Hyppää pääsisältöön

Ashkenazy ja Lidström tekevät perusvarmaa jälkeä

Kapellimestari Vladimir Ashkenazyn ja sellisti Mats Lidströmin yhteistyö alkoi 80-luvulla, kun Azhkenazy toimi Lontoon kuninkaallisen filharmonisen orkesterin ylikapellimestarina ja Lidström saman orkesterin soolosellistinä. Siitä lähtien he ovat useaan otteeseen konsertoineet ja levyttäneet yhdessä. Tuoreimmalla äänitteellä Šostakovitšin ensimmäisen sellokonserton sekä Lidströmin oman teoksen pyörteisiin hyppää mukaan Lidströmin nykyinen kotiorkesteri Oxfordin filharmonikot.

lidström äänitteen kansi
lidström äänitteen kansi Vladimir Ashkenazy

Šostakovitšin ensimmäinen sellokonsertto jää tulkintapuolella keskikaistan ajeluksi. Ashkenazyn ja Lidströmin sekä Oxfordin filharmonikkojen musisointi on hyvää perustyötä, mutta ei valitettavasti mitään mitä ei olisi jo aiemmin moneen kertaan kuultu. Finaalin hieman tavallista hitaammalla tempolla on taipumus korostaa koko teoksen perusvarmaa, mutta hieman innotonta esitystä.

Kahdesta teoksesta positiivisemman vaikutelman jättää Lidströmin säveltämä ja näyttämömusiikista ammentava teos Rigoletto Fantasy sellolle ja orkesterille. Lidström on poiminut ja latonut peräkkäin Verdin Rigolettosta sen tunnetuimpien aarioiden teemoja. Narrin roolin saa soolosello, jolle on kirjoitettu mukava sekoitus Verdin tarttuvia melodioita ja näyttävää virtuoosisuutta. Erityisen vahvana ei Lidströmin oma ääni Verdin hitti-teemojen seasta kuitenkaan soi, jos ollenkaan. Lähinnä Lidström näyttäytyy sujuvana sovittajana ja solistina. Teos on viihdyttävä ja hilpeä, ja lienee sellaiseksi tarkoitettukin.

Lidström & Shostakovich. Mats Lidström, sello, Oxfordin filharmoninen orkesteri, joht. Vladimir Ashkenazy. (BIS-2289)

Kuuntele Uudet levyt 22.5.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.

  • Kamarimusiikkia kuudesta maanosasta

    Kamarimusiikkia kuudesta maanosasta

    Italialainen Ensemble Chaminade esittelee kuudesta eri maanosasta tulevien nykysäveltäjien teoksista rakentuvan kokonaisuuden.