Hyppää pääsisältöön

Tällä kertaa barokkiin yhdistetään mustalaismusiikkia

Barokkimusiikkiin ja periodityyliin on vuosien mittaan keksitty yhdistää ainakin kansanmusiikkia, nykymusiikkia ja jazzia. Nyt gambisti Vittorio Ghielmi yhtyeensä Il Suonar parlanten kanssa on keksinyt yhdistää siihen mustalaismusiikkia. Alpha Classicsin julkaisema levy ei yritäkään olla autenttinen tai kulttuurisesti puhdas, vaan tavoittaa musiikkien väleistä uusia sävyjä vapautuneella otteella.

Gypsy Baroque
Gypsy Baroque Uudet levyt

Levyvihkosessa Ghielmi korostaa, että Gypsy Baroque -otsikon mustalaisuus viittää lähinnä yleis-itäeurooppalaiseen eksotiikkaan, jota barokkisäveltäjät eri tavoin hyödynsivät. Levyllä on aineksia Unkarin, Puolan ja Romanian alueiden kansanmusiikkityyleistä, jotka ovat säilyneet lähes nykypäiviin asti romanimuusikoiden omaksumina. Tätä mustalaiseksotiikkaa Ghielmi joukkoineen yhdistää barokkiin kahdella tavalla: toisaalla hän palauttaa barokkisäveltäjien siistimän eksotiikan kansanomaisempaan asuun, toisaalla hän sovittaa oikeaa kansanmusiikkia barokkiyhtyeelle. Säkkipilli-imitaatioiden ja Vivaldin Grosso Mogul -tyylitelmän päätyminen mustalaislevylle on kulttuurisesti arveluttavaa, mutta kyse on vain barokin eksotiikkakäsitysten dokumentoinnista.

Tulos on tyylillisesti villi ja moninainen, mutta tuntuu silti tai siksi luontevammalta kuin vaikkapa Jordi Savallin kulttuuriset ekskursiot, jotka laimentuvat korkeataiteelliseksi muniinpuhalteluksi ja kuulostavat aina samalta, olipa aineksina mitä tahansa. Tällä levyllä cimbalomin kilkutus, unkarilaisen kansanmusiikkiviulun tyyli ja Graciela Gibellin etnoääni innostavat barokkiyhtyeen vetelemään tavallistakin rohkeammin, ja Vittorio Ghielmin omassakin gambansoitossa on sen verran punttia ja särmää, että yhteistyö etno-osaajien kanssa ei tunnu päälle liimatulta. Kuulijalla on hauskaa, kun Vivaldi, Benda, Telemann, Tartini ja Mozart paljastavat kansanomaisuutensa ennakoimattomilla tavoilla.

Epäluonnolliselta levyllä tuntuu vain äänitys. Cimbalom ja mustalaisviulu eivät millään sekoitu osaksi barokkiyhtyettä, vaan jäävät soinnillisesti irrallisiksi. Se on harmi, koska siitä kärsii myös kulttuurinen yhteys.

"Gypsy Baroque", säv. Telemann, Benda, Vivaldi, Kirnberger, Paluch, Lavotta, Tartini sekä trad. - Il Suonar parlante/Vittorio Ghielmi. (Alpha Classics, ALPHA 392)

Kuuntele Uudet levyt 27.3.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.