Hyppää pääsisältöön

Kari Hovinmaa on käyttänyt pienoisrautateihin 30 000 euroa ja yhdeksän tuhatta työtuntia

FREMO-FIN:n puheenjohtaja Kari Hovinmaasta edessään yksi FREMO-moduuli
Kari Hovinmaa on FREMO-FIN -yhdistyksen puheenjohtaja FREMO-FIN:n puheenjohtaja Kari Hovinmaasta edessään yksi FREMO-moduuli Kuva: YLE/Jari Pussinen pienoisrautatiet,FREMO

FREMO on saksalaislähtöinen pienoisrautatieharrastuksen yhteisöllinen alalaji. Muutaman kerran vuodessa harrastajat kokoontuvat yhteen ja kasaavat itse valmistamistaan radanpätkistä yhteisen ison radan. Sitten alkaa aikuisten leikki.

Useimmiten rata kasataan esimerkiksi messujen tai jonkun muun tapahtuman vetonaulaksi. Se on joka kerta erilainen, koska rata muodostetaan aina kulloinkin paikalle tuotavista paloista.

Lähtökohtaisesti aina mukana leikkimässä on Suomen FREMO-yhteisön puheenjohtaja Kari Hovinmaa.

– Tämä on aika vakavaa leikkimistä siinä mielessä, että ajamme ihan aikataulujen mukaisesti asemien välillä, hän kertoo.

Junilla on omat kuljettajansa ja asemilla junansuorittajat, jotka kommunukoivat keskenään radiopuhelimilla.

Radanpätkien eli moduulien päädyt on standardoitu, jotta ne sopivat keskenään yhteen. Moduulin päädyn pitää olla 50cm leveä, radan leveys 16,5 mm ja korkeus lattiasta 130cm. Pituutta ei ole määrätty ja moduuli voi koostua useammasta palasta eli lohkosta.

Juha Telimaa Ja Kari Hovinmaa pystyttävät FREMO-rataa
Kari Hovinmaa ja Juha Telimaa pystyttävät moduuleista koostuvaa FREMO-rataa. Juha Telimaa Ja Kari Hovinmaa pystyttävät FREMO-rataa Kuva: Yle / Jari Pussinen FREMO,pienoisrautatiet

Myös elektroniikka ja moduulien liitoskiinnikkeet on oltava yhteensopivia. Sähkö ja data liikkuvat raiteissa, ja junien ohjausjärjestelmä muistuttaa ethernet-verkkoa. Jokaisella junalla oma ohjaimensa ja junan sisällä vastaanotin.

Suomessa kalustokin on tehtävä itse

Manner-Euroopasta löytyy eri aikakausia ja teemoja kuvaavia FREMO-ratoja eri mittakaavoissa. Suomessa kaikki rakentavat käytännössä yhtä ja samaa rataa, joka kuvaa 1950-70 -lukulaista suomalaista rautatieympäristöä mittakaavassa 1:87.

Yksi näyttävimmistä ja eniten työtunteja vaatineista Fremo-moduulleista on Juha Telimaan rakentama Santavaaran asema. Kuvitteellinen pieni satamakaupunki on saanut vaikutteita rakentajansa lapsuuden maisemista Kokkolasta ja Ykspihlajan satamasta.

Moduuli koostuu useasta noin metrin mittaisesta lohkosta ja se on yhteensä kuusi metriä pitkä, jos kaikki lohkot on matkassa.

Kuva Juha Telimaan rakentamasta pienosirautatien pätkästä "Santavaaran -asema"
Juha Telimaan rakentama Santavaaran asema on yksi näyttävimpiä suomalaisia FREMO-moduuleja. Kuva Juha Telimaan rakentamasta pienosirautatien pätkästä "Santavaaran -asema" Kuva: Yle / Jari Pussinen FREMO,pienoisrautatiet

Suurin osa maailman vajaasta parista tuhannesta FREMO-harrastajasta asuu manner-Euroopassa. Siellä kysyntää on sen verran, että junakalustoa saa useimmiten kaupasta. Suomalaista kalustoa halajavia on niin vähän, että myös junat ja vaunut on rakennettava itse.

Yksityiskohdista ei tingitä ja niinpä vaikkapa yhden veturin rakentamiseen voi hujahtaa aikaa 200 tuntia ja osatkin maksavat helposti useamman satasen.

Kaksi pienoisveturia Santavaaran aseman ratapihalla.
Kaikilla Suomen FREMO:n vetureilla ja vaunuilla on oikea esikuva, joka on liikennöinyt Suomessa 1950-70 -luvuilla. Suomalaista junakalustoa ei saa kaupasta, vaan vaunut ja veturitkin on tehtävä itse. Kaksi pienoisveturia Santavaaran aseman ratapihalla. Kuva: Yle / Jari Pussinen FREMO,pienoisrautatiet

Harrastajien intohimona on tehdä vetureista, vaunuista ja moduulien maisemoinniesta niin realistisia ja yksityiskohtaisia kuin suinkin vain mahdollista.

Aikaa ja rahaa kuluu

Tiettävästi eniten rahaa ja aikaa fremoiluun on Suomessa käyttänyt harrastuksen tänne onnistuneesti tuonut Hovinmaa itse. Laskelmiensa mukaan rahaa on palanut lähes 30 000 euroa.

Laskelmassa ei ole mukana niin kotimaahan kuin Eurooppaan suuntautuneet vuosittaiset harrastusmatkat matka- ja majoituskustannuksineen.

Hovinmaalla on itsellään 10 moduulia, 34 veturia, 156 vaunua ja 29 taloa. Niiden rakenteluun on hänen karkean laskutoimituksensa mukaan kulunut lähes 9000 tuntia.

– Tämä tuo sisältöä elämääni. Silloin kun jokainen löytää sen oman juttunsa joka tuo sisältöä ja tyytyväistä oloa elämään, niin on paljon helpompi olla ja elää, mies pohtii.

Kari Hovinmaa ja Juha Telinmaa asentavat FREMO-rataa toimintakuntoon.
Harrastaminen on pikkutarkkaa puuhaa. Kari Hovinmaa ja Juha Telinmaa asentavat FREMO-rataa toimintakuntoon. Kuva: Yle / Jari Pussinen FREMO,pienoisrautatiet

Suomessa fremoilu on pienen piirin harrastus. Pääasiassa pääkaupupunkiseudella ja Oulussa asuvia FREMO-harrastanjia on nelisenkymmentä, joista on Hovinmaan mukaan puolet on aktiivisia.

Suomalaisia FREMO-moduuleita on on toistaiseksi valmistettu yhteensä noin 80.

Seuraavan kerran FREMO-rata kasataan Hyvinkäällä sijaitsevaan Suomen Rautatiemuseon tiloihin, missä järjestetään Pienoisjunatreffit-niminen tapahtuma viikonloppuna 19.5. - 20.05.2018.

Katso juttu Yle Areenasta:

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Toimittaja, tietokirjailija ja muusikko Perttu Häkkinen on kuollut

    Perttu Häkkinen on kuollut

    Perttu Häkkinen menehtyi sunnuntaina 12.8. tapaturmaisesti. Kaipaamme rakasta kollegaamme syvästi. Hänen älykäs, valoisa ja huumorintajuinen persoonansa valaisi päiviämme niin työyhteisössä kuin ohjelmissaankin. Perttu oli poikkeuksellinen toimittaja. Hän oli tekijänä aidosti ihmisläheinen, innostava, innostuva, pelkäämätön ja tarkkanäköinen.

  • Naprapaatti, osteopaatti vai kiropraktikko? Mistä kannattaa hakea apua selkävaivoihin?

    Mikä manipulaatiohoito auttaa selkäkipuihin?

    Kun selkää särkee tai niska jumittaa niin moni miettii, mistä hakisi apua. Pitääkö mennä lääkäriin vai auttaisiko jonkinsortin käsittely? Nettiä selaamalla löytyy helposti erilaisia tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin suunnattuja hoitoja, mutta jää epäselväksi, mikä niistä tarjoaisi juuri omaan vaivaan sopivinta apua. Entä kannattaako käydä toisen hoitomuodon osaajalla, jos yksi ei auttanut?

  • Kuinka hyvin muistat 8. kauden tapahtumat?

    Tietovisa 8. kauden tapahtumista.

    Oletko todellinen UP-tietäjä vai vaan pelkkä pikakelaaja? Testaa, kuinka hyvin muistat Uuden Päivän 8. tuotantokauden juonikuviot. Tsemppiä testiin!