Hyppää pääsisältöön

Hadelich tekee kapriiseista musiikkia

Saksalainen, Italiassa kasvanut Augustin Hadelich on yksi suosikkiviulisteistani niistä jotka soittavat jotakuinkin normaalisti. Nyt Hadelich on intoutunut levyttämään ne 24 kapriisia, joilla Nicolo Paganini on piinannut viulistikollegoitaan kohta kaksisataa vuotta. Hadelichin levytys on kaukana jotakuinkin normaalista: Se on paljon parempi - ja osoittaa taas, että kapriisien kiemuraisen pinnan alla on musiikkia.

Hadelich / Paganini
Hadelich / Paganini Uudet levyt

Viulistien tekninen taso on entisestään noussut, ja teknisten ongelmien väistyessä kapriisien musikaalisuutta on kaivettu esiin aiemmillakin levytyksillä. Siihen on ollut kaksi tapaa. Jos kapriisit soittaa kauniisti ja hallitusti, kuulija lumoutuu vaikeuksien ylittämisestä ja sävelketjujen nokkeluudesta. Toinen tapa on nostaa esiin kapriisien musiikillinen pakkomielteisyys ja oikullisuus, mikä tapahtuu tekemällä taistelu ja sen voittaminen kuulijalle selväksi. Hadelichin tulkinta on näiden oiva yhdistelmä. Hän korostaa jokaisen kapriisin omaa karaktääriä, jolloin sekaan mahtuu huumoria, sydämellisyyttä ja romantiikkaa mutta toki myös paholaismaisuutta ja epätoivoa.

Viulunsa soinnilta Hadelich on anonyymi - parhaiten hänet tunnistaa hirvittävän tulipalo-onnettomuuden kärventämästä ihosta. Teknisesti ja tulkinnallisesti Hadelich ilahduttaa enemmän yksityiskohdilla kuin persoonalla. Esimerkiksi oktaavit ja yli-inhimilliset desimit hän soittaa käsittämättömän puhtaasti, paremmin kuin kukaan koskaan. Häpeämättömällä portamento-liu'uttelulla hän palauttaa vanhat ajat mieleen, mutta vain kun se musiikkiin sopii. Kapriisien tiheiköissä Hadelich tekee pakon edessä muutamia rytmisiä varkauksia, mutta toisaalla jäsentää napakasti sellaisia paikkoja, joista muut viulistit eivät saa mitään järkevää aikaiseksi. Esimerkiksi yhdestoista kapriisi pisteellisine rytmeineen sujuu loisteliaasti ja kahdennentoista kapriisin pirullinen legato on tavallista paremmassa rasvassa.

Ilja Gringoltsin hiljattainen levytys loi kapriiseista paholaismaisen kokonaistaideteoksen, mutta Hadelichin tulkinta on mielestäni parempi ja perustellumpi. Hänelle kapriisit ovat virkistävien yksityiskohtien, vaihtuvien tunnelmien ja nurkan takana odottavien yllätysten musiikkia, jossa tekninen vaativuus on pelkkää pintaa amatöörien karkottamiseksi.

Levyn ainoa miinus on viulistin hieman luonnoton liike stereokuvassa - muuten äänitys on miellyttävän yksityiskohtainen kuvaus siitä, miten taitava viulisti äänen ottaa.

Nicolò Paganini: 24 kapriisia. - Augustin Hadelich, viulu. (Warner Classics, 0190295728229)

Kuuntele Uudet levyt 10.4.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.