Hyppää pääsisältöön

Tiedettä vai taitavaa markkinointia - kuluttaja ”vitamiiniviidakossa”

Toimittaja Tiina Lundell
Toimittaja Tiina Lundell Kuva: Yle, Johanna Kannasmaa Lundell,MOT,tiina lundell

Monia ravintolisiä markkinoidaan tieteellisillä termeillä, joita kuluttajan voi olla vaikea ymmärtää. Ravintolisät ovat kuitenkin elintarvikkeita. Ne eivät ole lääkkeitä, joita ei voi tuoda markkinoille ilman huolellista testaamista. Ketä ja mitä kuluttajan pitäisi "vitamiiniviidakossa" uskoa?

Olen selvitellyt ravintolisä- ja testausbisnestä parin kuukauden ajan. Minua hämmentävät edelleen viittaukset lukuisiin tieteellisiin tutkimuksiin, mittauksiin sekä analyyseihin, joita liitetään tuotteiden markkinoinnin tueksi.

Vaikka ravintolisät ovat elintarvikkeita, niiden markkinointi pelaa voimakkailla mielikuvilla ja unelmilla terveemmästä huomisesta. Esittelyteksteissä viljellään erikoissanastoa ja luetellaan iso joukko tutkimuksia, samalla kuluttajalle hahmotellaan kuvaa tuotteen ainutlaatuisuudesta ja vaikuttavuudesta.

Ravintolisiä pillerimuodossa.
Ravintolisiä pillerimuodossa. Kuva: Yle, Taisto Lapila Lisäravintoaine,ravintoainevalmisteet,vitamiini,vitamiinit,Pilleri,tabletit (aine),MOT

” X on synergistinen sekoitus runsaasti omega-3-rasvahappoja EPA ja DHA4 sisältävää korkealaatuista kalaöljyä ja erityisesti korkean polyfenolipitoisuutensa vuoksi valikoitua Extra Virgin –oliiviöljyä”

Kyseiselle tuotteelle käytölle on listattu 14 erilaista hyötyä. Ensin mainittua hyötyä ”optimaalinen aivojen toiminta” selitetään sillä, että DHA auttaa pitämään aivojen toiminnan normaalina. Väitettä saa käyttää ainoastaan sellaisten elintarvikkeiden yhteydessä, jotka sisältävät 40 mg DHA:ta 100 g ja 100 kcal kohti. (Zinzinon markkinointimateriaalia)

Siis mitä?

Toinen yritys kertoo, että ”Y sisältää bioaktiivisia aineita, sekundaarisia kasviyhdisteitä, aminohappoja ja vitamiineja, jotka edesauttavat normaalia veren punasolujen muodostumista ja vähentävät väsymystä ja uupumusta".

Tuoteseloste lupaa, että tuotteella on ”Erinomainen laatu GMP-standardin mukaan”. Yritys myös kertoo, että sillä on ”yli 64 kansallista ja kansainvälistä patenttia.” (Fitlinen markkinointimateriaalia)

Vaikuttavaa tämäkin, mutta entäs sitten?

Omega 3 -happoa sisältävää öljyä.
Omega 3 -happoa sisältävää öljyä. Kuva: Yle, Taisto Lapila öljy,Lisäravintoaine,vitamiini,vitamiinit,Omega-3-rasvahapot,Omega-6-rasvahapot,ravintoainevalmisteet,MOT

Ihminen tarvitsee kalaa, mutta tarvitseeko hän kalaöljyä?

Tieteellisiltä kuulostavilla määritelmillä voidaan pyrkiä häivyttämään se tosiasia, että tietyn tuotteen yksittäisten ainesosien luonnehdinnoilla ei välttämättä ole tieteellisesti tutkittua syy-seuraus-yhteyttä siihen, että tuote vaikuttaa käyttäjäänsä tietyllä tavalla.

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa kannustetaan ihmisiä syömään kalaa ja tutkimusten mukaan kalan syömisellä on vaikutuksia ihmisen terveyteen.

Mutta siitä, että rasvaisen kalan syöminen on terveellistä eli voida vetää yhtäläisyysmerkkiä siihen, että jonkun tietyn valmistajan kalaöljy vaikuttaa ihmiseen samalla tavalla kuin kalan syöminen. Kalaöljy on elintarvike ja elintarvikkeiden vaikuttavuutta ei tarvitse tutkia samalla lailla kuin lääkkeiden vaikuttavuutta tutkitaan.

Ravintolisät ovat elintarvikkeita, eivät lääkkeitä. Niiden markkinoinnissa ei saa käyttää lääketieteellisiä terveysväitteitä, joiden mukaan ravintolisä jollain lailla hoitaisi, ehkäisisi tai jopa parantaisi jonkun sairauden. EU on listannut sallitut terveysväitteet. Petiaatteissa sanotaan, että myös tuotteesta luodun mielikuvan tulisi olla väiteasetuksen mukainen.

Näytteenotto kaupalliseen veritestiin kotona.
Näytteenotto kaupalliseen veritestiin kotona. Kuva: Yle, Taisto Lapila Veri,veri,MOT,testit,veritesti

Netti täynnä ”asiantuntijoita”

Ravintolisiä ja luontaistuotteita kaupataan nettimyynnillä ja verkostomarkkinoinnilla. Yritysten tuotteita markkinoidaan myös yksittäisten jälleenmyyjien ja käyttäjien blogeissa. On lukuisia esimerkkejä, joissa bloggari toistaa sanasta sanaan yrityksen kirjoittamaa markkinointimateriaalia tuotteen vaikutusten tieteellisestä näytöstä. Tätä säestetään kommentilla, jonka mukaan unen laatu on parantunut tai atooppinen ihottuma on helpottanut. Kertoipa eräs bloggari, että hänen kroonisen sairautensa oireet katosivat tuotteen säännöllisen käytön jälkeen.

Terveyskokemuksia vaihdetaan myös lukuisissa netin keskusteluryhmissä. Niissä jokainen on oman terveytensä asiantuntija ja tämän asiantuntijuuden siivittämänä tarjotaan kokemusperäisiä neuvoja myös naapurille vaikkapa raudanpuutteen selättämisestä tai maksan puhdistuksesta.

Terveysväitelainsäädäntö ulottuu paitsi yrityksen markkinointimateriaaliin myös internetissä ja sosiaalisessa mediassa käytäviin keskusteluihin. Käytännössä on mahdotonta valvoa sitä, millaisia väitteitä yksittäinen bloggari tuotteista käyttää.
Toisaalta isot yritykset voivat mennä sen taakse, että bloggareiden katteettomat markkinointilupaukset ovat vain valitettavia yksittäistapauksia.

Ravintolisillä on yksinomaan Suomessa satojen miljoonien markkinat. Kilpailu on kovaa. Se, jonka konsepti on ainutlaatuisin, voittaa.

Kuluttaja-aiheet

Terveys

Kommentit