Hyppää pääsisältöön

Eikö lenkkeily vie työstressiä pois? Minna Keskinen löysi flow-tilan ampumaradalta: "Ampuminen on ainoa keino rauhoittua täysin"

Minna Keskinen ampumaradalla
Minna Keskinen ampumaradalla Kuva: Puoli seitsemän ampuminen

Helsinkiläiselle Minna Keskiselle parasta stressinhallintaa on säännöllinen ampuminen. Keskittymistä vaativassa lajissa pääsee flow-tilaan, jolloin kaikki muu unohtuu.

Kilon painoinen ase nousee ilmaan. Tähtäys ja osuma. Poliisien ampumaseuran jäsen Minna Keskinen nollaa jälleen päätään onnistuneesti.

Keskinen työskenteli useita vuosia esimiestehtävissä. Työ oli stressaavaa ja tehostamistoimet lisäsivät paineita.

Keskinen haki apua monista tutuista stressinhallintamenetelmistä.

– Kokeilin juoksua ja metsässä kävelyä, mutta ne eivät riittäneet.

Kokeilin juoksua ja metsässä kävelyä, mutta ne eivät riittäneet.
Minna Keskinen ilmapistooli kädessä
Minna Keskinen ilmapistooli kädessä Kuva: Puoli seitsemän ammunta

Apu löytyi lopulta lapsuuden harrastuksesta. Keskinen vietti jo lapsena paljon aikaa ampumaradalla isänsä kanssa ja harrasti ampumista nuorena. Harrastus jäi työn jalkoihin, mutta silmiin osunut ilmoitus ampumakoulutuksesta herätti vanhan innostuksen henkiin.

– Ampuminen on ainut keino, jolla pystyn pakottamaan itseni rauhoittumaan, kertoo Keskinen.

Kuivaharjoittelen keittiön ja olohuoneen välillä. Naapurit saattavat ihmetellä, jos näkevät ikkunasta.

Vaativat esimiestehtävät ovat jääneet taakse, mutta harrastus on pysynyt mukana jo vuosia. Työhön liittyvät stressioireet pysyvät edelleen loitolla säännöllisellä treenaamisella.

– Riittää, että pääsen ampumaan kaksi tai kolme kertaa viikossa. Välillä ase on otettava esiin myös kotona, jolloin kuivaharjoittelen keittiön ja olohuoneen välillä. Naapurit saattavat ihmetellä, jos näkevät ikkunasta. Se ei haittaa, nauraa Keskinen.

Minna Keskisen kädessä ilmapistooli
Minna Keskisen kädessä ilmapistooli Kuva: Puoli seitsemän Ilmapistooli

Ampuminen ei vain rauhoita vaan vie Keskisen parhaimmillaan flow-tilaan, jossa kaikki muu unohtuu. Flow-tilaan pääsee, kun joku konkreettinen tekeminen on sopivassa mittasuhteessa haasteellinen omien taitojen kanssa.

– Ampuminen vaatii täydellisen keskittymisen. Kun saa onnistumisia, niin kokee hyvää oloa ja ajantunne häviää. Se koukuttaa.

Kun käsi väsyy eikä enää nouse, on pakko lopettaa.

Samalla voi ratketa joku aiemmin mielessä painanut ongelma tai voi saada jonkun hienon oivalluksen.

– En ajattele mitään muuta kuin sitä hetkeä. Tunne on uskomaton. Kun käsi väsyy eikä enää nouse, on pakko lopettaa.

Tunnin harjoituksen jälkeen on taas valmis arjen haasteisiin.

Katso juttu Minna Keskisen treeneistä:

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän