

Kaksi hempeää ja (liiankin) hiljaista requiemiä

Newyorkilainen Saint Thomas -kuoro on paitsi todella perinteikäs myös harvinainen lajissaan: pojat laulavat ylintä ääntä ja miehet laulavat alttoa, tenoria ja bassoa. Kuoronjohtaja John Scott on hionut yhdistelmän huippukiiltäväksi, ja sitä on kehuttu diskantin kirkkaudesta ja väliäänten ylimaallisesta kauneudesta. Näin paastonaikaan kuoron sointia kannattaa ihailla tuoreella levyllä, jolle on valittu kaksi yhteensopivaa requiemiä, säveltäjinä Herbert Howells ja Maurice Duruflé.

Durufle & Howells / Requiems
Durufle & Howells / Requiems Uudet levyt

Sekä Howells että Duruflé syntyivät vuosisadan vaihteen tienoilla, ja requiemeissään edustavat tonaalista, levollista ja eteerisen ilmaisuvoimaista sävelkieltä. Kumpikaan säveltäjä ei valinnut teokseensa latinankielisen hautajaismessun rajumpia tekstejä, vaan pelkästään kauneimmat. Howellsin tekstivalikoima on itse asiassa vapaa mutta vaikuttava yhdistelmä psalmeja ja Ilmestyskirjaa, jotka yhdistetään toistuvalla Requiem eternam -osalla. Merkittävin ero teosten karaktäärien välille tulee uruista ja sellosta, joilla Duruflé maalaa täyteläisempiä värejä verrattuna Howellsin a cappellaan.

Levyn teokset sopivat hienosti amerikkalaiseen nykykuoro-osaamiseen, joka korostaa lempeää, jopa makeaa tyyliä ja kiinteää mutta kevyttä äänenmuodostusta. Saint Thomas -kuoro erottuu Yhdysvaltain muista huippukuoroista edukseen raikkaalla ja omalaatuisella kokonaissoinnilla. Kuorolaiset ovat ammattilaulajia, mikä kuuluu myös loistavissa, tasalaatuisissa soolo-osuuksissa. Miesten ja poikien äänet punoutuvat yhteen hämmentävän hyvin, luultavasti korkeatasoisen kontratenoriporukan ansiosta, eikä poikakuoroille ominaisesta ylävireisyydestä ole juuri jälkeäkään. Diskantin ilmaisuvoima suorastaan korostuu verrattuna bassoihin, joilta puuttuu hieman auktoriteettia.

Duruflén requiemistä riittää levytyksiä, mutta tämä kuuluu parhaisiin, ja yhdessä harvinaisemman Howellsin kanssa tekee levystä sielukasta kuunneltavaa paastonajaksi. Kannattaa varautua kääntämään volyymia tavallista kovemmalle, sillä levy on äänitetty ja masteroitu voimattomaksi, mikä tavallaan kyllä sopii ohjelmistoon. Levyn julkaissut brittiläinen Resonus-yhtiö korostaa äänialan osaamistaan, ja pikaisen tutustumisen perusteella ainakin yhtiön digitaalinen levykauppa edustaa sekä äänenlaadun että toiminnan kannalta kärkeä.

Herbert Howells: Requiem. Maurice Duruflé: Requiem. - Saint Thomas -kuoro/John Scott. (Resonus, RES10200)

Kuuntele Uudet levyt 13.3.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.