Hyppää pääsisältöön

Kokeile linssejä – terveellistä pikaruokaa

Belugakaviar på linser
Belugakaviar på linser Kuva: YLE/Minna Mäkelä Beluga,linssit (hernekasvit),Strömsö (tv-ohjelma)

Linssit ovat proteiinipitoisia, täyttäviä ja toimivat hyvin maunkantajina. Koska niiden keittäminen sujuu nopeasti, niitä voi kutsua palkokasvisuvun pikaruoaksi.

Olemme viljelleet linssejä 13 000 vuotta, yhdessä ohran kanssa ne ovat vanhimpia viljelykasvejamme. Linssit ovat hyvin tavallinen ruoan perusaine Afrikassa ja Aasiassa. Aivan kuin muutkin palkokasvit, linssi ovat helppoja viljellä.

Linssit sitovat maahan typpeä, eivätkä tarvitse lisälannoitteita vaan päinvastoin lannoittavat maata, jossa ne kasvavat.

Erilaisia linssejä eri ruokiin

Tavallisimmat lajikkeet ovat punaiset, vihreät, beluga ja Du Puy. Punaiset linssit sopivat parhaiten keittoihin ja paksuun intialaiseen linssipataan, daliin, koska ne survoutuvat ja kiehuvat rikki.

Vihreät linssit sopivat hyvin patoihin, keittoihin ja linssipurilaisiin. Belugassa ja Du Puyssa on enemmän makua kuin muissa linsseissä, ja ne pitävät muotonsa myös paremmin. Ne sopivat siksi lisäkkeeksi tai salaattiin.

Linssit ovat maunkantajia

Linsseissä sinänsä ei ole paljon makua, mutta ne imevät hyvin itseensä mausteita ja muita kasviksia.

Hyvä vinkki on keittää linssejä pienessä määrässä kasvilientä tai laittaa sipulinlohkoja, sellerinvarsi tai porkkana mukaan pataan. Linssit toimivat hyvin makujen kantajana.

Linssit ovat palkokasvien pikaruokaa

Punaisten linssien keittäminen vie vain 10 minuuttia ja muiden lajikkeiden 30–40 minuuttia, joten niitä voi pitää pikaruokana verrattuna muihin palkokasveihin.

Papuihin verrattuna linssejä ei tarvitse liottaa ennen keittämistä. Sen sijaan ne on hyvä perata, sillä pussiin on saattanut joutua pieniä kiviä.

Linssit täyttävät hyvin

Linssien proteiinipitoisuus on yhtä hyvä kuin muidenkin palkokasvien, eli noin 11 prosenttia. Linssit sisältävät kutakuinkin täysiarvoista proteiinia, jossa on kaikki välttämättömät aminohapot.

Jos syö linssejä yhdessä viljatuotteiden, kuten riisin, pastan tai leivän kanssa, saa täysiarvoista proteiinia, joka vastaa lihaa, lintua tai kalaa. Linssit ovat myös täyttäviä, koska niissä on paljon ravintokuituja.

Strömsö

Ruudussa

Strömsö Instagramissa