Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Sitä ei voi tietää eikä ennustaa

elektroninen äänisyntesoija, kytkentätaulu, käsitelty kuva
elektroninen äänisyntesoija, kytkentätaulu, käsitelty kuva elektroninen musiikki

Meillä on tapana kilpailla sillä, kuka saa rakennettua itselleen korkeimman kasan laitteita, kertovat neljä englantilaista muusikkoa. Heidät tunnetaan yhdessä nimellä Node.

Ja kun puhe on laitteista, tämän kokoonpanon kohdalla se ei tarkoita mitä tahansa härveleitä tai soittimia, vaan harvinaista vuosikertaelektroniikkaa. Modulaarisia syntesoijia ja muinaisia efektilaitteita. Analogisia laitteita ajalta ennen digitaalisia soittimia.

Eivätkä ainoastaan laitteet ole tässä tapauksessa harvinaisia ja eriskummallisia, vaan sellainen on myös tämä kokoonpano. Node on nelimiehinen ja kyseessä on varsinainen superkokoonpano.

Flood eli Mark Ellis on eräs tämän ajan maineikkaimmista tuottajista ja äänittäjistä. Tuottanut muiden muassa Depeche Modea, Nine Inch Nailsia, Orbitalia, Erasurea ja U2:ta. Ed Buller on myös tuottaja ja muusikko, joka on tullut tunnetuksi muiden muassa Suede- ja Pulp-yhtyeiden tuottajana. Dave Bessell on paitsi musiikin tohtori, myös jazzkitaristi, ja ollut mukana esimerkiksi Killing Joken toiminnassa ja hän on myös aktiivinen muusikko. Mel Wesson taas on elokuva- ja tietokonepelimusiikin säveltäjä, ja tätä nykyä eräs Hollywoodin nimekkäimmistä äänisuunnittelijoista.

Eli aikamoinen ryhmä, jonka jäseniä yhdistää se, että kaikki ovat erittäin kiinnostuneita vanhasta analogisesta soitintekniikasta ja improvisoinnista. Netissä todettiin jokin aika sitten, että tuskin koskaan aikaisemmin on samalla lavalla ollut yhtaikaa niin paljon korvaamattoman hienoa ja antiikkisen arvokasta elektronisen musiikin laitteistoa kuin Noden konsertissa.

Kun ryhmän ensimmäinen albumi ilmestyi vuonna 1995, miehet esiintyivät levynjulkistamiskeikalla Paddingtonin rautatieasemalla Lontoossa. Kun ryhmän toinen albumi ilmestyi vuonna 2014, Node esiintyi ei enempää eikä vähempää kuin Lontoon kuninkaallisessa musiikkikonservatoriossa eli Royal College of Musicissa.

Tuosta musiikkikonservatorion konsertista on liikkunut legendaarista tarinaa. Paikalla olleet ovat kertoneet ainutkertaisesta konsertista ja lavalla olleista uskomattomista, antiikkisista analogisoittimista, joita oli enemmän kuin kukaan oli aiemmin nähnyt missään yhdellä kertaa. Ja se musiikki: improvisointia alan parhaiden perinteiden mukaisesti. Tuo esiintyminen on nyt julkaistu albumilla Node Live.

Noden levyt ja keikat ovat harvinaisia. Molempia on tähän mennessä tehty harvoin ja harkiten. Eräänä syynä ovat näiden kysyttyjen miesten muut kiireet. Äskettäin miehet valittelivat sitä, kuinka vaikeaa on saada ryhmä kokoon samaan aikaan ja paikkaan. Miehet vitsailivat, että kun saisi porukan edes samaan maahan samaan aikaan, niin se olisi jo hyvä alku.

Kun yhtyeeltä kysyttiin eräässä haastattelussa, mikä on vaikeinta vanhojen laitteiden kanssa työskentelemisessä, miehet sanoivat että suurin tekninen haaste on pitää vanhat analogiset laitteet soittokunnossa, ne ovat hauraita ja arvaamattomia vehkeitä. Miehet sanovat, että tämän tyylistä musiikkia improvisoidessa se muuttuu kaiken aikaa, asiat eivät milloinkaan palaa lähtöpisteeseensä eivätkä asiat milloinkaan toistu täysin samanlaisina. Musiikki elää ja muuttuu, ja mikä parasta, useimmiten tavalla, jota ei voi etukäteen tietää eikä ennustaa.

Puolalainen Maciej Wierzchowski tunnetaan paremmin taitelijanimellään Vanderson. Muutaman kuluneen vuoden aikana hän on tehnyt musiikkia retrohenkeen, vanhan Berliinin koulukunnan tyyliin. Uusimman albuminsa kannessa hän sanoo levyn olevan kenties hänen viimeinen retrolevynsä, tai vanhan elektronisen tyylin mukainen levynsä, kuten hän itse sanoo.

Jotakin uutta siis on kiikarissa, mutta tuoreella Sequenced Thoughts -albumilla mennään vanhaan malliin ja oikein koko rahan edestä. Ja kun levyllä on mukana myös toinen elektronisen retron ystävä eli Lambert, on selvää, että linjassa pysytään.

Norjalainen Erik Wøllo on eräs alan veteraaneista, ei ehkä niin analogisen ja modulaarisen musiikin parissa, mutta elektronisen musiikin yleensä. Miehellä on takanaan jo 23 albumia, joten kyllähän siihen mahtuu hieman tyylillistä vaihtelua. Uusi albumi Threshold Point on oikeastaan yllättävän retroa ja ambienttia musiikkia. Eikä Erik Wøllo ole suinkaan unohtanut, mikä on sekvensseri ja mitä sillä tehdään.

AVARUUSROMUA 13.5.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
NODE: Shinkansen North (Node Live)
NODE: Arrival (Node Live)
VANDERSON feat. LAMBERT: Sequenced Thoughts Part 1 (Sequenced Thoughts)
ERIK WØLLO: Traverse (Threshold Point)

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri