Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Teeman elokuvafestivaali pääkuva

Oscar-voittaja Birdman on taikatemppu, jossa todellisuudet risteävät

Riggan Thomson (Michael Keaton) lentää elokuvassa Birdman
Riggan Thomson lentää New Yorkin kaduilla Riggan Thomson (Michael Keaton) lentää elokuvassa Birdman Birdman,Teeman elokuvafestivaali,teeman elokuvafestivaali 2018

Michael Keaton tekee loistavan roolin hiipuvana Hollywood-tähtenä, joka yrittää läpimurtoa vakavaan taiteeseen. Alejandro González Iñárritun neljän Oscarin elokuva saa tv-ensiesityksensä Teeman elokuvafestivaalilla lauantaina 24.3. klo 21.20.
Huom! Ei jää Areenaan!

Alejandro González Iñárritun ohjaama draama (vai komedia?) Birdman keräsi vuonna 2015 neljä Oscaria: parhaan elokuvan, ohjauksen, käsikirjoituksen ja kuvauksen palkinnot.

Kuvaus-Oscar Emmanuel Lubezkille oli ansaittu työvoittona: koko elokuva on leikattu kokoon ikään kuin se olisi kuvattu yhtenä pitkänä ottona – taikatemppu, jonka takana on valtava työmäärä ja liuta omaperäisiä teknisiä ratkaisuja.

Parhaan miespääosan Oscaria Birdman ei saanut, vaikka Michael Keatonin suoritus olisi hyvin voinut sellaisen ansaita. Keaton eläytyy rooliinsa niin, että koko Birdmanin mieltää nimenomaan hänen elokuvakseen.

Keaton on hiipuva Hollywood-tähti Riggan Thomson, joka on hylännyt menestyksekkään supersankariroolin "Lintumiehenä" ja nyt seuraa kaunan ja itsesyytösten kalvamana kuuluisampien filmikollegoiden tekemisiä. Hänen itselleen keksimänsä moraalinen pelastusrengas on vakava teatterikappale Broadwaylla, paluu oman näyttelijänuran juurille. Mutta kiinnostaako se ketään muuta kuin häntä?

"Birdman" (Benjamin Kanes) seuraa Riggan Thomsonia (Michael Keaton) kadulla elokuvassa Birdman
Vanha roolihahmo Birdman ei jätä Riggan Thomsonia rauhaan "Birdman" (Benjamin Kanes) seuraa Riggan Thomsonia (Michael Keaton) kadulla elokuvassa Birdman Teeman elokuvafestivaali,Birdman,Alejandro González Iñárritu,Oscar-palkinto,Michael Keaton,teeman elokuvafestivaali 2018

Birdmania tekee mieli verrata muutamaan teatteriaiheiseen elokuvaan. Rakenteellisesti se muistuttaa yllättävällä tavalla Mel Brooksin komediaa Kevät koittaa Hitlerille (Oscar-voittaja käsikirjoituksesta muuten sekin). Sekin on nimenomaan New York -elokuva. Elokuva kaaoksesta, josta syntyy Broadwayn historiaa. Draama, jossa koko suuri hanke elää tai kuolee New York Timesin kaikkivaltiaan teatterikriitikon mielipiteen varassa. (Ja eikö "Jos toinen puoliaika on puoliksikaan yhtä hyvä…" ole käytännössä suora sitaatti Brooksin elokuvasta?)

Toinen mieleen tuleva elokuva on Coenin veljesten draama (vai komedia?) Barton Fink. Matka tehdään siinä toiseen suuntaan, kun nuori Broadway-lupaus palkataan käsikirjoittajaksi Hollywoodiin. Los Angelesin ja New Yorkin suhde, niiden välinen oletetusti suunnattoman pitkä maantieteellinen ja henkinen etäisyys, on amerikkalaisen elokuvan ja tv-sarjojen kestoteemoja. Los Angeles on helppo, banaali ja falski, New York on kova, henkevä ja aito. Mutta toisaalta Hollywood on kansan viihdetehdas ja Broadway kulttuurieliitin fetissi.

Kumpi siis edustaaa aidompaa taidetta, kumpi on lähempänä elämää ja "ihmistä": Broadwaylla kaikkensa antava metodinäyttelijä (Edward Norton), jota edes hänen "omassa kaupungissaan" ei tunnisteta kadulla, vai Hollywood-tähti, joka vielä vuosikausia edellisen menestyksensä jälkeen pääsee esiintymään ventovieraiden selfie-kuvissa? Missä todellisuudessa New York Timesin kulttuuriosaston etusivu on tärkeämpi media kuin YouTube?

Michael Keaton ja Edward Norton tappelevat elokuvassa Birdman
Riggan Thomson (Michael Keaton) ja vastanäyttelijä Mike Shiner (Edward Norton) ottavat yhteen teatterin takahuoneessa Michael Keaton ja Edward Norton tappelevat elokuvassa Birdman Birdman,Teeman elokuvafestivaali,teeman elokuvat

Missä todellisuudessa, niinpä: Riggan Thomson elää vähintään kahdessa eri todellisuudessa, jotka kaikki risteävät teatterin lavalla. Thomson astuu lavalle kolme kertaa, ja jokainen näistä toistoista vie hänet lähemmäs jotain. Kuten vastanäyttelijä sanoo: ennakkonäytöksessä vasta selviää, mistä koko näytelmässä oikeasti on kysymys. Sitä ennen kukaan ei sitä tiedä. Thomsonin tapauksessa jotain lopullista selviää vasta ensi-illassa, joka jää myös viimeiseksi esitykseksi – jos jää. Elokuvan aikana nähdään paljon salaperäistä ja monitulkintaista, mutta vasta aivan lopussa tekijät jättävät katsojan täysin omilleen miettimään, mitä juuri tapahtui.

Elokuvan tyylikkään perkussiomusiikin on tehnyt meksikolainen rumpali Antonio Sánchez, joka skandaalimaisesti ei päässyt Oscar-ehdokkaaksi. Musiikki on sen sijaan saanut muita ehdokkuuksia ja palkintoja, muun muassa Baftan.

Emma Stone Riggan Thomsonin tyttärenä ja Edward Norton arvaamattomana näyttelijäkollegana olivat myös Oscar-ehdokkaina. Zach Galifianakis nähdään elokuvan selvästi komediallisimmassa roolissa näytelmän tuottajana, ja Naomi Watts puolestaan on koskettava, jopa traaginen näyttelijänä, jolle Thomsonin kaoottinen projekti merkitsisi paljon mutta joka jää siinä kuitenkin ulkopuoliseksi.

P.S. Huomatkaa teatterin toimistokerroksen käytävän kokolattiamatto!

  • Birdman (Birdman, or The Unexpected Virtue of Ignorance), USA 2014. Ohjaus Alejandro González Iñárritu. Pääosissa Michael Keaton, Zach Galifianakis, Edward Norton, Naomi Watts, Andrea Riseborough, Emma Stone. Tv-ensi-ilta Teeman elokuvafestivaalilla lauantaina 24.3. klo 21.20. Areenassa vain suorana.

Birdman, Emma Stone
Emma Stone. Birdman, Emma Stone Kuva: SF Film Finland Oy
Michael Keaton on Riggan Thomson elokuvassa Birdman
Michael Keaton. Michael Keaton on Riggan Thomson elokuvassa Birdman Birdman,Teeman elokuvafestivaali,teeman elokuvat

Yle Teema