Hyppää pääsisältöön

Ashkenazy ja Lidström tekevät perusvarmaa jälkeä

Kapellimestari Vladimir Ashkenazyn ja sellisti Mats Lidströmin yhteistyö alkoi 80-luvulla, kun Azhkenazy toimi Lontoon kuninkaallisen filharmonisen orkesterin ylikapellimestarina ja Lidström saman orkesterin soolosellistinä. Siitä lähtien he ovat useaan otteeseen konsertoineet ja levyttäneet yhdessä. Tuoreimmalla äänitteellä Šostakovitšin ensimmäisen sellokonserton sekä Lidströmin oman teoksen pyörteisiin hyppää mukaan Lidströmin nykyinen kotiorkesteri Oxfordin filharmonikot.

lidström äänitteen kansi
lidström äänitteen kansi Vladimir Ashkenazy

Šostakovitšin ensimmäinen sellokonsertto jää tulkintapuolella keskikaistan ajeluksi. Ashkenazyn ja Lidströmin sekä Oxfordin filharmonikkojen musisointi on hyvää perustyötä, mutta ei valitettavasti mitään mitä ei olisi jo aiemmin moneen kertaan kuultu. Finaalin hieman tavallista hitaammalla tempolla on taipumus korostaa koko teoksen perusvarmaa, mutta hieman innotonta esitystä.

Kahdesta teoksesta positiivisemman vaikutelman jättää Lidströmin säveltämä ja näyttämömusiikista ammentava teos Rigoletto Fantasy sellolle ja orkesterille. Lidström on poiminut ja latonut peräkkäin Verdin Rigolettosta sen tunnetuimpien aarioiden teemoja. Narrin roolin saa soolosello, jolle on kirjoitettu mukava sekoitus Verdin tarttuvia melodioita ja näyttävää virtuoosisuutta. Erityisen vahvana ei Lidströmin oma ääni Verdin hitti-teemojen seasta kuitenkaan soi, jos ollenkaan. Lähinnä Lidström näyttäytyy sujuvana sovittajana ja solistina. Teos on viihdyttävä ja hilpeä, ja lienee sellaiseksi tarkoitettukin.

Lidström & Shostakovich. Mats Lidström, sello, Oxfordin filharmoninen orkesteri, joht. Vladimir Ashkenazy. (BIS-2289)

Kuuntele Uudet levyt 22.5.2018, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.