Hyppää pääsisältöön

Kirsikka, Itis, Lohi ja Ruuti – joko alkoi tehdä mieli ostoksille?

Kauppakeskus Easton Helsingin Itäkeskuksessa
Kauppakeskus Easton Helsingin Itäkeskuksessa Kuva: Kari Ahotupa / Yle Itäkeskus,kauppakeskus,Kauppakeskus Easton

Uuden kauppakeskuksen rakentamisen täytyy olla valtava investointi. Luulisi, että on piste i:n päälle valita paras mahdollinen nimi liikekeskittymälle.

Välillä tuntuu, että markkinoinnin viimeistelyyn ei jakseta panostaa, ja nimiasia kuitataan kevyesti tajuamatta, että nimi komeilee jokaisen ilmoituksen alussa hamaan tulevaisuuteen. Tai ehkä en vain ole tajunnut, että ärsyttävä nimi toimii, koska siihen tulee väkisin kiinnitettyä huomiota?

Toisinaan nimen takana olevat strategiat ovat ilmiselviä ja palvelevat kuluttajia. Nimeämällä kauppakeskus alueen mukaan kerrotaan samalla sen sijainti. Nimi voi myös kertoa mihin palveluihin kauppakeskus on erikoistunut.

Kampens köpcentrum i Helsingfors
Kampens köpcentrum i Helsingfors Kuva: Mikael Crawford/Yle Kamppi (kauppakeskus)

Koosta kertovat kauppakeskusten nimet ovat aina suuria tai vielä suurempia. Ehkä asiakkaat haluavat saada liikuntaa ostoksia tehdessään? Olisipa sympaattista ja erottuvaa nimetä kauppakeskus pieneksi. “Täällä on myynnissä vain olennaisia asioita”. Vetoaisi ainakin minuun, joka en välitä MegaSuperStoren tapaan nimetyistä massiivisista ostoshelveteistä.

Espoolaisen Iso Omena -kauppakeskuksen nimi seinässä
Espoolaisen Iso Omena -kauppakeskuksen nimi seinässä Kuva: YLE/Tobias Silvander Espoo,kauppakeskus,Iso Omena

En myöskään ymmärrä, mihin englanninkieliset nimet pyrkivät. Yritetäänkö niiden avulla välittää kansainvälistä tunnelmaa, aitoa amerikan meininkiä? Siellä ovat kuitenkin ne ihan samat liikkeet kuin kaikissa muissakin kauppakeskuksissa.

Kauppakeskuksen asiakkaat päättävät lopulta itse, miksi paikkaa kutsuvat. Silloin kun virallinen nimi ei sovi suuhun, keksitään tilalle parempi. Lempinimestä saattaa tulla virallista tunnetumpi.

Lauttiksen sisäänkäynti.
Lauttiksen sisäänkäynti. Kuva: Marja Väänänen / Yle Lauttasaaren metroasema,Länsimetro,metroasemat,Lauttis

Jos rakennuttajan mielikuvitus ei lennä ja tulevia asiakkaita halutaan osallistaa, voidaan tietenkin järjestää nimikilpailu. Jos sillä ei saadakaan synnytettyä hyvää nimeä, niin ainakin kipakka keskustelu, kun osa paikallisista asukkaista ei voi hyväksyä äänestystulosta. Näin kävi muun muassa Lauttasaaressa, kun uudistuneen kauppakeskuksen nimeksi valittiin Lauttis, eikä Laru, kuten äänekäs oppositio olisi halunnut.

Tämä monta muuta kiinnostavaa nimihistoriaa selviää, kun kurssipäällikkö ja kielen tarkastelija Sonja Konttinen kertoo Aristoteleen kantapään kuuntelijoille, miten kauppakeskukset ovat saaneet nimensä.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri