Hyppää pääsisältöön

Karppi-tv-sarjan ohjaaja Rike Jokela: “Jos näyttelijää sattuu, silloin kuvataan dokumenttia”

Kuvassa Karppi-tv-sarjan ohjaaja Rike Jokela.
Rike Jokela uuden Karppi-tv-sarjan ohjaaja. Kuvassa Karppi-tv-sarjan ohjaaja Rike Jokela. Kuva: Yle ohjaajat,draamasarjat

Karppi-tv-sarjan ohjaaja Rike Jokela ei usko työssään johtamiseen eikä autenttisuuteen. Katsojaa saa ja pitääkin hänen mielestään huijata.

Ohjaajan ammattinimike on saanut viime päivinä synkkiä kaikuja, kun naisnäyttelijät kertoivat Aku Louhimiehen toimintatavoista Ylen jutussa. Karppi-tv-sarjan ohjaajan Rike Jokelan mielestä ohjaajan työ voi olla kuvaustilanteessa hyvin pientä.

- Roolitan hyvissä ajoin. Alussa harjoitellaan, luetaan tekstiä, muutetaan tekstiä ja ratkotaan mahdollisia ongelmia. Kuvauksissa ohjeeni voivat olla, että “tee sama vähän nopeammin” tai “tee sama vähän hitaammin.”

Tanssiteatterin valosuunnittelusta aloittanut Rike Jokela on ehtinyt toimia myös käsikirjoittajana, tuottajana ja kuvaajana. Hänen kolmen viimeisen tv-sarjan pääosissa ovat olleet Pihla Viitala, Pamela Tola ja Matleena Kuusniemi, jotka kaikki avasivat Ylen jutussa kokemaansa kohtelua Louhimiehen ohjauksissa.

- He ovat minulle läheisiä ja taitavia ja ihania näyttelijöitä. Heidän kanssaan kun on tehty sitä prosessia, oleellisinta on, että on rakennettu sitä yhdessä. Luodaan olosuhteet niin, että he pystyvät antamaan parastaan.

Kuvassa kohtaus Karppi-tv-sarjasta, jossa päähenkilöt seisovat ulkona lumisateessa, syövät hampurilaisia nojaillen autoonsa.
Kuvassa kohtaus Karppi-tv-sarjasta, jossa päähenkilöt seisovat ulkona lumisateessa, syövät hampurilaisia nojaillen autoonsa. Kuva: Karppi-sarjan pääosissa nähdään Pihla Viitala ja Lauri Tilkanen. Dionysos Films / Yle ohjaajat,draamasarjat

Autenttisuus ei synny väkisin

Jokela ei ymmärrä autenttisuuden hakemisen logiikkaa. Hän vertaa esiin tulleita Louhimiehen toimintatapoja dokumenttikuvaukseen.

- Jos pitäisi tuntea kipua, lyödään täysillä turpaan ja kuvataan? Silloinhan se on aitoa, mutta tästä ei ole kysymys.

Kysymys on Rike Jokelan mukaan siitä, että katsoja saadaan kokemaan illuusio ja että katsoja saadaan tuntemaan. Jokela sanookin, että autenttisuuden pitää syntyä katsojan päässä, ei sillä, että se tehdään väkisin.

- En usko autenttisuuteen mitenkään. Tämä on täysin feikkiä, koko asetelma on keksitty draaman ja viihteen vuoksi.

Jokela korostaa myös kuvan mahdollisuuksia. Mielikuvalla ja äänimaisemalla voidaan synnyttää katsojalle karmea tunne, ilman että mitään oikeastaan näytetään.

- Kuvan kanssa me voidaan huijata käyttämällä kuvallisia asioita, joissa katsoja luulee näkevänsä jotain. Väkivallan näyttämisessä on tehokasta näyttää väkivallan tekijän kasvoja niin, ettei koskaan itse asiassa nähdä, mitä hän tekee.

Jokelan mukaan tilanne on eri, jos näyttelijä itse haluaa kokea autenttisia elämyksiä. Se on silloin hänen metodinsa, näyttelijän työkalu, hän sanoo.

Kuvassa kohtaus Karppi-tv-sarjasta: pimeässä kellarissa penkillä istuu nainen, joka on panttivankina ja hänen suunsa ja kätensä on sidottu. Hänen sieppaajansa seisoo vieressä.
Kuvassa kohtaus Karppi-tv-sarjasta: pimeässä kellarissa penkillä istuu nainen, joka on panttivankina ja hänen suunsa ja kätensä on sidottu. Hänen sieppaajansa seisoo vieressä. Kuva: Karppi-sarjan ensimmäisellä tuotantokaudella tutkitaan rannalta löytyneen naisen murhaa. Dionysos Films / Yle ohjaajat,draamasarjat,Rike Jokela

Ohjaajan valta

Mitä tarkoittaa ohjaajan valta? Rike Jokela huokaa syvään.

- Ohjaaja ottaa vastuun kuvauspaikkatilanteesta. Mutta punk-rokkarina en mistään vallasta ole kiinnostunutkaan.

Jokela kuvailee ohjaajan roolin olevan kameran ja näyttelijän välissä. Ohjaaja ottaa myös vastuun ratkaisuista - niin hyvistä kuin huonoistakin. Kolikon toisena puolena hän sanoo kuvaustilanteen tunnelman personoituvan ohjaajaan. Jos ohjaaja on huonolla tuulella, se näkyy muissakin. Hän on oppinut, että kaikkia asioita ei kannata kiukutella eteenpäin.

- Se on sellainen paikka, missä pärjää parhaiten, kun ei esitä mitään. Typerintä on esittää ohjaajaa tai johtajaa.

Miten ohjaaminen muuttuu, kun näyttelijät ovat lapsia? Kuuntele Rike Jokelan pohdintoja:

Äijäkulttuurille loppu

Ohjaaja Rike Jokela toivoo heränneen keskustelun muuttavan elokuva-alaa. Muutosta kaipaisi hänen mielestään myös ajatus äijäkulttuurista ja mystisestä miestaiteilijasta. Mutta muuttaako nyt käytävä keskustelu elokuva- ja tv-maailmaa?

- Pakkohan sen on muuttaa. Loppupeleissä harva tietää näistä tällaisella laajuudella - tiedän sen, mitä olen tuttujen näyttelijöiden kanssa puhunut, en minä tiedä muista tuotannoista.

Jokela ottaa myös puheeksi aikojen saatossa mestareina pidetyt kuvataiteilijat, jotka ovat kuvanneet esimerkiksi alastomia naisia.

- Mistä me tiedämme, miten hän on heitä kohdellut? Jos tietäisimme, se saattaisi vaikuttaa siihen, miten kuvaa katsomme.

Rike Jokela vieraili Radio Suomen illassa Olga Ketosen vieraana. Kuuntele koko haastattelu alta.

  • Kiinnostaako hevostasi uranvaihto? Helsingin Ratsupoliisiin etsitään yhdeksättä kaviollista lainvartijaa

    Uuden poliisihevosen hankinta on pitkä prosessi.

    Jos omistat 170-senttisen, noin 8–12-vuotiaan koulutetun ruunan, jolla on sopivan maltillisesti virkaintoa, sillä voisi olla nyt loistava tilaisuus vaihtaa ammattia. Sopimus on määräaikainen, noin kymmenen vuotta, ja sisältää koeajan. Työsuhde-etuihin kuuluu asunto, kaikki ateriat, työvaatteet ja kahden viikon kesälomamatka Haltialan pellolle. Liikuntakin hoituu työpäivän lomassa. Työ sijoittuu usein pyhäpäiville, ja työmatkojakin on luvassa.

  • 'Putosin kuin mummo sukkaan' - Heikki Salolle musiikki on parhaimmillaan paikka, jossa on hyvä olla

    Heikki Salo ja tangokuningas Jarno Kokko raadissa.

    Päivän poppia ja hulvatonta iloittelua kuunnellaan viikon levyuutuuksissa, joita arvioivat tuore tangokuningas Jarno Kokko ja lauluntekijä Heikki Salo sekä musiikkitoimittaja Pasi Hiihtola. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Hozier feat. Mavis Staples: Nina cried power 27 pistettä (Andrew Hozier-Byrne) Jarno: Tässä oli soulia ja sielua mukana.

  • Rohkeus on tehnyt Kaija Koosta tähden aina uudestaan

    56-vuotiaan artistin ura kestänyt liki 40 vuotta.

    Haastatteluviikolla Kaija Koo täytti 56 vuotta. Artistin musiikkiura alkoi Kaija Kokkolana v.1980 Steel City -yhtyeessä, ja Kaija Koona hän aikoo jälleen vallata ison lavan, Helsinki Areenan. – En olisi uskonut tällaisen olevan mahdollista. Olen noussut pelokkaasta haavanlehdestä vahvaksi esiintyjäksi, hän päivittelee. Kaija Koo kertoo suosionsa taustoista, sosiaalisten pelkojen voittamisesta ja rohkeudesta.

Uusimmat sisällöt - Yle Radio Suomi