Hyppää pääsisältöön

Arvaatko käsialasta, miltä vuosikymmeneltä nämä kouluvihkot ovat peräisin?

Värikkäitä kouluvihkoja.
Värikkäitä kouluvihkoja. Kuva: YLE/Sari Veikkolainen Vihko,koulu,Käsiala

Kuuluvatko koukerot käsialaasi? Yhdistyvätkö kirjaimet toisiinsa? Käsiala ei ehkä paljasta ihmisen luonnetta, mutta se saattaa kertoa, millä vuosikymmenellä kirjoittaja on koulunsa käynyt. Osaatko päätellä, miltä vuosikymmeneltä nämä seitsemän vihkoa ovat peräisin?

Käsialakirjoituksen opetus poistui koulujen opetussuunnitelmasta muutama vuosi sitten. Sitä ennenkin tyyppikirjaimia uusittiin useampaan kertaan ja kirjainten myötä muuttui myös kouluvihkojen ulkonäkö.

Yhdistä kouluvihko ja vuosikymmen!

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Kommentit

Oppimistaidot

Facebook, Twitter

  • Paineessa-kampanja auttaa yo-stressissä

    Autamme valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan.

    Loputon kiire, valtava työmäärä ja paineet menestymisestä ovat usean lukiolaisen arkipäivää. Yle Abitreenien Paineessa -kampanja auttaa valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan, ylioppilaskirjoituksiin.

  • Muistin tukemiseksi on monia kikkoja

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä.

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä - jopa eri tyyleillä eri aikoina elämässämme. Tarkkaavaisuuteni kohdistuu eri asioihin. Hahmotan ympäristöäni ja muistan opittua eri tavoin. Olemme kaikki erilaisia oppijoina.

  • Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Mitä musiikki tekee aivoille? Entä pelaaminen? Miten syntyy addiktio? Mikä on aivoinfarkti? Ihmisen aivot ovat ainutlaatuinen ja monimutkainen järjestelmä. Aivot muuttuvat iän myötä, mutta myös ihmisen oma toiminta muovaa aivoja.

  • Käytä digileikkejä ja -pelejä oikein

    Leikki on lapsen työtä.

    Leikki on lapsen työtä: itseohjautuvaa ajanvietettä, jossa lapsi saa itse päättää tekemisen rajat ja reunaehdot. Usein ajatellaan, että leikkimisen ja pelaamisen suurin innoittaja on tekemisen vapaus. Tämä ajatus on kuitenkin takaperoinen: leikissä ja etenkin peleissä vapautta nimenomaan rajoitetaan keinotekoisesti erilaisten sääntöjen kautta. Leikkiminen ja pelaaminen ovatkin vapaaehtoista vapauden rajoittamista.

  • Empatiaa voi oppia myös digiaikana

    Miksi empatia on tärkeää? Millä tavoin se kehittyy?

    Yksiselitteistä suositusta lasten netinkäytöstä ei ole. Lasten tiedetään kuitenkin tarvitsevan riittävästi sensitiivistä vuorovaikutusta tärkeän aikuisen kanssa. Miksi empatia on tärkeää ja kannattaako lapsen ruutuaikaa rajoittaa?