Hyppää pääsisältöön

Kovaa arvostelua elokuvateatteri Orionin hylkäämisestä – näin KAVI vastaa: Vain esityspaikka vaihtuu, kaikki muu säilyy ennallaan

KAVIn teatteri Orion
KAVIn teatteri Orion Kuva: Jyrki Valkama / Yle. Orion elokuvateatteri

Elokuvaharrastajat ovat huolissaan suomalaisen elokuvakulttuurin tulevaisuudesta. Huoli johtuu Kansallisen audiovisuaalisen instituutin aikeista alkaa esittää arkistoelokuvia perinteikkään Orionin sijasta pian valmistuvassa Helsingin keskustakirjasto Oodissa. KAVIn viestintäpäällikkö Outi Heiskanen kertoo nyt, että muutto tapahtuu vuoden 2019 alussa – kunhan sopimusneuvottelut saadaan pian päätökseen. KAVIn apulaisjohtaja Mikko Kuutti kehuu uuden salin tekniikkaa.

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on valtion virasto, joka vastaa mm. elokuvien ja televisio- ja radio-ohjelmien säilyttämisestä, niiden tutkimisesta ja mediakasvatuksen edistämisestä. Tunnetuin osa instituutin toimintaa ovat sen elokuvaesitykset, joissa voi nähdä monenlaisia, ensi-iltaelokuvia vanhempia teoksia.

Esitysten päänäyttämö on yli 30 vuoden ajan ollut 1920-luvulla rakennettu teatteri Helsingin Eerikinkadulla. Viime vuosikymmenet teatterin nimi on ollut Orion.

KAVI ja Orion ovat tiedottaneet viime päivinä Facebookissa, että vuosia suunniteltu muutto Töölönlahden rannalle on toteutumassa ensi vuoden alussa. Elokuvafanien keskuudessa ajatus on herättänyt jälleen huolta ja epäilyksiä.

Soitimme KAVIn viestintäpäällikkö Outi Heiskaselle ja kysyimme seuraavat kysymykset.

KC: Onko KAVI siirtämässä elokuvaesityksensä Orionista Oodiin?

Outi Heiskanen: Kyllä, jos sopimus uusien tilojen käytöstä syntyy. Sopimusneuvottelut ovat loppusuoralla, yksityiskohtia hiotaan Helsingin kaupungin ja Senaatti-kiinteistöjen välillä.

(Toim. huom. Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitos, joka hoitaa mm. KAVIn kaltaisten virastojen toimitilojen vuokrausta. Helsingin kaupunki on Oodin päärahoittaja ja omistaja eli tässä tapauksessa vuokranantaja.)

KC: Kenen idea siirtyminen Orionista keskustakirjastoon alunperin oli?

OH: Kyllä se varmaan opetusministeriössä on aikanaan syntynyt.

KC: Siirtymistä uuteen keskustakirjastoon on suunniteltu jo vuodesta 2009 asti. Miksi KAVI haluaa siirtyä pois perinteisestä Orionista?

OH: Haluamme toimia elokuvan ehdoilla. Esitystekniikka on kehittynyt isoin harppauksin ja lähdemme elokuvan esittämisen optimaalisuudesta. Olemme olleet uuden teatterin suunnittelussa mukana konsulttina. Ajattelemme, että elokuvien sisältö on tärkein, ja se pääsisi noissa tiloissa oikeuksiinsa.

KC: Onko teatterivuokra Oodissa kuusi kertaa korkeampi kuin Orionissa? Tällainen arvio on ollut julkisuudessa toimittaja Kalle Kinnusen elokuvablogissa.

OH: Tähän en voi kommentoida, koska se on Senaatti-kiinteistöjen asia.

KC: KAVIn johtaja Matti Lukkarila kirjoittaa eduskunnan valtiovarainvaliokunnalle 27.11.2017 osoittamassaan muistiossa, että “Näyttää siltä, että KAVIn esitystoimintaa ei pystytä siirtämään Keskustakirjastoon korkean vuokran vuoksi.” Eli tuleva vuokra on korkea?

OH: Jos siellä muistiossa niin lukee. On sanottava, että tuon muistion kirjoittamisen jälkeen on tapahtunut paljon. Vetoomuksemme opetus- ja kulttuuriministeriölle kantoivat hedelmää. Tälle vuodelle ei ole tulossa yt-neuvotteluja, joten katastrofi vältettiin. Vuokra on budjetissa ihan oma osuutensa. Eli kun on kysytty, että miksi ette satsaa mieluummin niitä rahoja Orioniin, niin vastaan, että se ei ole mahdollista. Vuokrarahaa ei ole olemassa, jos sitä ei käytetä vuokranmaksuun Oodissa.

KC: Palataan muistioon hetken päästä. Vuokrarahat tulevat siis OKM:stä?

OH: Kyllä.

KC: KAVIn Facebook-sivulla kirjoititte, että “OKM kannustaa KAVIa siirtymään uuteen keskustakirjastoon.” Ministeriö siis toivoo, että siirrytte sinne?

OH: Kyllä.

KC: Tuossa mainitussa marraskuisessa muistiossa KAVIn johtaja Lukkarila kirjoittaa myös, että vuodesta 2014 tähän vuoteen KAVIn määrärahoista on leikattu 22 %. Kirjoitushetkellä Lukkarila ennustaa, että vuonna 2018 voidaan joutua irtisanomaan liki 30 % viraston henkilökunnasta. Onko katastrofi nyt vältetty?

OH: On. Hätään havahduttiin nopeasti, kun ymmärrettiin, että arkistotyö laajemminkin on uhattuna. Tällä erää ei ole tulossa leikkauksia. Päätös tehtiin noin kuukausi sitten. Olemme sinnitelleet neljä laihaa vuotta. Nyt pelastuimme onnellisesti.

KC: Jos tai kun siirrytte Oodiin, miten KAVIn esitystoiminta muuttuu?

OH: Esitykset eivät vähene, ja ohjelmiston linja pysyy ennallaan. Esimerkiksi koululaisnäytöksiä järjestetään kuten ennenkin.

KC: Mitä elokuvateatteri Orionille tapahtuu, kun KAVI esittää ohjelmistonsa muualla?

OH: Me uskomme, että Orionilla on tulevaisuus elokuvateatterina. Olemme olleet siellä vuodesta 1984 asti. Se ei ole meidän oma teatteri, vaan olemme olleet vuokralla. Sitä ennen elokuva-arkisto esitti elokuviaan eri teattereissa. Tämä 34 vuoden jakso on ollut pysyvyyden aikaa, joka huipentui vuonna 2001 tehtyyn kunnostukseen. Orion on kokenut tänä aikana renessanssin.

KC: Mihin tämä toive Orionin jatkamisesta elokuvateatterina perustuu?

OH: Orionia kohtaan on osoitettu runsaasti kiinnostusta, ja me jätämme hienon teatterin hyvässä kunnossa jälkeemme.

KC: On esitetty arvioita, että kaupallisesti tuollaista pientä teatteria on liki mahdoton saada kannattamaan – varsinkin, kun siellä ei ole tilaa ravintolatoiminnalle. Mitä ajattelet?

OH: En halua spekuloida mahdollisella kaupallisella toiminnalla.

KC: Miksi Orion on huono esityspaikka KAVIn kannalta?

OH: Kuten sanoin, esitystekniikka on kehittynyt paljon viime vuosina. Orion ei pärjää siinä. Lisäksi Orion ei ole esteetön tila.

Juuri puhuin erään kollegan kanssa siitä, mitä vastata ihmettelijöille, jotka eivät ymmärrä perinteisistä tiloista poismuuttoa. Kansainvälisesti tämä ei ole lainkaan poikkeuksellista. Elokuvan laadukkaan esittämisen näkökulma on tärkein. Esimerkiksi Pariisissa, Berliinissä ja Amsterdamissa esitetään vanhoja elokuvia ultramoderneissa tiloissa.

KC: Orion on Helsingin vanhimpia elokuvateattereita. Kauniissa art deco -tyylisissä tiloissa on esitetty elokuvia ensimmäisen kerran jo vuonna 1927. Millaisen arvon KAVI antaa näille puitteille?

OH: Orionissa on oma ainutlaatuinen ja vahva tunnelmansa, kuten vaikkapa Bio Rexissä tai Maximissakin. Se on minulle henkilökohtaisestikin hyvin tärkeä paikka. Olen mennyt Orionin aulassa naimisiin.

Oodin kantava idea on, että se ei ole perinteinen kirjasto. Siitä tulee monipuolinen kohtaamispaikka ja monien kulttuurien talo. Siellä on mahdollisuus löytää myös uusia yleisöjä satunnaisemmistakin kävijöistä. Haluamme toki olla mukana hyödyntämässä kulttuurin eri alojen kohtaamisia. On fantastista, jos elokuva pääsee osaksi kaikkea sitä.

KC: Muuttosuunnitelmista on keskusteltu Orionin ja KAVIn Facebook-sivuilla. Iso osa keskustelijoista pelkää Orionin tulevaisuuden ja suomalaisen elokuvakulttuurin puolesta. Ettekö te pelkää, että menetätte ydinyleisönne?

OH: Yli 30 vuotta on pitkä jakso. Monille Orion on tuttu jo lapsuudesta ja nuoruudesta saakka. Kuten sanottu, se on minullekin henkilökohtainen ja läheinen paikka. En silti ajattele, että uusi ja erilainen kannattaisi siksi hylätä. Toivon ennakkoluulottomuutta, enkä usko, että Orionin toiminta hiipuu. Itse olen innostunut uudesta mahdollisuudesta.

KC: Onko siis niin, että kun rahoitusleikkauksia ei ole tulossa ja jos uusi vuokrasopimus saadaan solmittua, KAVIn esitystoiminta ja muu toiminta jatkuu entisellään ‒ vain elokuvien esityspaikka muuttuu?

OH: Kyllä, juuri niin.

KC: Minkä takia KAVIn johto on kommentoinut niin niukasti tätä muutosta?

OH: Olemme avoimesti sanoneet alusta asti, että olemme siirtymässä, jos se on mahdollista. Tätä ei ole salattu. Sen jälkeen neuvottelut ovat pitkittyneet ja Oodin rakentaminen on venynyt, joten ei ole ollut mitään uutta kerrottavaa. Teknisesti ottaen vieläkään ei ole lopullista totuutta, koska nimet eivät ole papereissa.

Keskustakirjasto Oodin elokuvasali (havainnekuva).
Havainnekuva rakenteilla olevan keskustakirjasto Oodin elokuvateatterista. Keskustakirjasto Oodin elokuvasali (havainnekuva). Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA. elokuvateatteri,Helsingin keskustakirjasto,KulttuuriCocktail

KAVIn apulaisjohtaja Mikko Kuutti pitää keskustakirjasto Oodin elokuvateatteria suurena esitysteknisenä parannuksena, josta olisi ollut hullua kieltäytyä, kun siihen opetus- ja kulttuuriministeriö ohjaa ja eduskunta myöntää varat. Kuutti myöntää, että Orionin kulttuurimiljööllä on varmasti monille filmihulluille sellaista vuosien myötä syntynyttä tunnearvoa, jota uusi teatteri ei voi heti korvata.

KAVIn apulaisjohtaja Mikko Kuutti vertailee kahta teatteria näin:

Uusi teatteri Oodi:

- 253 paikkaa
- esitystekniikka: 4K-digitaalinen projektori, 16 mm- ja 35/70 mm-filmiprojektorit, Dolby Atmos -äänijärjestelmä
- iso valkokangas
- soveltuu kaikkien elokuvamuotojen näyttämiseen mykkäfilmistä laajakangasspektaakkeleihin
- moderni ja esteetön
- sijainti päärautatieaseman vieressä osana uutta suurkirjastoa ja kulttuurikeskusta on helppo ja keskeinen, jolloin on mahdollisuus tavoittaa uusia yleisöjä
- tehty ensisijaisesti teatteriksi, mutta voi toimia myös auditoriona ja varustukseen kuuluvat erillinen puheäänentoisto ja tulkkikopit

Vanha teatteri Orion:

- 216 paikkaa
- esitystekniikka: 4K-projektori, 16 mm- ja 35 mm-filmiprojektori (ei 70 mm)
- valkokangas ei tee oikeutta laajakangaselokuville
- esteinen, pienet vessat
- sijainti ei huono, mutta hieman syrjässä keskustasta
- kulttuurihistoriallisesti arvokas art deco -miljöö

Elokuva-arkiston esitysten siirtämistä on kritisoitu myös tarpeettomuudesta. Kuutti toteaa, että teknisiä ongelmia on itse asiassa ollut, ja esityksiä on Orionissa viime aikoina jouduttu perumaankin.

– Orionin projektorihuone on liian matala, talvella liian kylmä ja kesällä siellä paahtuu, Kuutti sanoo.

Keskustele