Hyppää pääsisältöön

Betaday: Media of Things (Media + IOT)

Alexandra Deschamps-Sonsino
Alexandra Deschamps-Sonsino Kuva: Yle Beta esineiden internet,henkilökuvat,Yle Beta

Liikennevalot kotikadullasi, älytelkkari olohuoneessasi, kännykkä taskussasi sekä miljoonat muut älykkäät laitteet kommunikoivat jo nyt jatkuvasti keskenään, mittaavat käyttäytymistäsi ja optimoivat keräämänsä tiedon perustella erilaisia tehtäviä helpottaakseen sinun elämääsi. Yhdessä nämä teknologiat muodostavat esineiden internetin (IoT).

Millaisia täysin uusia digitallisia palveluja tai tarinankerronnan muotoja nämä laitteet mahdollistavat? Mitkä ovat ne isot trendit ja keskustelut, jotka juuri nyt liikuttavat esineiden internetiä eteenpäin? Mitkä ovat mediateollisuuden näkökulmasta esineiden internetiin liittyvät isoimmat murrokset sekä niihin liittyvät mahdollisuudet?

Kevään 2018 Betaday-tapahtuma avasi esineiden internetin maailmaa mediateollisuuden näkökulmasta.

Tapahtuman pääpuhuja Alexandra Deschamps-Sonsino lanseerasi ensimmäisen esineiden internetiä hyödyntävän tuotteensa Good Night Lampin vuonna 2005. Hän toi myös ensimmäisenä Euroopan markkinoille Arduino-piirilevyt, elektorniikkakomponenttien ja sensiorien yhdistelemisen yksinkertaisella tavalla mahdollistavat IoT-opetusvälineet. Deschamps-Sonsino on nimetty toistuvasti vaikutusvaltaisimpien teknologia ja esineiden internet -vaikuttajien listauksissa. Hän on myös toiminut konsulttina mm BBC:n ja British Telecomin tuotekehitysosastoille.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Kuljeta kursoria pallojen yli.

Anna palautetta Yle Betasta


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.
  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta