Hyppää pääsisältöön

Antti Tuisku on viiden tähden viihdyttäjä, joka julistaa armollisuutta säkenöivässä popkarnevaalissa

“Tässä ei ole kyse minusta, vaan matkasta, jonka olemme yhdessä tehneet”, Antti Tuisku tiivistää nousunsa Suomen valovoimaisimmaksi esiintyjäksi.

Antti Tuisku villitsi yleisönsä Hartwall-areenalla. // Kuva: Juuli Aschan / YleX

Stigin laulu kaikuu Hartwall-areenan käytäville, kun yleisö käyskentelee odottelevissa tunnelmissa ennen Antti Tuiskun keikan alkua.

Suomen räiskyvimmäksi poptähdeksi kasvanut Antti Tuisku päättää viikonlopun aikana Mun on pakko twerkkaa -areenakiertueen kaksoiskeikalla Helsingissä. Sen jälkeen hän esiintyy vielä kertaalleen Provinssissa, jonka jälkeen laulaja vetäytytyy tauolle.

Ennen kuin esirippu putoaa alas ja peto pääsee irti, Antti Tuisku puhuttelee yleisöään. Anatude ei ole henkilö, vaan lupaus olla rehellinen itselleen, Tuisku julistaa.

Vaikka ilmiö nimeltä Anatude tiivistyy artistiin, sitä on ollut mahdollistamassa suuri joukko keulakuvan taustalla, mutta etenkin yleisössä.

– Kyse on teistä. Te olette ottaneet mut vastaan sellaisena kuin oon. Tässä ei ole kyse minusta, vaan matkasta, jonka olemme yhdessä tehneet. Te annoitte mulle mahdollisuuden tehdä tätä, Tuisku sanoo verhon takaa.

"Mul on tullut rauha sen suhteen, ettei mun tartte todistella kenellekään enää", Tuisku sanoo // Kuva: Juuli Aschan / YleX

Loppupuolella ajatus itsensä hyväksymisestä laajennetaan koskemaan jokaista läsnäolijaa, kun Tuisku pitää pitkän puheenvuoron muun muassa riittämättömyyden tunteesta, jonka kanssa hän on itse kertonut painineensa.

– Mul on tullut rauha sen suhteen, ettei mun tartte todistella kenellekään enää. Me kaikki riitämme just sellaisina kuin olemme, Antti Tuisku tiivistää sanottavansa.

Suuri muodonmuutos

Konsertti alkaa Rahan takii -kappaleella, josta koko Mun on pakko twerkkaa -kiertue on saanut nimensä. Alkutahtien iskeydyttyä yleisö hullaantuu ja nousee välittömästi ylös. Party (Papiidipaadi) -kappale jatkaa bilemarssimaista kulkemista, kun kappaleet sulautuvat yhteen koreografioiden siivittämänä.

Mun on pakko twerkkaa -kiertue päättyy tuplakeikkaan Helsingissä. // Kuva: Juuli Aschan / YleX

Antti Tuisku on parhaimmillaan viihdyttäjänä, jonka show’n järjestäjän otteet tempaavat mukaansa ja osallistaa yleisön mukaan tunnelmaan. Näyttävät koreografiat tukevat esitystä oli Tuisku sitten tanssimassa yksinään, ryhmässä tai tangolla.

Tunteikkaat balladit eivät juurikaan nouse samalle tasolle, ellei kyse ole sitten Mä hiihdän -biisin kaltaisesta neronleimauksesta, joka tiivistää elämänvalintojen puntaroinnin, epämääräisen päämäärättömyyden ja yksinäisyyden samaiselle hiihtoladulle.

Hutejakin Antti Tuiskun omaleimaiseen popkavalkadiin mahtuun. Erityisesti Anatude-levyn Nauruterapiaa-kappale, joka on kuin puujalkavitsi puheessa, jolle kukaan ei naura.

Tuiskun esiintyminen huokuu itsevarmuutta ja karismaa, joka tuntuu yleisössä asti. Ironisesti Tuisku vitsailee omasta diivailustaan, kun tanssijat pukevat hänelle lavalla uusia asusteita ennen Swäg-kappaletta.

Keikkayleisö heittäytyi mukaan keikan tunnelmaan. // Kuva: Juuli Aschan / YleX

Vain elämää -ohjelmasta tuttu versiointi Sata salamaa -kappaleesta saa yleisön hurmokseen ja muodostuu yhdeksi keikan selkeimmistä kiintopisteistä. Biisin jälkeen Tuisku kannustaa yleisöä laulamaan Hyökyaalto-kappaleen mukana niin lujaa, että se kuuluu Espoon Metro-areenalle, jolla Cheek parhaillaan esiintyy.

Vaikka Tuisku puhuu luopuneensa näyttämisenhalusta, pieni pilke silmäkulmassa kiiluen heitollaan hän haluaa osoittaa olevansa Suomen suurin poptähti.

“Koko kansan Antti Tapani Tuisku”

Lopulta Tuiskun suuressa muodonmuutoksessa Idols-laulajasta tähdeksi on ollut kyse juuri itsensä hyväksymisestä ja omilla ehdoillaan tekemisestä. En kommentoi -levyllä hän pelasi upporikasta ja rutiköyhää, kun yli kymmenvuotinen turvallisten ohjenuorien mukainen puskeminen ei ollut tehnyt hänestä sellaista kansallista staraa, joka hän halusi olla.

Rakkausballadien kylkeen lisättiin popilottelut ja karnevalimaiset show’t, joiden pilkesilmäkulmainen irrottelu sai kyynisimmätkin suun pielet hymynkareelle. Levyä seurannut Vain elämää -kausi nosti hänet seuraavalle tasolle: koko kansan Antti Tuiskuksi. Tuiskusta tuli tähti, jonka asemaa hän oli jo pitkään janonnut.

Näyttävät koreografiat tukevat esitystä oli Tuisku sitten tanssimassa yksinään, ryhmässä tai tangolla. // Kuva: Juuli Aschan / YleX

Keikkakansaa seuratessa Tuiskun kutsuminen koko kansan artistiksi ei tunnu pelkältä korulauseelta. Nopealla katsannolla silmiin osuu kuulosuojaimet päässä keikkaa seuraavia lapsia vanhempiensa seurassa, teinilaumoja, tuiskuttajia ja pariskuntia sekä vanhemmasta että nuoremmasta sukupolvesta.

Ajatusta “koko kansan Antti Tuiskusta” korostaa se, miten kappaleilla kuuluu perisuomalainen kuvasto. Viimeisimmillä levyillä hyökyaallot ovat vaihtuneet hiihtolenkin jälkeiseen saunanpuhtoisuuteen sekä itse kerätyistä puolukoista tehtyyn vispipuuroon.

Totta kai lavalla myös tanhutaan Hanuri-kappaleen tahdissa.

Antti Tuisku on Suomen räiskyvin tähti, mutta hänessä on samalla jotain yhtä tuttua ja turvallista kuin kesäisessä mökkimaisemassa. Ihan tavallista hänelle kuuluu, kuten Antti Tapani Tuisku laulaa keikan päätteeksi.

Lue myös:

Antti Tuisku määritteli uuden normaalin: Anatude tasapainoilee korniuden ja pop-nerouden välillä