Hyppää pääsisältöön

Nordgrenin voimallista kamarimusiikkia

Alba on kunnostautunut edesmenneen Pehr Henrik Nordgrenin (1944-2018) sävelmaailman taltioinnissa. Tuorein, säveltäjän kamarimusiikkiin keskittyvä julkaisu on laskujeni mukaan Alban seitsemäs Nordgrenin musiikille omistettu äänite. Tällä tallenteella teokset kulkevat kronologisesti aina 70-luvun puolivälissä sävelletystä kolmannesta jousikvartetosta vuonna 2000 valmistuneeseen jousikvintettoon. Esittäjistön muodostavat pääosin säveltäjän luottomuusikot, erityisesti Kokkola-kvartetti ja sellisti Marko Ylönen, joille Nordgrenin voimallinen ilmaisu on läpikotaisin tuttua.

nordgren evocations kansi
nordgren evocations kansi Pehr Henrik Nordgren

Nordgrenin kamarimusiikkituotanto pitää sisällään nelisenkymmentä teosta. Jousikvartetto, säveltäjän sanoin ”ilmaisumuodoista se kaikkein vaikein,” oli Nordgrenille erittäin tärkeä ilmaisukanava, jonka parissa hän pääsi kaikkein omakohtaisimpien ajatustensa äärelle. Vahva, yhdentoista jousikvarteton sarja jakaantuu viidelle vuosikymmenelle. Kolmekymppisenä sävelletyssä kolmannessa jousikvartetossa soi vielä dodekafonia, vaikka siellä täällä pilkahtelee myös tekijänsä harmonisesti itsenäisempi myöhäistyyli. Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin jäsenistä koostuva Kokkola-kvartetti (Reijo Tunkkari ja Annika Brännkärr, viulu, Hanna Pakkala, alttoviulu, Lauri Pulakka, sello) soittaa voimaperäisesti ja antaumuksella.

80-luvun alussa valmistunut Equivocations esitteli ensimmäisten joukossa kanteleen ja taidemusiikin kohtaamisia. Kanteleen Nordgren halusi mukaan nimenomaan tasavertaisena instrumenttina ja jätti näin tietoisesti kansanmusiikkielementit pois. Kanteleelle ja jousitriolle kirjoitettu teos edustaa tekijänsä jo hieman yksinkertaistettua tyyliä. Kanteleessa taituroi uuteen musiikkiin vihkiytynyt Eija Kankaanranta.

Äänitteen huippuhetkiä on Marko Ylösen loistavasti tulkitsema Sonaatti sellolle. Nordgrenin sellokonserttoja ja muutakin musiikkia runsaasti kantaesittänyt ja levyttänyt Ylönen loihtii viisiosaisesta soolosarjasta vangitsevan kaarroksen. Ylösen intensiivinen ote sopii täydellisesti Nordgrenin tummasävyiseen musiikkiin.

Myöhäistuotannon synteesiä edustavaan Jousikvintettoon liittyy Kokkola-kvartettia vahvistamaan sellisti Janne Virkkala. Kaksiosainen teos valmistui kuudennen sinfonian vanavedessä. Nordgren ei paljonkaan viljele lisäsellon tarjoamia jykeviä alarekisterin unisono- tai oktaavikulkuja. Sen sijaan teosta hallitsevat polyfoniset rakenteet. Kvinttiurkupisteen päällä makaava ensiosa herättää odotuksia. Ne lunastetaan tuimalla toisella osalla. Muusikot toteuttavat sen kontrastoivat elementit vahvalla sitoumuksella: hiljaisuuksissa herkästi kuunnellen, voimakkaissa moniäänisissä verkostoissa energisessä velloen. Lopputulos on vakuuttava ja vaikuttava.

Kokkolan Snellman-salissa tehdyt tallenteet ovat erinomaisesti äänitettyjä. Invocations on jälleen yksi laadukas Nordgren-julkaisu Albalta.

Pehr Henrik Nordgren. Evocation. Chamber Music. Kokkola-kvartetti (Reijo Tunkkari ja Annika Brännkärr, viulu, Hanna Pakkala alttoviulu, Lauri Pulakka, sello), Marko Ylönen ja Janne Virkkala, sello
Alba (ABCD 421)

Kuuntele Uudet levyt 17.4.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.