Hyppää pääsisältöön

Se oikea tapa laulaa englantilaista renessanssipolyfoniaa

Renessanssin vokaalipolyfonia on musiikkina yhtä tarpeellista kuin raikas vesi juomana, mutta Iso-Britanniassa sitä levytetään yli kohtuuden. Brittiläisen Hyperion-yhtiön kuukausikirjekin esittelee viisi levyllistä vokaalipolyfoniaa. Moninaisuuden äärellä musiikinkuluttaja hämmentyy. Onko kaikille tarvetta, ja ovatko kaikki hyviä? Ei hätää - joukosta voi valita The Gesualdo Six -yhtyeen uutuuden English Motets, se riittää.

English Motets / The Gesualdo Six
English Motets / The Gesualdo Six Uudet levyt

Tarjonnan perusteella britit levyttävät renessanssin vokaalipolyfoniaa muutamalla eri tavalla. Yleisintä on iso, perinteikäs katedraalikuoro, joka lavean romanttisesti vetelee motetin toisensa jälkeen sen kummemmin tulkitsematta, poikasopraanot ylävireessä. Toiseksi yleisintä on pieni, perinteikäs lauluyhtye, joka tilkitsee levytysuransa ainoaa aukkoa esittämällä syystäkin tuntemattoman säveltäjän tylsiä motetteja, joiden vähäiset sävyerot peittyvät ikäkulujen kontratenorien hoilotukseen. Valitettavan harvinaista sen sijaan on kuulla nuorta ja taidokasta lauluyhtyettä, joka paljastaa renessanssipolyfonian tunneskaalan laajuuden vaihtelevalla ohjelmistolla ja sielukkaalla tulkinnalla. Sellainen on The Gesualdo Six -yhtyeen uusin.

The Gesualdo Six on toiminut vasta muutaman vuoden, mutta nuori kuoroguru Owain Park on nostanut sen brittiyhtyeiden kärkeen. Yhtyeen sointi edustaa tyypillistä, laadukasta brittiperinnettä, ellei sitten ole hieman pehmeämpi ja syvempi sivistyneiden kontratenorien ja sointuisien baritonien ansiosta.

Yhtye kuitenkin erottuu joukosta, koska se tulkitsee renessanssin vokaalipolyfoniaa muita rohkeammin. Debyyttilevyn ohjelmisto on rakennettu dynaamiseksi konserttielämykseksi eikä akateemiseksi dokumentiksi, ja kuusikko laulaa sen mukaisesti. Täyteläisen pehmeällä hempeilyllä on sijansa, mutta niin on myös varhaisrenessanssin viiltävällä outoudella ja Palestrina-henkisellä kirkkaudella. Kerrankin Tallis, Byrd, Sheppard, Parsons ja kumppanit vaikuttavat persoonilta, ja kerrankin merkitykselliseltä tuntuu myös kappaleiden tunnesisältö eikä vain niiden autuas sointi.

Vaikka autuasta sointiakin on kyllin. Välillä mieskuusikon äänet pärisevät rennosti yhteen kuin täydellisesti viritetty gambaconsort suolikielineen, välillä harmonioista punoutuu ylimääräisiä yläsäveliä, jotka kimmahtelevat kappelin holvikaarissa.

"English motets", säv. Tallis, Byrd, Tomkins, Sheppard, White, Dunstaple, Morley, Taverner, Cornysh, Gibbons ja Parsons. - The Gesualdo Six/Owain Park. (Hyperion, CDA68256)

Kuuntele Uudet levyt 24.4.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.