Hyppää pääsisältöön

Tekoäly katsoo peiliin ja kapinoi – Westworld-sarja kysyy, mitä on olla ihminen

ihmishahmoinen robotti asetiskin takana westworld
ihmishahmoinen robotti asetiskin takana westworld Kuva: matt lief anderson photography Westworld

Toimittaja Janne Sundqvist käveli Sweetwaterin pölyisiä katuja ja kuunteli, mitä hittisarja Westworldin tekijät halusivat kertoa sarjan kakkoskaudesta.

”Elä ilman rajoituksia.” Teksti bussin kyljessä mainostaa Westworldiä. Ei tv-sarjaa, vaan itse puistoa. Austinin East Side Tavernin edessä seisoskelee valkoiseen puettuja virkailijoita, joiden säteilevä hymy on kuin ohjelmoitu heihin.

Vastaanottotiskillä valkoiseen pukeutunut virkailijatar kysyy nimeäni. Sen kuullessaan hänen silmänsä lasittuvat kuin hän hakisi minua järjestelmästä. Palatessaan tähän hetkeen hän ojentaa käteeni mustan stetsonin.

Astun bussiin, joka kuljettaa meidät Austinin ulkopuolelle. Siellä silmieni eteen levittäytyy aito villin lännen pikkukaupunki. Sheriffeineen. Postitoimistoineen. Saluunoineen. Saluunan edustalla päivystävine kurtisaaneineen.

HBO-kanava on rakentanut hittisarjastaan tuttua lännenkaupunkia Texasiin kaksi kuukautta. Yli 8 000 neliömetrin laajuisessa puistossa työskentelee yhden viikonlopun aikana lähes 70 näyttelijää ja stunthenkilöä sekä kuusi hevosta.

Niinpä Sweetwaterin pölyisellä pääkadulla käy vilinä, kun isänniksi kutsutut robotti-ihmiset tutustuvat uusiin tulokkaisiin.

Nurkassa vanha piano soi ilman soittajaa. Sen päälle on asetettu nuottivihkoja, mutta koskettimet liikkuvat itsestään ja lyövät ilmoille musiikkia. Nuottirivistöä sotkee veritahra.

Automaattipiano saluunassa
Automaattipiano saluunassa Kuva: HBO Westworld
Kurtisaanit saluunan edessä
Kurtisaanit saluunan edessä Kuva: Matt Lief Anderson Westworld

Sympatiaa koneille

Westworld on Game of Thronesin ohella HBO:n lippulaivoja. Sen vuonna 2016 esitetty ensimmäinen kausi sai aikaan fani-ilmiön, joka hakee vertaistaan tv-sarjojen historiassa. Sarjan tarina leikki ovelasti eri aikatasoilla ja hämäsi katsojaa tarkoituksella. Jakso jaksolta internet paisui teorioista, jotka arvuuttelivat, mistä sarjassa oli kyse.

Sarjan tapahtumapaikka on ökyrikkaiden huvittelupaikaksi luotu villin lännen teemapuisto, jonka vetonaula ovat mahdollisimman ihmisen kaltaiseksi tehdyt robotit.

Koska robotit eivät ole oikeita ihmisiä, saavat kävijät tehdä niille mitä lystäävät. Niinpä niitä lähinnä tapetaan, naidaan ja käytetään seikkailujen välikappaleina.

Tv-sarja perustuu samannimiseen elokuvaan vuodelta 1973. Jurassic Park -kirjailija Michael Crichtonin kirjoittamassa ja ohjaamassa Westworld-elokuvassa puiston robotit sekoavat ja alkavat teurastaa teemapuiston vieraita Yul Brünnerin esittämän esi-Terminatorin johdolla.

Teknologian pelkoon perustuvasta elokuvasta puuttui kuitenkin kaikki se pohdinta, joka saa Westworld-sarjan kulkemaan mukana pääkopassa vielä television sammuttua.

Westworld-elokuva oli armoton ja nokkela visio siitä, mihin teknologia on menossa. Mutta sarjan tarinalle sillä ei ollut paljon tarjottavaa, tv-sarjan toinen luoja Jonathan Nolan kertoi SXSW:ssä järjestetyssä Westworld-tekijöiden keskustelutilaisuudessa.

Siinä missä Westworld-elokuva perustui teknologian kauhuilla pelotteluun, kääntää tv-sarja näkökulman ympäri. Robotit ovat sarjan päähenkilöitä ja katsojan samastumisen kohteita. Ensimmäisellä kaudella tekoälyt tulevat tietoisiksi itsestään, eivätkä ne pidä siitä miten niitä on vuosikymmenten ajan kohdeltu.

Elokuvaa ja sarjan ensimmäistä kautta yhdistää kuitenkin yksi asia. Kumpikin etenee vääjäämättä kohti verilöylyä. Kun sarjan toinen kausi alkaa HBO Nordicilla huhtikuun lopulla, on pahin jo tapahtunut.

Asetiski Live Without Limits experience -tapahtumassa
Asetiski Live Without Limits experience -tapahtumassa Kuva: Juulia Klemola Westworld

“Noin hurjall’ ilolla on hurja loppu”

- Westworld on optimistinen sarja jos olet robotti, Nolan vitsailee.

Koneiden kapina on yhtä vanha scifi-tarinoiden aihe kuin itse koneetkin. Teknologian kehitys ja älykoneiden yleistyminen ovat kuitenkin lisänneet kiinnostusta niin tarinoihin teknologian vaaroista kuin tekoälyä koskeviin moraalisiin pohdintoihin.

Syy on yksinkertainen. Meillä kaikilla on jo taskussa kone, joka tekee asioita puolestamme ja yrittää jopa ajatella puolestamme.

Kun kuvasimme toista kautta, pelkäsin välillä kännykkääni. Se käyttäytyi oudosti, Bernardia esittävä Jeffrey Lowe vitsailee.

Koneiden kapinaa käsittelevien tarinoiden joukossa Westworldistä tekee kiinnostavan se, että se kuvaa tapahtumia nimenomaan robottien silmin.

Westworld ei toki ole ensimmäinen scifi-tarina, joka pohtii ihmisen ja rakennetun ihmisen eroa. Samaan kysymykseen paneutuvat esimerkiksi Philip K. Dickin romaani Palkkionmetsästäjä (1968) ja siitä tehty Blade Runner (1982) -elokuva.

Viime aikoina siihen on etsinyt vastausta elokuva Ex Machina (2015), joka Westworldin tavoin kertoo naispuolisen robotin noususta käyttöesineen tasolta määräämään itse itsestään.

Ihmisen lailla tuntevat koneet ovat kuitenkin vielä fiktiota. Älypuhelin voi siteerata Shakespearea niin kuin Westworldin robotit, mutta se ei kapinoi. Ei vaikka siltä välillä tuntuisikin.

Keinotyhmyys ja maailmanloppu

Nolan äityy pohtimaan teknologian vaaroja maailmallemme. Hänen mukaan olemme vielä kaukana siitä, että tekoäly kykenisi saavuttamaan ihmisen kaltaisen tietoisuuden. Sen edellä on paljon haasteita.

Yksi haasteista olemme me itse.

- Olisimme onnekkaita, jos tekoälyn vaarat olisivat yhtä hurmaavia kuin Westworldissä. Emme ole menossa lainkaan siihen suuntaan. Vaikuttaa siltä, että kuljemme tekoälyn sijaan kohti verkostoitunutta rakennettua tyhmyyttä.

Tämän hetken suurimpana teknologiaa koskevana ongelmana Nolan pitää algoritmeilla tapahtuvan sosiaalisen median manipulointia.

- Olemme imarrelleet itseämme sillä, että tekoälyn pitäisi olla superälykäs voidakseen päihittää meidät. Selvästi niin ei ole. Facebookin tai Twitterin manipuloimiseen ei tarvita kovin älykästä tekoälyä. Siihen tarvitaan vain jonkinlainen tahto.

Konepellin alla sydän

Westworld ei olisi niin suosittu kuin se on, jos se kertoisi vain koneista. Tietoisuuteen ja vapaaseen tahtoon heräävien isäntärobottien kohtalot koskettavat, koska pinnan alla ne kysyvät, mikä tekee ihmisestä ihmisen: veri, luu ja nahka vai kenties vapaasta tahdosta tekemämme valinnat?

Mikä sitten erottaa samoilla valmiuksilla valintoja tekevän koneen ihmisestä?

- Isännät saavuttivat ensimmäisellä kaudella jonkinlaisen itsetuntemuksen. He korvasivat heille rakennetut identiteetit sellaisilla, jotka he rakensivat itse itselleen. Toinen kausi tutkii, mihin se kaikki johtaa, pyssysankari Teddy Floodia esittävä James Marsden sanoo.

Robottien kapinassa on yhtäläisyyksiä muihin vapaustaisteluihin. Oli kyse sitten naisten, alkuperäisasukkaiden tai vähemmistöjen oikeuksista, on niiden puolesta käydyille kamppailuille ollut tyypillistä, että alistava taho on pitänyt alistettuja itseään vähemmän ihmisinä.

Ei olekaan sattumaa, että Westworldin ensimmäisen kauden vetovoimaisimmat tarinat kertoivat kahdesta vahvasta naispäähenkilöstä.

- Maeven esittäminen tuntui normaalilta. Kerrankin normaalilta, näyttelijä Thandie Newton huudahti tilaisuudessa.

- Haluan näyttelijänä esittää totuuden. Usein näyttelemieni naisten totuus on, että he ovat vahvoja ja älykkäitä. Minusta on ollut kiinnostavaa, miten usein kuvauksissa miesten on ollut vaikea olla tilanteessa, jossa nainen onkin vallassa. Westworldin kanssa niin ei ole käynyt kertaakaan.

Kun näyttelijä Evan Rachel Wood todisti keväällä Yhdysvaltain kongressille kokemastaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kantoi hän kaulassaan riipusta, jossa luki hänen roolihenkilönsä nimi.

- Doloresin näytteleminen muutti elämääni. Hänestä on tullut minulle majakka, joka osoittaa kohti voimaa, jollaista en tiennyt minussa olevankaan. Toivon, että hän voi auttaa myös muita ihmisiä, Wood sanoo.

Sarjan toinen luoja ja käsikirjoittaja Lisa Joy sanoo, ettei Westworld kuitenkaan ole vain naisrobottien tarina. Toisella kaudella entistä enemmän nousee esiin myös sarjan perinteisimmän roolin saanut cowboy.

- Teddy ei ole itse saanut päättää olevansa pyssysankari, joka ampuu ihmisiä ja edustaa jotakin itseään suurempaa. Hänellä on syviä tunteita maailmansa ihmisiä kohtaan, ja hän alkaa vasta itsekin ymmärtää niitä, Joy sanoo.

Dolores ja Teddy Westworld tv -sarjasta
Dolores ja Teddy Westworld tv -sarjasta Kuva: HBO Westworld

Mitä sinä tekisit?

Parturin veitsi kaulalla tuntuu kylmältä. Tunnetta vahvistaa se, että parturi on robotti-isäntä, jonka kaltaiset ovat murhanneet joukoittain ihmisiä televisiossani.

SXSW-festivaalin vieraita on kielletty satuttamasta isäntiä, joten saman voi toivoa toimivan myös toisin päin.

Ulkona on tullut pimeää, mutta isännät heittäytyvät yhä keskusteluihin vieraiden kanssa. Nähdessään älypuhelimen heidän silmänsä lasittuvat:

- Ei muistuta mitään, he sanovat.

Vähitellen synteettisten lännenmiesten seasta alkaa löytyä vihjeitä. Postitoimistossa odottaa kirje nimelläni. Siinä Sweetwaterin naiset pyytävät tukemaan perustamaansa sufragettiliikettä.

Hortoillessani eri puolille kylää tulen avanneeksi mitäänsanomattoman näköisen oven, jonka takaa paljastuu laboratorio. Valmisteilla on valtava aggressiivisen näköinen robotti, jollaista sarjassa ei ole vielä nähty.

Päätän, että on aika ottaa ryyppy Mariposassa. Myös siellä näen jotain paikkaan kuulumatonta. Saluunan nurkassa kyhjöttää yksinäinen samurai.

Salaisuuksien takana salaisuuksia

Westworldin ensimmäisen kauden lopussa Thandie Newtonin esittämä bordellia emännöivä isäntärobotti Maeve keskeyttää pakomatkansa ja päättää palata puistoon.

Olettaen, että hän pääsee takaisin, millaisen puiston hän löytää edestään?

Teurastuksen jälkeisessä Westworldissä suurin osa ensimmäisen kauden juonenpätkistä on käsitelty loppuun. Isännät tietävät olevansa keinotekoisia elämänmuotoja. Puiston 30 vuoden historiaa koskevat salaisuudet on paljastettu. Monet sarjan ihmishahmoista on päästetty päiviltä.

Halusimme käsitellä Westworldiä kuin elokuvasarjaa. Ajatuksena oli muuttaa suuntaa joka kaudella. Haastaa kirjoittajat, näyttelijät ja yleisö joka kaudella uudestaan, Nolan sanoo.

Mikä sitten on toisen kauden suunta? SXSW:ssa tekijät kertovat kauden keskiöön nousevan kysymyksen siitä, mitä isännät tekevät saavuttamallaan tietoisuudella ja vallalla. Aiemmissa haastatteluissa Nolan on sanonut haluavansa avata näköalaa Westworldin ulkopuolelle.

Nolanin lausuntojen on tulkittu viittaavan muun muassa samurai-isäntiin, joita nähtiin vilaukselta ensimmäisen kauden lopulla. SXSW:ssä yleisölle esitetyssä videossa välähti kuvia Westworldiin saapuvasta ihmisten armeijasta sekä kimonoon pukeutuneesta Thandie Newtonista miekka tanassa.

Sen tarkemmin näyttelijät ja sarjan luojat eivät suostu paljastamaan.

- He ovat pyyhkineet muistimme, Lowe toteaa.

Ensimmäisen kauden sisältämä valtava paljastusten määrä saa epäilemään onko toisella kaudella enää mitään uutta annettavaa.

Wood naurahtaa ajatukselle.

- Westworld on kuin sipuli. Siinä on aina uusia kerroksia kuorittavaksi. Juuri kun luulet tietäväsi, mistä on kyse, tapahtuukin jotain, mikä muuttaa taas kaiken.